Full version: hjälp den dör!
emmelie
Jag köpte fyra ny orkidéer för någon vecka sen, och satte dom i vanliga ytterkrukor (transparenta) med hål i (de satt även kvar i odlingskrukan). Jag vattanade dom inte för jag tyckte de kändes lite blöta...novis som jag är så ringde det klockor i huvet att orkidéer inte vill ha mkt vatten, men de har i alla fall stått i fönstret en vecka lite mer, och nu tappar de blommorna!!!!! rötterna var stora och många och hårda när jag köpte dom, nu är de ihoptorkade och inte alls fina...vad har jag gjort för fel, jag har hört att man ska glömma bort orkidéer, men jag slände på dom lite vatten förut, men det var säkert fel...jag behöver massiv hjälp från nån som kan det här! tusen tack crying.gif
skogstroll
ja om det är phalaenopsis så har i alla fall jag lärt mig att de inte vill stå så jätteljust alls. När du ska vattna så doppa krukan nån gång i veckan i vatten tills den sugit upp ordentligt, men så den inte står i vatten. Luftfuktighet tycker de ju är rätt skönt också, så inte över ett element kanske.
MariaS
Har de redan börjat tappa blommorna, så kanske de inte ens varit rätt skötta där du köpte dem.
Phallisar ska stå ljust, ej i solljus. En ggr/vecka, doppas hela krukan i en hink/bunke med vatten och låt dem sedan rinna av.
Men allt hopp är faktiskt inte över, bara för att de tappar blommorna.
det bästa du kan göra nu, är att köpa ny orkidébark. Ta ut phallisarna ur sina krukor. Skaka dem försiktigt, så att all bark försvinner. Spara mossan som sitter mellan rötterna. Snurra rötterna så att de får plats i den rengjorda krukan igen och fyll på ordentligt med bark. Doppa i vatten och vänta. Snart händer det saker igen.

KLIPP INTE AV NGT!
Sofiia
Ibland kan miljöombytet göra så att blommorna faller av genast. Enklast är att doppa dem 1 gång i veckan sommartid och lite mer sällan vintertid.

Phalaenopsisar dör oftare av för mycket vatten än för lite så jag tror inte att det är du som hunnit göra så mycket fel på några veckor.

Som marias skriver så skulle nog omplantering vara på sin plats. Barken i nyköpta orkidé-krukor är ofta mer eller mindre nedbruten. Jag köpte en orkidé i lördags och den hade en stor mängd skumgummi och bark som var helt nedbruten i krukan, och det trivs väldigt få orkidéer med. Men tyvärr finns det ofta en klump med skumgummi eller vitmossa i mitten av krukan och där finns det även mycket döda rötter.
emmelie
Tack så hemskt mycket för att ni hjälper mig rädda mina orkidéer tummenupp.gif
Om jag förstod det rätt nu så ska jag köpa ny orkidéejord...fixar det imorron!
Men vad är det för mossa ni pratar om, hur vet man om mossan som redan är med är bra då?
När ska man i så fall byta den och hur gör man då?
Ska jag omplantera i odlingskrukan eller kan dom planteras i mina urfina tranparenta glas ytterkrukor?
Hur länge ska dom stå i odlingskrukan (läste någonstans att de skulle planteras om i ytterkruka när de var ca 1 år, hur vet jag när de är så gamla *skratt*)?
Sen har jag läst någonstans att man ska knippsa av dom någonstans under blommning för att dom ska blomma om?
Som ni ser är jag en mycket förvirrad orkidée människa som desperat behöver all hjälp jag kan få! Jag trodde innan att orkidéer var de svåraste blommorna man kunde ha, men sen har alla sagt att orkidéer är svårdödade och mycket lätta blommor så jag tänkte jag skulle prova...nu fick jag för det, skit också! duh.gif
Föresten kom jag på att jag har en orkidée till som står i sonens rum och den har minsan aldrig blommat på snart två år...vad har jag gjort för fel med den, eller rättare sagt vad ska jag göra rätt?
Underbara människor som hjälper andra help.gif ...hjälp mig som är förvirrad av alla råd som en äggkopp i veckan osv. thanks.gif
förvirrad confused.gif
MariaS
mossan som sitter i mitten, är för att behålla fukten i bulben (knölen) låt den sitta kvar. Byt den nästa gång du byter bark (om ca tre år). Klipp ALDRIG av ngt som inte vissnat helt.
Den som inte blommat på några år, byter du både vitmossa och bark på, börja sedan vattna den 1ggr/vecka som jag tidigare beskrev.

Plantera INTE i glas! Glaset gör att det bildas alger (främjar röta) samt leder värme. Orkideer vil ha det svalt om fötterna för att trivas. Då är det bättre att du planterar i en återanvänd genomskinlig orkideekruka, som sedan ställs i en lerkruka.
emmelie
Nu greppar jag nog det här med omplanterning och mossa...men vilka konstiga råd som cirkulerar just om orkidéer...jag har hört från otaliga håll att orkidéer ska bo i transparenta glaskrukor för rötterna vill ha ljus för så lever dom i tropikerna...konstigt att folk som inte kan säger så?
Men jag gör som MariaS har sagt och hoppas att de repar sig...förstod nån det där jag frågade om av knippsa av dom, nåt om ögon osv????, det har jag också läst att man ska göra för att förlänga blommningen...
Hur ofta blommar orkidéer? jag har orkidéenäring hemma ska jag använda det (lika bra jag frågar så jag inte går på massa andra konstiga råd från folk som inget begriper) ?
MariaS
orkideerna tar sin näring ur luften! fukten är till för att växten egentligen bor i regnskogar och fukten gör att näringan kan tas ur luften. Så byt bara bark du. Knipsa fortfarande inte av ngt. Då torkar den bara in!

I vårt klimat, innebär det att det bildas alger om rötterna får det för ljust! Algerna gör så att rötterna ruttnar, och så var det med den orkideén. Men den som kom på iden att sälja b-glas för dyra pengar till orkideeodlare, han har nog tjänat storkovan vid det här laget.

Tänk på hur det ser ut i en regnskog. Mitt i lövverket, i en grenklyka, där hänger phallisarna, med rötterna rätt ut. Ingen näring, inga vattensamlingar, bara fukt och luft!
blomkronan
Hej emmelie och välkommen till odla och...
ett skönt gäng människor med stort hjärta och kundskap om växter biggrin.gif

Jag läste i allers trädgård denna vecka just om orgideer fick där tips om att orgideer som inte blommar vill ha lite köldknäppar ibland... öppna fönstret lite då och då när det är minst 10 grader ute, blommande vill nog inte ha kyla! När en orgide har blommat kan man klippa bort 3 ögon på stängeln, och stängelen kan blomma om upp till 3 ggr. 000.gif När den torkat ska man klippa bort den. Orgideer vill inte ha näring på vintern, men blommar den kan man ge den lite...

MariaS säg till om jag är helt ute och cyklar!! Men dom här metoderna har fungerat för mig. Mina orgideer står vid altan dörren och jag trodde att dom skulle må dårligt av draget från dörren, men det har visat sig vara rätt, min blommar nu OM för första gången yahoo.gif
[attachment=25761:DSC00696.JPG]
Denna orgide är planterad direkt i en glas skål utan hål i botten!!!
sedan 6 månader sedan cool.gif lite emot vad råden säger...
Men jag blir nog tvungen att plantera om den sen det kommer nog inte gå i längden...
hjärtegull
CITAT (MariaS @ 12-10-2008, 19:49) *
mossan som sitter i mitten, är för att behålla fukten i bulben (knölen) låt den sitta kvar. Byt den nästa gång du byter bark (om ca tre år). Klipp ALDRIG av ngt som inte vissnat helt.
Den som inte blommat på några år, byter du både vitmossa och bark på, börja sedan vattna den 1ggr/vecka som jag tidigare beskrev.

Plantera INTE i glas! Glaset gör att det bildas alger (främjar röta) samt leder värme. Orkideer vil ha det svalt om fötterna för att trivas. Då är det bättre att du planterar i en återanvänd genomskinlig orkideekruka, som sedan ställs i en lerkruka.

För det första så har inte vanliga brudorkideér bulber, och det brukar heller inte vara någon vitmossa iblandad i orkidékomposten när man köper sådana. Om det nu är mossa i, så ser jag ingen anledning att låta den ligga kvar. Brudorkidéer vill ju inte stå blött eller fuktigt, utan vill torka ut ordentligt mellan vattningarna.

De orkideér som i naturligt tillstånd växer epifytiskt vill gärna ha ljus på rötterna och bör därför inte sättas i en lerkruka. Hanteringen och vattningen blir lättare om man planterar först i genomskinlig plastkruka och sen i en ytterkruka av glas, visst, men om man nu ändå ska stoppa ner den i en lerkruka, varför då ens bry sig om att använda en genomskinlig plastkruka...?

Orkideér skall vattnas när komposten har torkat upp ordentligt. Strunta i alla "vattna en gång i veckan" och allt sånt. På vintern behöver inte orkideérna lika mycket vatten, då finns det en risk att du övervattnar den och har ihjäl den om du vattnar så ofta.
Sofiia
Som du ser så tycks det finnas lika många metoder som odlare giggle.gif

Problemet med mossan som hittas innerst i krukan (ibland, ibland kan det vara skumgummi eller annat dyblött oidentifierbart material...) är att den blir alldeles för våt så om där fanns någon sådan så skulle jag rekommendera att ta bort den. Odlar man i vitmossa ska man hålla den fuktig och inte blöt som den blir i mitten av krukan. Jag har en stor del av mina phalaenopsis hybrider i glasvasar och efter 1/2 år har inga alger synts till. Tror inte näringen räcker till för dem där (har leca kulor i vasarna men med organiskt material så kan jag tänka mig att det kan bildas alger om det även hålls vått länge). Har man Glaskrukor med hål i så sköljer ur dem en gång i månaden (det ska man även göra med vanliga plast krukor) så att man får bortsköljt salter som ansamlas i krukan. Har man glaskrukor så gäller det dock att vara försiktig så att solen inte bränner sönder rötterna.

Jag har inte ytterkrukor till mina phallar, men vill man ha det så kan man ha leca kulor i bottnet av krukan så den kommer upp lite och får ljus på rötterna samt att luftfuktigheten höjs runt plantan.

Håller med MariaS om att inte klippa av gröna stänglar men håller inte med om att phallar har bulber...

Tipset att vattna en gång/vecka är bara för att underlätta för nybörjare. Ett bättre tips är att känna på krukan ofta, man lär sig då hur lätt krukan är då det behöv vattnas. Orkidéer i mindre krukor får vatten oftare än de som står i större krukor. Trots att det inte syns kondens i yttre kanterna av krukan är det vått inne i mitten.

Visst endel orkidéer vill ha svalare för att blomma men inte phalaenopsis. Jag skulle aldrig i världen börja usätta phalaenopsis för kallare temperaturer. Visst börjar plantan blomma men inte för att en mår bra utan det är för att den desperat försöker föröka sig innan den dör (vilket den ju såklart inte gör sedan då man slutar pina den). Näring ska den ha året om, och svag dos. Jag brukar ge halva av det som står på flaskan. Vid varje vattning sommartid och varannan vintertid. Detta eftersom phallarna inte har någon viloperiod vintertid (visst vilar de men då får man kolla in tillväxten och inte kalendern).
MariaS
De odlingsråd som jag har gett, kommer direkt från orkidésällskapets rekomendationer. De hade t.o.m. demonstration på Elmia Garden den 1/10-08.

Lite kyla är helt OK, Men absolut INTE under +10!

Vitmossan sitter där på ALLA orkidéer. Phallisknölen, kallas även den för bulb i orkidésammanhang.

Demonstratören på Elmia vidhöll: "klipp ingenting som är grönt" Detta upprepades ett tiotal gånger! Även detta om glas! Ytterkrukan ska inte vara trång bara! Ljuset kommer ner till ytrötterna, vilket räcker!
Sofiia
Jag har nog inte haft vitmossa på alla de orkidéer jag köpt. Det är nog lite olika beroende på varifrån de kommer. Skumgummi är som sagt även något jag hittat många gånger mitt inne i rotklumpen.
Kee
Jag tycker att det egentligen borde finnas en sån här tråd "orkidéer (brudorkidéer( for dummies", klistrad här i forat. Just med tanke på skötseln och förekomsten i hemmen. Jag ska ärligt erkänna att jag aldrig förstått tjusningen med brudorkidéerna. Jag fick en phallis i våras som blommade mycket stiligt i ljusgrönt med 16 blommor på två stänglar och fick då stå och pryda köksbordet, men som krukväxt är de ju snart ointressanta, speciellt tanke på den knepiga skötseln. Just med anledningen att de kräver en speciell typ av kompost och då eventuellt en speciell typ av kruka också gör det ju att man inte gärna planterar om dem heller. Näe min får stå där, ibland, doppar jag den enligt konstens regler, men nu har jag ställt undan den och ibland springer jag förbi med vattenkannan och då får den en lätt skvätt rakt ner i barken. Klarar den det så gör den, annars så kan jag skaffa något mer intressant och ställa i dess ställe.

Intressant aspekt är ju att de tar upp näringen via luftrötterna i naturligt tillstånd. Vet du om det är näring i vattenfas (mikrodroppar "aerosol") eller om de är kvävebindande?
Sofiia
CITAT (Kee @ 13-10-2008, 23:03) *
Jag tycker att det egentligen borde finnas en sån här tråd "orkidéer (brudorkidéer( for dummies", klistrad här i forat. Just med tanke på skötseln och förekomsten i hemmen. Jag ska ärligt erkänna att jag aldrig förstått tjusningen med brudorkidéerna. Jag fick en phallis i våras som blommade mycket stiligt i ljusgrönt med 16 blommor på två stänglar och fick då stå och pryda köksbordet, men som krukväxt är de ju snart ointressanta, speciellt tanke på den knepiga skötseln. Just med anledningen att de kräver en speciell typ av kompost och då eventuellt en speciell typ av kruka också gör det ju att man inte gärna planterar om dem heller. Näe min får stå där, ibland, doppar jag den enligt konstens regler, men nu har jag ställt undan den och ibland springer jag förbi med vattenkannan och då får den en lätt skvätt rakt ner i barken. Klarar den det så gör den, annars så kan jag skaffa något mer intressant och ställa i dess ställe.

Intressant aspekt är ju att de tar upp näringen via luftrötterna i naturligt tillstånd. Vet du om det är näring i vattenfas (mikrodroppar "aerosol") eller om de är kvävebindande?

Men det är just den knepiga skötseln som gör dem så intressanta tycker jag happy.gif . Vanliga brudorkidéer är ju inte speciellt knepiga men en del andra orkidéer är mycket svårare att hålla överlevande och få i blomning. Och känslan då man får sådana att blomma är orsaken till att mina vanliga krukväxter sakta men säkert får ge vika för orkidéerna biggrin.gif
aldo
Kolla här :[size="5"][/size]

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=669543&itemId=451945

Kolla under + så får du precis sedet du vill om orchideer .
emmelie
oj va många olika svar...jag gick in på länken och kikade lite, men det är en sak jag inte förstår. Vadå vatten och leca kulor på ett fat...vart? i fönstret? i botten på krukan? I dont get it!
Jag fattade det som att man kan ge näring på vintern om de blommar men inte så mycket då som på sommaren. Sen att nu på vintern vill de stå så de får direkt sol men inte på sommaren för det blir för hett.
Jag hade tänkt att omplantera men sen så läste jag att man absolut inte ska göra det när den fortfarande blommar? och det gör tre av fem fortfarande...
Är mycket förvirrad confused.gif
Sofiia
Antingen kan du ha skålar med leca kulor och vatten runt om orkidéen eller så har du leca kulor och vatten i bottnet av ytterkrukan (Absolut inte så att det kommer in vatten i krukan ändå).

Jag ger näring på vintern var annan - var tredje vecka, blommande orkidéer får näring varje gång. Många orkidéer som just phalaenopsis har ju ingen vintervila och behöver näring.

Jag planterar alltid om nyköpta orkidéer (och dom blommar ju oftast), blommorna har aldrig fallit av. Men är komposten okej och din orkidé har levande rötter så kan du nog vänta tills den blommat klart. Är dock komposten väldigt nedbruten och den har få rötter (men det är ju svårt att se utan att plantera om den förståss) så är det bästa att plantera om genast.

Zitrus
Undrar egentligen om man kan säga att det ska vara på ett speciellt sätt när det gäller pallisar smile.gif

Jag har flera stycken som alla står i fönster vilket gör att det kommer mycket sol på dom detta gör att dom behöver mer vatten på sommaren.

När jag köper en pallis så brukar den få fortsätta att bo i den krukan den satt i, om bladen börjar skrynkla sig och den ser hängig ut så planteras den om i vitmossa. Efter ett tag börjar den se alldeles normal ut. Alla som jag har palanterat om i vitmossa står kvar i vitmossa och alla trivs och dom flesta blommar om titt som tätt. Jag har även testat att odla pallisar i leccakulor vilket har fungerat om dom får en stor kruka. När jag använder leccakulor så har jag en stor glaskruka som jag ställer en plastkruka upp-och-ner på botten i sedan fyller jag med kulor runt om plastkrukan och uppepå sätter sedan ner pallisen som är rengjord från kompost, mossa och annat jox, fyller på med mer kulor så att den står stadig. Sedan häller jag på vatten till ungefär halva glaskrukans höjd, fyller sedan på vatten med jämna mellanrum... Detta har fungerat jättebra, tyvärr har en utav kulpallisarnas luftrötter vuxit fast på den målade fönsterramen så den går inte att flytta på... rolleyes.gif Antar att den vill bo där smile.gif

Kan även säga att jag aldrig doppar mina i vatten utan det är bara vattenkanna som gäller!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon