Annki
Hej! Jag vet att det har förekommit recept på en salva/hudkräm gjord på ringblommor. Men jag hittar den inte! Är det någon som hittar länken eller har receptet?
sanna
Hej!

Ja, alltså, jag tar bara vanlig solrosolja i en flaska, blandar i en massa ringblommeblad och låter det stå i ett soligt fönster i sex veckor. Därefter silar man bort bladen och ställer oljan svalt. Detta blir ju som sagt en olja och ingen kräm eller salva - men verksamt på huden är det likväl... smile.gif

Sanna
Betty
Hej Annki! Här får du lite mer att välja på! smile.gif

http://www.shenet.se/recept/ringblomssalva.html
Annki
Tack!! Nu blev jag himla glad! Gott om ringblommor i år och ont om salva. / Annki
sanna
Jag säger också tack, Annki!

Där fick jag lära mig att solrosolja inte alls var bra för detta ändamål!
Ska studera denna länk närmare!

Sanna smile.gif
Betty
CITAT (sanna @ 14-09-2003, 23:58)
Jag säger också tack, Annki!

rolleyes.gif biggrin.gif
sanna
Ehhh...Betty var det ju!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Sorry...sleep.gif sleep.gif sleep.gif

Tack Betty! smile.gif

Sanna rolleyes.gif
MadeleineB
Det finns säkert mycket mer på shenet, men en som verkligen fungerar är:

½ dl mandelolja
2 msk smält bivax
½-1 tsk honung
2 msk torkade ringblommeblad

Värm (OBS! i vattenbad!) bivaxet tills det smälter, häll försiktigt i mandeloljan. Rör hela tiden, tills oljorna är smälta.

Då rör du ner ringblommebladen (har du färska och inte torkade, dubbla mängden!). Låt småputtra, fortfarande i vattenbad, i en halvtimme. Rör om då och då.

Sila alltihop genom tex gasväv. Låt svalna litet.

Rör ner honungen, börja med en halv tesked, rör och tillsätt ev mer tills du får en konsistens du tycker om.

Häll upp i burk och låt stå och svalna helt.

Härligt på utsatta hudpartier, på läpparna, där du är särskilt torr...

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon