MayaLisa
Hur sent vågar jag låta bäcken vara igång i zon 3-4, Roslagen?
Vill låta den vara igång så länge som möjligt ju...gillar skvalet...
Det borde ju kunna vara rätt ordentligt kallt innan den fryser igen , eftersom vattnet rör sig hela tiden...
[attachment=25755:bäcken.jpg]

/Maya
MariaS
om du har fiskar i dammen, är det hög tid att stänga av nu. Bäcken kyler vattnet fort! Risk för bottenkyla då.
MayaLisa
Inga firrar...
MariaS
Då kan du njuta ett tag till
HelenJ
Jag stängde inte av mitt förrän Annandag jul ifjol - det var ju ganska varmt fram tills dess. Jag skulle åka bort över nyår och ville inte riskera nåt, annars hade det nog fått fortsätta som vanligt. Sen satte jag igång alltihop igen i början på mars, eftersom det ju egentligen inte var nån vinter här i Skåne. Men då kom vintern! Allting täckt av snö... Men det gick bra ändå. Fiskarna var snarare fler än färre framåt vårkanten rolleyes.gif

Det är snarare termometern än kalendern du bör hålla koll på alltså....

[attachment=25764:påsken_2...ttenfall.jpg]
MayaLisa
Okey, och vad gäller för temperatur då?
Jag har en idé att jag ska ta upp och göra ren mitt nedgrävda "köpefilter" och koppla ihop slangarna som går upp till reningsdammen , som fortsätter ner i bäcken...
På det viset borde jag kunna köra längre...tänkte jag...

Vet nån var man får tag i slangkoppling som passa att koppla ihop två st 40mm i innerdiameter?
/Maya
MayaLisa
Nu har jag gjort som jag tänkte, tagit upp och gjort rent filtret , kopplat ihop slangarna så att vattnet går direkt upp till för/reningsdammen.
Bäcken är fortfarande igång och jag tänkte låta den vara det ett tag till.
Har gjort klar stensättningen i bäcken!!! Ingen gummiduk syns nu där... bravo.gif . Tungt jobb, mycket stensläpande...men mödan värt.
Idag är det ett riktigt "hujedaväder" crying.gif , så ibland tror jag nästan att vågorna ska slå över land...det går nästan gäss i min ankdamm giggle.gif och att mitt hus ska lyfta...bäst att elda ordentligt i vedspisen och sedan krypa ner under täcket och sova, tills vinden mojnat.
go'natt.../Maya
MayaLisa
Måste bara visa:
[attachment=26735:hela_vattnet.jpg]
Ralf
Himla fint!
Jag är importerad! tummenupp.gif
MayaLisa
thanks.gif
MayaLisa
Nu har jag iaf stängt bäcken för säsongen. Det slog mig att det inte kommer att funka att ta upp, och framför allt inte att sätta tillbaks, pumpen om det är is på vattnet...så, nu är det tyst i trädgården, inget skval thumbdown.gif
Men det är väl som med allt , men vet väl att uppskatta det desto mer då man kan sätta igång allting i vår igen.
[attachment=26781:tom_f_ra.jpg]
[attachment=26782:pumpbl_s.jpg]
[attachment=26783:ankor_p__is.jpg]
HelenJ
Idag har jag tagit in mitt filter. Det har varit en ganska mild höst/vinter hittills, bara två gånger har det varit kallare än -5 grader men i natt har de lovat att det ska gå neråt -20 så nu vågade jag inte längre.... Trasmattan och täcket som legat ovanpå filtret och cirkulationen av vattnet är förmodligen inte tillräckligt när det är sååå kallt...

Filtret är kopplat till vattenfallet, så nu när jag tagit bort det funkar alltså inte vattenfallet längre. Men pumpen går ändå, så vattnet jag pumpar upp går direkt tillbaka ner i dammen. Trycket är såpass högt att det klarar att hålla isfritt. Dessutom värmer ju pumpen lite där den står och går på botten. För övrigt sköter dammen sig själv.

Det är tredje vintern jag gör så här och det fungerar hur bra som helst. Fiskarna mår bra och är snarare fler än färre till våren flirting.gif

[attachment=29147:003_copy.jpg]
Bild från igår efter en natt med -13 grader

[attachment=29148:fiskdamm_copy.jpg]
Fiskarna går precis under isen - till förtret för hägrarna...

[attachment=29149:vatten2.jpg]
Så här ser det ut idag

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon