Alla ni duktiga djurvänner, ge mig råd hur man gör när ens kära fyr fota vänn har gått bort. Vår gamm katt blev dryga 22 år och somnade in i kväll. Vi har en katt till, frågan är ska man låta honom lukta på old lady, för att ta farväl? Eller ska man bara låta det vara. Tacksam för alla svar
CITAT (Orvar @ 11-10-2008, 19:26)

Alla ni duktiga djurvänner, ge mig råd hur man gör när ens kära fyr fota vänn har gått bort. Vår gamm katt blev dryga 22 år och somnade in i kväll. Vi har en katt till, frågan är ska man låta honom lukta på old lady, för att ta farväl? Eller ska man bara låta det vara. Tacksam för alla svar
Katter är kloka djur. De har redan tagit farväl under sina levnadsdagar. Däremot kommer den andra katten kanske sakna sin livskamrat, och där får du kanske ställa upp istället.
Chamomille
11-10-2008, 18:48
CITAT (Orvar @ 11-10-2008, 19:26)

Några råd har jag inte/kan inte men
Åh, nu börjar jag gråta nästan. Vet så väl hur det känns o vet också att, som Maria skrev, katterna har redan sagt "på återseende". De känner det på sig på något konstigt kusligt sätt. Det enda jag kan säga är annars att glöm inte att skämma bort den återstående katten, det hjälper er och det hjälper honom. Många kramar!
Myosotis
11-10-2008, 18:58
22 är en bra ålder, men det hjälper ju inte, man är ledsen i alla fall.
Läste en gång om hundar (eller möjligen vargar, hybrider eller schakaler?) om en som fick lukta på sin döda livskamrat och sörjde länge. Mycket senare fick han en ny kompis som på håll var mycket lik den bortgångne vännen. Hunden sprang entusiastiskt fram, glad för första gången igen, men blev djupt besviken och tappade intresset direkt när det var fel individ. Uppenbarligen hade han „glömt“ att partnern var död. I boken tolkades det som om hunddjur är dumma och inte har något begrepp om döden. Så tror inte jag att det är, men det var tänkvärt i alla fall.
zaaritha
11-10-2008, 19:41
När Ville, en katt vi hade för många år se´n; dog--lät vi hans yngre kompis Nisse, lukta på V efter att han somnat in.N slickade V på ena örat, satt en stund o gick se´n därifrån.
Se´n bara sov N i två dygn, drack bara lite vatten ibland.
Tack snälla rara alla.Jag vet ju hon har fått leva länge och haft ett bra liv. Förmodligen kommer han leta i kväll.Skönt att fått prata av sig.Kram
Chamomille
11-10-2008, 21:39

själv.
DragonLady
11-10-2008, 22:45

känner med dig...
man kan ringa till ett djursjukhus (de har ju jourtider och svarar)och höra vad de tycker. Dit har jag ringt några gånger och alltid blivit bemött med hjälp.
Ingrid Zon3
14-10-2008, 21:01
Om djuret har dött plötsligt så tror jag att det är bra om det andra får vara med hos veterinären eller att man tar hem kroppen så den/de andra får förstå vad som hänt. En väninna till mig fick det rådet på djursjukhuset när hennes hankatt var inne för en liten operation och de hittade utbredd cancer. Efter avlivning tog hon med kroppen hem så hans kompis fick lukta på honom.
Men om det är ett djur som dött hemma eller varit sjuk ett tag så är kompisarna väl medvetna om läget. Då tror jag inte det är så viktigt.
Edit: Och jag är också ledsen för din/er skull, Orvar. Inte går det över men man lär sig leva med det
ingrid fuxwall
14-10-2008, 22:23
Hur du än gör hoppas jag att det blir rätt - tänker på dig
Red Top
15-10-2008, 09:51
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.