Tullia
Håller - återigen - på att planera entrén i trädgården. Tänker ha en någorlunda vintergrön bas. Bland annat buxbom. Själv vill jag inte ha för färgstarka blommor eller höstfärger, och växterna behöver vara så "lätta" som möjligt (tåliga och inte behöva så mycket pyssel). Vissa utvalda saker kan jag pyssla mer med - men inte allt. De få inte vara för löjligt dyra i inköp heller. Zon tre för mig. En del i skugga, en del i sol.

Berätta om era favoriter. Vad har funkat hos er. Vad har de för egenskaper?

Aqvakul
Mahonia är lättodlad och vintergrön. Liknar järnek, men inte alls så känslig.
Den har vackra blad, mimosaliknande blommor och blå bär.
MariaS
Murgröna, bergenia, lagerhägg, liguster är mitt svar
renate
Absoluta favoriter är buxbom och bambu.Har 2 tjuja vid infarten några klippta idegranar och bokhäcken som är fin året om,visserligen inte grön på vintern men varmt gyllenbrun.
Zidane
Är relativt grön inom trädgårdsgebitet men jag tycker att Thuja variant Smaragd är trevlig som komplement i trädgården.

Jag hatar häckar ( av ideologiska skäl ) och Smaragd behöver absolut inte användas som det.

Ok, Smaragd.
zaaritha
Skuggröna, hasselört, hosta, ormbunkar....................
Alexander-VG-zon3
dessa är mina favoriter ( tåliga eller snygga ) typ thuja tycker jag är ful men den är tålig .

Vintergröna växter - pil,liguster,rosor,kaprifol,bok

Städsegrönaväxter - thuja,roddisar,lagerhägg,tall,lavendel,murgröna

och om man har klimatet för det så pieris
( japansk buskrosling ),rosmarin,clematis armandii,skimmi

städsegröna växter är dom som behåller bladen vintern igenom och åretom

Vintergröna växter
är dom som behåller bladen långt ut på hösten och vintern och tappar dom under vintern eller under våren , dom är även bladlösa om det blir kallt
Boxer
lingonoxbär

klätterbenved

rynkolvon

vintergröna

Tullia
Tack för förklaringen Flaxss!

Kul att många skriver.
Alexander-VG-zon3
klätterbenved glömde jag !!! tålig och vacker får rosa blad på hösten-vintern .
Christer i Falköping
Järneken 'Blue princess' och 'Blue prince', som bägge klarar zon 4 är mina favoriter.
Christer.
titti49zon6
Thuja och järnek är mina vinterfavoriter, allt annat vissnar ned eller tappar blad här
Bee
En finfin städsegrön växt är vinteriberis. Den blir inte så hög - 25-30 cm. Den är väldigt snäll och rätt kravlös. I maj blommar den med en sky av vita blommor.
Primavera in anticipo
Någon som har några nya favoriter i år? Själv har jag lite svårt för thujor eftersom jag tycker de är en aning tråkiga, däremot blir det nog investering i ett par järnekar.

Mitt första möte med järnek var rätt kul, jag var i 10-årsåldern och var ute och lekte i skogen hemma en kall och snöig vinterdag när jag mitt i en snödriva fick syn på en knallgrön buske med blad som såg ut som om de var fernissade. Jag sprang hem till mormor för att berätta om min fantastiska upptäckt och hon följde direkt med ut tog sig en titt. Sen fick jag höra om den vintergröna järneken!

Vad vi däremot inte vet är hur den hamnat där mitt i skogen men det är givetvis möjligt att där funnits en trädgård en gång i tiden. En annan och minst llika spännande möjlighet är att självaste Carl von Linné slarvat runt med sina frön och plantor igen för den här byn ligger bara ett stenkast från Linnés Hammarby söder om Uppsala, och det fullkomligen kryllar av vanliga och ovanliga växter i den där nejden efter hans härjningar... flirting.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Primavera in anticipo @ 23-11-2009, 14:36) *
Själv har jag lite svårt för thujor eftersom jag tycker de är en aning tråkiga, däremot blir det nog investering i ett par järnekar.

vad tycks om denna thuja då?

[attachment=44643:Vinter_176.jpg]

och då inte kronan, barren utan stammarna. som jag tycker är jätte vackra att klippa fram så här. innan var den som en dö tråkig grön kon som bara var dyster och murrig och ful. nu en vacker skulptur (tycker jag).

jag har ju ändrat mina favoriter, mina favoriter är väl dock inget härdigt material.

nr 1 Aralia - Fatsia japonica, växer på norrsidan och bara växer och växer och har hitintills klarat vintrarna bra. zon 0-1
[attachment=44644:DSC_0115ny.jpg]

nr 2 Brödgran - känslig men väldigt vacker.

nr 3 Hebe - vackra små städsegröna buskar får vackra blommor, en del är dock känsliga.

bild på min, som tyvärr börjar bli överväxt av gräs.
[attachment=44646:DSC_0174ny.jpg]

nr 4 Murgröna, tålig kan dock bli invasiv.
[attachment=44645:nymurg.jpg]

nr 5 Lagerhägg - tålig och vackra blad och vacker blomning.
skogstroll
vintergröna, olika gräs och bambu förstås smile.gif
Peztis
Järnek kommer på förstaplats!!! Tyvärr har jag bara två honplantor, vore ju bra med en hanplanta också. Fast det var faktiskt små bär på den ensa busken i år.

Flaxss, jag har också gjort precis som du, klippt fram stammarna på min tuja. Jag gjorde det för fem år sedan och det var bland det bästa jag har gjort i trädgården då hela entrén fick ett jättelyft. I år har jag planterat några lavendel under och det ska bli spännande att se hur det funkar för det är alltid så torrt där.

Tyvärr har vi intill en hel häck med tuja och den är allt annat än rolig. Ibalnd skulle jag vilja ta bort den och sätta ett plank med klätterväxter istället men det får vi ta när det finns ekonomi till sådana saker.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 23-11-2009, 15:49) *
Flaxss, jag har också gjort precis som du, klippt fram stammarna på min tuja. Jag gjorde det för fem år sedan och det var bland det bästa jag har gjort i trädgården då hela entrén fick ett jättelyft. I år har jag planterat några lavendel under och det ska bli spännande att se hur det funkar för det är alltid så torrt där.

Tyvärr har vi intill en hel häck med tuja och den är allt annat än rolig. Ibalnd skulle jag vilja ta bort den och sätta ett plank med klätterväxter istället men det får vi ta när det finns ekonomi till sådana saker.

ja en tuja häck gillar jag inte alls, och inte heller massplanteringar med barrväxter och tuja i mängder.

men en eller ett få välväxta tujor där man klipper veck så att stammarna syns och klipper veck allt visset och dött som ev kan synas tycker jag däremot kan bli snyggt. och några lite mindre annorlunda sorter kan bli snyggt i rätt plantering.
Jan Lindgren
Hej!
Pieris floribunda är en bortglömd buske. Tuff, lättodlad , härdig till åtminstone zon 3,5.
Ljung av olika arter och sorter. Det finns massvis att välja på.
Tranbär , lingon, mjölon
Taklök, backtimjan, sedum, lungört, vintergröna, waldsteinia, saxifraga

Det finns så mycket att välja på. Jag gillar växter, så jag har för många favoriter.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 23-11-2009, 16:14) *
Hej!
Pieris floribunda är en bortglömd buske. Tuff, lättodlad , härdig till åtminstone zon 3,5.

jag har blivet ''ovän'' med Pieris den senaste tiden, har både japansk och amerikansk dom klarar vintern visserligen men jag har både fel jord och fel läge, dom står nu i solgassigt som dessutom är blåsigt och dålig mager jord .

dom har slutat att blomma och har ljus gröna och gula och vissna blad åretrunt. många döda grenar och ibland kommer där lite nya skott. men växer väldigt lite.

mormor har också planterat några Pieris samma klimat och nästan samma läge (kanske hon har dom mer i skugga och mer vindskydddat). men hennes jord där är fuktig och näringsrik (hon stödvattnar). och dom blommar överdådigt och är vackra och skjuter mägnder med nya skott varje år och mörkgröna fina blad.

så jag får nog skylla mig själv att jag har blivit ovän med dom och att mina är fula då jag inte ger dom rätt miljö.

men väldigt vackra buskar.
Jan Lindgren
Hej!
Pieris floribunda är den enda art som är säker hos mig. Jag har mina ihop med rhododendron. Eftersom det är en ren art så går det lätt att föröka den med frö.
MVH
Jan Lindgren
Gudrun i Göteborg
Instämmer med många förslag här men tror inte eldtorn har nämnts. Den är en favorit men kräver sol om den skall bli fin. Men då blir den super.

Kanske skall jag smyga till ett tidigare hus jag haft och fota ...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 23-11-2009, 18:45) *
Hej!
Pieris floribunda är den enda art som är säker hos mig. Jag har mina ihop med rhododendron. Eftersom det är en ren art så går det lätt att föröka den med frö.
MVH
Jan Lindgren

jag fick frön från en för ett bra tag sen, men jag brydde mig aldrig om att så dom. det var kanske dumt gjort hade varit kul att så.
Alexander-VG-zon3
kom på en till som jag gillar

Aukuba - Aucuba japonica , finns olika bladfärger och former. jag har en liten på norrsidan. som växer sakta men för övrigt verkar trivas. och även den är dock känslig på vintern och i ett skyddat läge upp till zon 3. annars anses den vara en zon 0-1(2) växt.

och så Städsegröna magnolior, men även där zon 0-1 (dom kräver rätt så mycket sommar värme).

ja det är många jag gillar.
Primavera in anticipo
OK flaxss, din thuja var faktiskt inte tråkig utan riktigt snygg. De tråkiga är de där som massor av folk slänger in i sina trista villaträdgårdar bara för att de saknar fantasi, är lata och totalt saknar trädgårdsintresse om ni förstår vad jag menar... giggle.gif

Ljung är mycket vackert men eftersom jag bor intill skogen i skärgårdsmiljö har jag så mycket vild ljung så att jag kan gödsla med den. Sen gillar jag absolut INTE de där som säljs i nuförtiden som är limegröna, gula, knallrosa, orange och syntetlila!!! ranting.gif
Peztis
Eftersom Flaxss visade sin "stamrensade" tuja så måste ju jag få visa min! blush.gif

Den var liksom bara en pelare rakt upp och jag var tvungen att göra något för den började bli så bred att vi knappt kunde gå på gången. När jag klippte den nedtill så blev det bara torra grenar kvar och då gick jag bärsärkargång med sekatören!
Som sagt, bland det bästa jag har gjort i trädgården!

[attachment=44664:IMG_2620.JPG]

Nu är bara frågan vad man ska göra med den vildvuxna häcken som skymtar till höger...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 24-11-2009, 11:50) *
Eftersom Flaxss visade sin "stamrensade" tuja så måste ju jag få visa min! blush.gif

det tyckte jag såg jätte bra och säkert mycket snyggare än innan. och det blir ju mer luftigt och mer ljust.
Peztis
Jamen visst gör det!

Ska bara försöka få ordning på resten av rabatten omkring också.. och ta bort de fula plattorna... och... och...
Primavera in anticipo
CITAT (Peztis @ 24-11-2009, 11:50) *

Den var liksom bara en pelare rakt upp och jag var tvungen att göra något för den började bli så bred att vi knappt kunde gå på gången. När jag klippte den nedtill så blev det bara torra grenar kvar och då gick jag bärsärkargång med sekatören!
Som sagt, bland det bästa jag har gjort i trädgården!

Nu är bara frågan vad man ska göra med den vildvuxna häcken som skymtar till höger...

Ja den var snygg den med! Ni kanske rentav borde byta namn på era de där snygga, för "tuja" låter ju så tråkigt... biggrin.gif
Sen det där med häcken. Antar att du vill få upp något annat så snart som möjligt så det inte blir helt tomt, eller? Något snabbväxande som luktar gott kanske? Fläder?
Eller bygga/mura något med klängväxter på, murgröna eller vildvin? Blomman för dagen är grym och växer och blommar så det knakar hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon