Full version: Eternit i naturen
therese.kvist
Jag köpte hus i augusti, de hade lagt nytt tak i våras. Nu har vi hittat massor av eternit i skogen bakom huset. Det ligger på vår tomt i ett kärr. De har även lagt ALLT annat från renoveringen där. Takpapp, spån, tegelstenar, säckar, målarfärgsburkar you name it.

Är inte detta ett ganska allvarligt miljöbrott? Med tanke på att en tant som ställde en stekpanna
på en sopsorterings station skulle få upp till ett års fängelse?!!

Jag är skitsur på säljaren, vill gå vidare med detta, nån som ha tips??
Gunilla T
Jag tycker det låter allvarligt..du kan ringa miljönämnden i din kommun och be att få prata men någon handläggare som arbetar med miljöskydd.
Myosotis
Klart du ska gå vidare! Inga tips tyvärr, men lycka till!!
Platinum
Vet inte hur det ligger till om någon samlar rivningsavall på sin egen tomt.

Om det låg i ett kärr så finns det ju klar risk att avfallet sprider ut ämnen i marken runtomkring.

Hör dig för mig de som sköter miljöskyddet i din kommun så att du får råd ev. hjälp med sanering.
Piccante
Rivningasavfall ska i möjligaste mån återvinnas och miljöfarliga kemikalier som färg ska lämnas in på miljöstation. Fast det är tyvärr väldigt svårt med bevisföring i nedskräpningsfall.
henriks
CITAT (therese.kvist @ 12-10-2008, 18:07) *
Jag köpte hus i augusti, de hade lagt nytt tak i våras. Nu har vi hittat massor av eternit i skogen bakom huset. Det ligger på vår tomt i ett kärr. De har även lagt ALLT annat från renoveringen där. Takpapp, spån, tegelstenar, säckar, målarfärgsburkar you name it.

Är inte detta ett ganska allvarligt miljöbrott? Med tanke på att en tant som ställde en stekpanna
på en sopsorterings station skulle få upp till ett års fängelse?!!

Jag är skitsur på säljaren, vill gå vidare med detta, nån som ha tips??

Spån och tegelstenar må väl vara hänt, men färgburkar och ETERNIT??

Låter inget vidare, det skall ju inte ligga kvar där i alla fall och det bör rimligen vara säljarens sak att bekosta borttagningen.
Azur
Eternit är väl ingenting. Ur naturens synvinkel är det bara tunna stenplattor.
Färg och olja är värre.
Börjar man däremot gräva runt i eterniten så riskerar man själv förstås lungcancer.

Jag skulle nog ändå höra av mig till kommunen, för annars finns risken att ni åker på saneringen när ni en dag säljer huset.
Zidane
Jag hoppas att det går bra med eterniten, själv försöker jag hålla den lilla trädgåden fri från konstgödsel och annan skit.

Fågelvägen
@ azur. Jag tycker eternit slängt i det sura vattnet i ett kärr inte låter helt ofarligt för naturen. Asbest är väl skadligt var det än är?
Hoppas du Therese berättar om kommunen kan hjälpa dig rtfm.gif och vad som händer sedan. Skitsur blir man! mad.gif
henriks
Eternit måste väl vara bra - det är ju ASBÄST.... eller?

hör med kommunen och / eller den förra ägaren
Piccante
CITAT (Fågelvägen @ 15-10-2008, 20:17) *
@ azur. Jag tycker eternit slängt i det sura vattnet i ett kärr inte låter helt ofarligt för naturen. Asbest är väl skadligt var det än är?
Hoppas du Therese berättar om kommunen kan hjälpa dig rtfm.gif och vad som händer sedan. Skitsur blir man! mad.gif

Asbest är väl ett mineral och det är farligt först när man andas in det. Dammet som uppstår när man river asbestmaterial är farligt. Alla former av asbest är dock inte lika farliga men av säkerhetsskäl förbjöd man alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon