_Magnus_
Vet att olivträd bör förvaras ljust & svalt men har tyvärr ingenstans där dessa kriterier passar in. Så vilket alternativ tror ni är bäst;

1. Ljust inomhus där vi har en medeltemperatur på ca 20 grader?
2. Mörkt i isolerat utomhusförråd?

Tack på föhand!
Alexander-VG-zon3
hur kallt blir där i utomhusförrådet ?

du kan ju ha oliven ute än ju fram tills dom första frostnätterna kommer . och blir där inte under -5c i förrådet så kan du ha det där om du skyddar rötterna . oliv tål på friland ner till -10c -15c men rötterna är ju känsliga . är det under +10c så kan den stå mörkt .

+20c är för varmt för oliven . men den kan klara att vara inne om det sänks ytligare i temp då ska placering vara mycket ljust plus att den har fuktig luft . ohyra kommer lätt plus så kommer den lätt att tappa bladen .

du kan även försöka ha den ute och sedan vänja den vid att vara inne då kan du istället ge den en ''vår'' inne . och försöka ge den vila ute . men det är en risk med det då oliven kan få en chock av att komma in . men ibland funkar det och då brukar den istället börja blomma .
Zidane
Jag vet inte var du bor men om du vågar chansa så prova att plantera den på friland.

mojan
Jag såg Gunnel (från programmet Trädgårdsdags) häromdan. Hon gav dessa råd:
Oliven ska stå under tak. (Jag sätter den på altanen)
Sen sätter man krukan i en korg/låda.
Mellan olivkrukan och korgen/lådan isolerar man. Man tager vad man haver: bubbelplast, frigolit, ihopknycklat tidningspapper.
Vid Medelhavet kan det bli några minusgrader så det klarar den, är den ute får den ljus som det alltid är vid Medelhavet.
Jag tycker detta låter enkelt och genomförbart om man inte har tillgång till en perfekt plats så jag ska pröva.
Alexander-VG-zon3
man måste skydda kronan om det är under -10c -15c . ska den va på friland så ska den stå varmt och soligt och skyddat från vind . och väldräneradjord och skydda om vintern är kall . och då endast i zon 0-1(2) . mina har jag haft ute sedan 04
ingrid fuxwall
Tack för detta, kom på att jag måste ta hand om mitt olivträd - helt försummat
kasam
Vattna?
Jag har mitt olivträd planterat i en kruka. Idén under tak o med isolering runt om låter ju rätt enkel. (Bor skyddat zon 1.) Eventuellt kan jag ha den i ett garage där det finns fönster. Hursomhelst: Ska jag vattna trädet?
MariaS
Man vattnar oliven sparsamt under vintern. När trädet sen börjar blomma, ökar man vattningen igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon