Hej
Har precis planterat en Syrenhäck, bondsyren. Jag har köpt 3-åriga plantor, så vad jag förstår skall jag ej behöva klippa ner dem...eller bör man ändå klippa ner med jämna tillfällen, och i så fall hur mycket?
Läste i något inlägg att man skall luckra upp kring häckar. Är det något jag bör göra? Hur?
Om jag planterar lökar kring den nyplanterade häcken, finns det någon risk att de tar näring från buskarna (eller andra växter runt om)?
Har hört att det är bra att lägga gräsklipp kring buskar. Skall man göra det redan nu eller när?
Tacksam för tips
Aqvakul
11-10-2008, 22:08
Luckra gärna kring plantorna.
Gräsklipp och annan näring kan vänta till våren.
Lökar konkurrerar inte med häcken.
Klippning är inte aktuellt nu.
Tack för snabbt svar!
Det är så nytt för mig allt. Hur luckrar man utan att rucka på plantan eller skada rötter.
Skall man göra det med alla buskar man planterar? Hur ofta?
Om man skall klippa är det vartannat år, eller hur vet man när man bör göra det?
Mvh
Pia
Använd en kultivator eller liknande. Du behöver inte gå så hemskt djupt så det är ingen risk för rötterna. Det viktiga är att ytan inte är för hård och kompakt, för då släpper den varken igenom vatten (näring) eller luft. Dessutom får du bort ogräset då. Det går inte att säga hur ofta det ska göras, du får se på ytan när det är dags. Eller så går det av bara farten när du rensar ogräs... Detta gäller alla buskar!
Syren brukar användas som friväxande häck och behöver därför inte mycket klippning (annars klipper man bort blommorna, och det är ju synd!). Men för att få den tät ända nerifrån bör du klippa in varje gren till våren. Jag vet inte hur hög och förgernad den är nu - kanske ska du kapa den helt ca 15-20 cm över marken för att få den att skjuta många nya skott nerifrån. Häcken kommer förstås att se liten och ynklig ut när du precis gjort det - men resultatet i framtiden blir så väldigt mycket bättre!
Luckring kan du göra med en liten grep, en "handgaffel" eller liten spade. det räcker med en gång per år oftast, och i samband emd det tar du bort gräs som vill växa in över rötterna (de första åren).
Nästa vår och sommar blir det bevattning som är det viktigaste för att din häck ska utvecklas väl.
Först efter ett par säsonger i backen kan det bli aktuellt med beskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.