Hej jag undrar om det finns nåt sätt att skilja på penseer och perenna violer . Jag jobbar på en kyrkogård och varje år plockar vi bort sommarblommorna ung. i oktober för att bereda plats för höstplantering ljung etc ,men varje år är det någon kund som blir av med sina perenna violer och blir naturligtvis förbannade Det är inte roligt för någon .Så därför undrar jag GÅR det att skilja på dom?Hur?
Dessutom undrar jag hur långlivade kan perenna violer bli .I min trädgård står dom bara några år sen försvinner dom.
Christer i Falköping
11-10-2008, 17:01
De är kortlivade perenner, men brukar fröså sig själva och därför bli kvar längre. Svårt att skilja dem från små penséer, men oftast är violernas blommor mer åt det enfärgade hållet. Penséerna har däremot oftast mer explosiva färger och flera färger i blommorna. Men det stämmer inte alltid. Dessutom säljs violerna i större krukor. Ruggen är alltså betydligt större än hos en pensé som ju oftast säljs som en planta i varje kruka. Hoppas att det hjälper dig något.
Christer.
Violernas kronblad, sitter liksom lite för sig själva
VIOLMedan penséens kronblad är mer omlott.
PENSÉ
zaaritha
11-10-2008, 20:07
De sk violerna är väl hybrider av viol/pensee?
Styvmorsviol o åkerviol är väl de "äkta" flerfärgade?
"Hybriderna",kan
blomma länge! Finns ju numera i massor av fina färger, de är mindre än penseer.
Fast; låter man penseer fröa, går de tillbaka till violer?
Christer; har jag totalt fel nu?
Christer i Falköping
11-10-2008, 21:30
Utseendemässigt går de så sakteliga tillbaka till violerna, men kommer aldrig att bli perenner. Det är egentligen fel att generalisera som jag gjorde, men jag kan inte förklara på bättre sätt. För många violer i det fria är ettåriga också nämligen. Men de man köper brukar vara av arten Viola cornuta (Hornviol) som är flerårig. De blommorna som säljs är då oftast en eller tvåfärgade.
Christer.
Pensé är en hybrid mellan olika violarter precis som zaaritha säger. Framställdes av en botanikprofessor Wittrock vid stockholms universitet, därav namnet Viola x Wittrockiana. En av föräldraarterna var styvmorsviol, men i de panseer som säljs idag ingår säkert ett dussin olika viol-arter.
Penséer är perenner, men normalt sett inte vinterhärdiga i Sverige.
Som MariaS säger är nog enklaste sättet att se skillnad att penséer normalt sett har mycket större blomblad än de flesta andra odlingsformer av viol, så blomman ser rund ut.
Christer i Falköping
12-10-2008, 08:18
Fast tittar du på V. cornuta så är de allt rundare i blomman de med, trots mindre blomma och det är ju oftast den som går att köpa. Inte lätt i vilket fall som helst. Pensén är väl tvåårig om jag inte minns helt fel.
Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 12-10-2008, 09:18)

Fast tittar du på V. cornuta så är de allt rundare i blomman de med, trots mindre blomma och det är ju oftast den som går att köpa. Inte lätt i vilket fall som helst. Pensén är väl tvåårig om jag inte minns helt fel.
Förvånar mig inte. Gränsen mellan "icke-pensé"-odlingsformerna och pensée-formerna blir säkert allt suddigare i takt med att icke-penséerna hybridiseras och förädlas för att få större blommor.
Alpiner i Halmstad
13-10-2008, 13:37
Violerna sprider sig med jordstammar och bildar erfterhand en tät matta. Penseérna däremot har en enda rot, och tillväxten sker från ett fåtal stammar från denna rot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.