morgan.rosengren
12-10-2008, 17:23
Håller på att sätta björnbärsplantor typ 13 st 3 olika sorter på friland (ej mot husvägg) hur långt isär ska dom sitta räcker 2,5 långa stolpar med trådar på?
Tacksam för tips.
Vänligen Morgan
Ska du har 13 plantor på hur lång sträcka?
Jag har 1 (en) björnbärsplanta och den brer ut sig över flera kvm varje år. Fast det är klart, jag har min mot en varm västervägg av tegel vilket gör att plantan trivs enormt bra.
En 2,5m hög stolpe ska nog räcka på höjden, men du får nog ha minst en halvmeter emellan dem.
Aqvakul
12-10-2008, 18:06
Tror faktiskatt du kan få svårt att få dem att mogna om de inte får ett mer skyddat och gärna värmemagasinerande läge. En tegelvägg eller ett stenröse är idealiskt.
CITAT (Aqvakul @ 12-10-2008, 18:06)

Tror faktiskatt du kan få svårt att få dem att mogna om de inte får ett mer skyddat och gärna värmemagasinerande läge. En tegelvägg eller ett stenröse är idealiskt.
Nåja, vilda björnbär mognar ju längst i söder. Så i zon I-II så går det nog ofta bra även utan vägg.
Aqvakul
12-10-2008, 18:24
CITAT (KURT @ 12-10-2008, 19:17)

Nåja, vilda björnbär mognar ju längst i söder. Så i zon I-II så går det nog ofta bra även utan vägg.
Inte alla somrar. Nästan aldrig hänger de och slänger på en spalje utan växer marknära företrädesvis i stenrösen och stengärdsgårdar.
Chamomille
12-10-2008, 18:43
CITAT (Aqvakul @ 12-10-2008, 19:06)

Äcsh, hallå där. Vi har Björnbärsbusken mitt på gräsmattan och den har aldrig gett så mycket bär som i år. Zon 2-3. Den har fortfarande bär...
Den är as-stor och vräker ut sig över gräsmattan varje år (flera meter).
Är det bra att sätta björnbär nu på hösten?
Jag satte tre plantor på hösten för två år sen (mot plantskolans rekommendation, men det var 75% rabatt på priset, så jag chansade) och de tvärdog.
Aqvakul
14-10-2008, 21:31
troligen säkrare på våren, f.f.a. i "högre" zon
ingrid fuxwall
14-10-2008, 22:30
Mitt råd -köp inte plantor från samma ställe som jag gjorde - blomsterlandet. Numera har jag björnbär med taggar och det vill jag inte ha så jag klipper bort dessa varje år men de återkommer.
Men bär genererar plantorna fortfarande nu mitt i oktober
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-10-2008, 22:30)

Mitt råd -köp inte plantor från samma ställe som jag gjorde - blomsterlandet. Numera har jag björnbär med taggar och det vill jag inte ha så jag klipper bort dessa varje år men de återkommer.
Men bär genererar plantorna fortfarande nu mitt i oktober
Det framgår ju inte vad som var fel? Var de deklarerade som taggfria? Var de i själva verket taggfria, men sedan har den taggiga grundstammen tagit över?
*Stintan*
15-10-2008, 08:00
CITAT (Chamomille @ 12-10-2008, 19:43)

Äcsh, hallå där. Vi har Björnbärsbusken mitt på gräsmattan och den har aldrig gett så mycket bär som i år. Zon 2-3. Den har fortfarande bär...
Den är as-stor och vräker ut sig över gräsmattan varje år (flera meter).
Säger samma sak. Jag har haft två björnbärsbuskar växa mitt på gräsmattan i zon 3 utan några som helst problem och alltid fått mogna bär. Detta var en taggig sort. Hade även taggfria men dom mognade senare och dessutom stendog dom efter några år. Björnbär växer dessutom vilt i södra och mellersta Sverige.
Björnbär
Aqvakul
15-10-2008, 09:10
Jag är väl medveten om att björnbär växer vilt i södra Sverige. Mina egna erfarenheter handlar främst om dessa och att inte alltid mognar fram. Vet också och har provat att odla förädlade sorter som delvis har varit tidigare. Rent allmänt så trivs björnbär bäst och mognar säkrast om de odlas mot något värmehållande som en stenmur, ett stenröse eller en tegelvägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.