Husihelvete
Vi har rensat och röjt idag. I våra rensningsaktioner sparade vi detta, vad det nu är. Vi är inte överrens om det kommer vara vackert, om det kommer attt blomma och i så fall hur och i vilken färg. Vad det nu än är så har det helt spontant växt upp, det är alltså inget som vi planterat.

Aqvakul
druvfläder, måhända...
Christer i Falköping
Håller med, det ser ut som druvfläder. Blommorna sitter då i flock och är vita, får röda bär på hösten som är giftiga att äta (fast det undersöks nu om det bara är fröerna som är giftiga och resten av bäret ogiftigt). Krossa ett blad mellan fingrarna, luktar det klart illa är det druvfläder. Har ett par av en kinesisk art i min trädgård (som inte skiljer sig nämnvärt från våran här) och de är vackra buskar.
Christer.
Husihelvete
Är det värt att spara eller ska man ta bort det? Hur stor blir busken?
KURT
Den brukar bli 2-3 m hög, och även om den växer vilt så finns den också att köpa i handeln. Den har ju inte så trevlig doft, så jag skulle inte ha den mycket nära.
Huggorm
Dom är ju rätt vackra, gröna och frodiga med illröda bär
Aqvakul
men det finns definitivt vackrare buskar, som dessutom luktar gott...
Eva 33c
Om den är värd att spara beror helt på dig själv. Jag är rätt förtjust i druvflädern. Fåglarna sprider fröna så jag brukar hitta plantor här och var. Ibland flyttar jag dem, iibland får de stå där de är. Det där med lukten är faktiskt inge ag någonsin tänkt på. Den verkar ju inte lukta illa bara mna går förbi?
Den är vacker på våren med rött bladutspring och gulgröna knoppar. Och sen röda bär.
Låt den stå och se vad du tycker själv. Gillar du den inte är den lätt att ta bort, det blir inga rotskott och sånt. Jag tycker själva buskarna inte blir särkilt gamla heller. Efter en 10-15 är tenderar de att bli ganska glesa för att sedan dö av sig själv. Beror lite på hur de står förstås.
Jag tycker du ska spara den och se vad du tycker om den. Blir den för stor kan du ju ta bort den då. Och du har ju fått den gratis!

Här är två bilder på några självsådda druvfläderplantor hos mig:
[attachment=25711:Sambucus_racemosa1.jpg]
[attachment=25712:sambucus_racemosa2.jpg]
Heda
Jag håller med Eva, jag tycker de är vackra både på våren, när de blommar och när de har bär. Om man stammar upp dem blir de som små knotiga träd med åren. Spara ett tag och se vad du tycket!

//Heda
Alexander-VG-zon3
tycker också dom är vackra , lukten märker jag inte av om jag inte gnuggar bladen . plus blomdoften är inte jätte stark heller . tålig och lättskött och vacker åretrunt hos mig tappar den bladen väldigt sent vilket är ett plus och tidigt kommer bladknopparna .

jag tycker du ska spara den .
Fågelvägen
Jag tror det ev. kan vara äkta fläder, Sambucus nigra, som har vackra vita blommor och svarta bär. Både blommorna och bären kan man koka god saft av.
Tyvärr gillar rådjuren att feja sina horn mot både druvfläder och äkta fläder. Bägge sorterna växer ganska snabbt och blommar som rätt små buskar.
Boxer
Sambucus nigra
Vit märg. Lenticeller. Knoppar parvis, olika storlek, ofta en liten knopp direkt under en större.

Sambucus racemosa
Brun märg. Skott ljust bruna. Slutknoppar oftast i par. Knoppar parvis, runda tjocka

Bilder från Den virtuella floran

Jag tror att det är Sambucus racemosa, druvfläder. Titta på färgen mellan varje bladpar.
Fågelvägen
Du har antagligen rätt, Boxer! Vill man vara säker på vilkendera det är (och inte vänta på blomning) så går det ju att ta ett märgprov på busken. På våren, i så fall, då den kan tåla beskärning.
Oberoende av om det är S. racemosa eller nigra skulle jag ge busken en chans. Bägge är dekorativa och självsådda plantor blir ofta särskilt livskraftiga. T.o.m. i en stenhög, ifall de valt den själva.
Husihelvete
Jag kan meddela att busken kommer at få vara kvar, vad det än är. Den har hittat sin plats mellan två stora stenar i vår 'mur' så vi låter den vara ett tag till, den går ju alltid att ta bort vid senare tillfälle om den inte skulle vara något vi vill ha.
Aqvakul
Kan du inte ta ett märgprov och meddela resultatet?

Jag håller på att det är en racemosa..... (manlig intuition... giggle.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon