|
Zoyas matte
12-10-2008, 19:14
Hej. Har ett getingbo under en låda i mitt växthus, som är ca 2x2dm (boet alltså!!), alltså ganska stort. Getingarna är väldigt aggressiva och sticker oprovocerat. (blev senast i går stucken på tinningen och idag ser jag ut som om jag fått rejält på käften!!, kan knappt öppna ena ögat) Det är på min koloni så jag tror inte att min hemförsäkring täcker det, så att Antisimex kan hjälpa mig. Någon sa att man kan hälla på T-röd. Är det ett bra sätt tycker ni , som har erfarenhet av detta??? Hur hade ni gjort?? När detta ska ske kommer jag givetvis att packa in mig i nån slags skyddskläder och skidglasögon, och se till att hunden inte är ute. (hon blev också stucken igår  ) Tar tacksamt emot alla tips
Red Top
12-10-2008, 21:44
Måste du ta bort getingboet?? De flesta kommer ju att dö snart i alla fall. Om jag var du skulle jag inte ge mig på det. De blir ju oerhört aggressiva inte minst vid den här årstiden när de vet att de snart ska försvinna. I vår kommer ju getingboet att vara tomt. Då kan du plocka bort det utan att riskera att bli stucken. Åtminstone är det så där jag bor. Getingarna bygger nya bon varje år. Det är bara drottningen som övervintrar. Hon bildar sen ett nytt samhälle nästa år.
Gossen Ruda
13-10-2008, 07:52
Instämmer i det som Red Top skriver, det är snart godnatt för boet. Håll ut några veckor till. Täta sen lådan så att dom inte hittar dit nästa år.
Zoyas matte
13-10-2008, 10:22
hej Det visste jag faktiskt inte, att dom dör. Då ska jag inte hålla på att joxa med det, för det är inget kul med aggressiva getingar. Dör dom även om det inte blir minusgrader tro (brukar sällan blir minusgrader i växthuset här i skåne)? Jättetack för svaren.
Ja de dör alltid oavsett temperatur, 90% av alla getingsamhällen har förmodligen redan upplösts, ditt är ett av mycket få kvarvarande.
Lånar tråden för mitt problem:
Jag har precis hittat ett jättestort getingbo i en ventilationstunnel till kolonistugan. Det verkar inte finnas några getingar där nu och säljarna nämnde aldrig något om det när vi köpte den.
Det sitter väldigt olämpligt, så frågan är hur det smidigast går att ta bort? Om det ens behövs, flyttar getingar tillbaka till gamla bon?
MVH/ David
Aqvakul
18-11-2008, 22:21
Boet är tomt och kommer inte att användas mer!
CITAT (Dava @ 18-11-2008, 21:40)  Lånar tråden för mitt problem:
Jag har precis hittat ett jättestort getingbo i en ventilationstunnel till kolonistugan. Det verkar inte finnas några getingar där nu och säljarna nämnde aldrig något om det när vi köpte den.
Det sitter väldigt olämpligt, så frågan är hur det smidigast går att ta bort? Om det ens behövs, flyttar getingar tillbaka till gamla bon?
MVH/ David Vad du behöver att göra med röret är att rensa det, när du förvissat dig om att boet är tomt. Getingar annvänder aldrig samma bo igen./eden.
Sätt ett nät på insidan av ventilen, så att de inte kan komma in igen.
Snigelhatare
19-11-2008, 09:53
Getingarna kommer inte tillbaka men andra insekter kan bosätta sig där. Vet att det har varnats för det, men nu minns jag inte vilka insekter det var. Själv har jag gamla getingbo som jag inte kommer åt att ta bort, men jag har inte märkt något obehag av dem.
Det kanske är smartare att låta det sitta kvar då? Det sitter som sagt ganska otillgängligt och jag kan som bäst pilla sönder det. Är inte säker på att jag kan komma åt att plocka bort det helt. Vad tror ni att det kan komma för andra insekter?
Ett nät ska iaf upp!
Tack för svar!
Kan du komma i närheten med dammsugarmunstycket, så kan du ju peta sönder det. Det lär ju inte finnas speciellt mycket näring där för andra insekter, annars tror jag det är endel skalbaggar? som brukar bo i gamla getingbon.
Chamomille
20-11-2008, 13:27
Det där med dammsugare är en fiffig ide. I mitt förra hus hade vi kolosalt mycket getingar emellanåt. De kröp in i en liten springa i husväggen. Då riggade jag upp dammsugarmunstycket vid hålet... Flupp, flupp, flupp så var de till slut borta (i dammsugarpåsen). Taskigt kan tyckas, men jag vill inte ha fullt med getingar i kalufsen eller i bullarna när jag sitter ute och fikar
Fågelvägen
20-11-2008, 18:29
Dammsugartricket slutar inte alltid så lyckligt. En kompis hade ett bisamhälle i skorstenen. Det surrade ogemytligt och honung rann ner i vardagsrummet. Upp med dammsugaren på det branta taket och slurp - tusentals arga bin kom ut. (30 000 bin i ett samhälle är inget ovanligt.) Husägaren klättrade ner hals över huvud, vettskrämd och stucken  Dammsugaren flydde på egen hand. Tyvärr ett fall för Anticimex sedan. Synd på de duktiga bina och den goda honungen. Edit: Glömde nämna att getingar inte är så många, men ofta mycket argare.
Spikklubba
28-11-2008, 20:20
RADAR har en väldigt effektiv Getingspray, som jag själv har provat, både på enstaka Getingar som letat sej in i huset, och till ett bauta-stort jordgetingbo som jag rev upp med åkgräsklipparen på gräsmattan. Getingarna stendör inom 3-4 sekunder när dom fått några droppar av sprayen på sej - så det är en effektiv (och troligtvis smärtfri) död! Tömde en hel spraytub i ingångshålet på gräsmattan, och sen har inte en endaste jordgeting visat sej där igen. Nu har jag alltid en Getingspray stående i Ölburkshållaren på Gräsklipparen, bara utifall att... (Undrar vad Stiga tänkte när dom gjorde ölburkshållare på en Åkgräsklippare?)
Chamomille
28-11-2008, 20:43
"Dammsugaren flydde på egen hand" Ja hur tänkte dom då? Ölburkshållare på klipparen. Jag vet i alla fall att grannen har stor nytta av den
Snöflinga
29-11-2008, 22:55
Jamen kan inte getingarna krypa ut igen, när man stänger av dammsugaren
MPeterG
28-05-2009, 22:32
Getingar kan vara mycket snälla och trevliga när man känner dem närmare. Mycket av det man säger/skriver om dem stämmer inte med min erfarenhet. Tex när jag flyttat getingbo från min båt till skogsmiljö, så lärde de sig imponerande snabbt orientera i sin nya miljö. Min flyttmetod har varit, att ha en nät-påse (tex sådan frukt eller lök kan ligga i) i en plastpåse, som jag omslutit getingboet och med ståltråd snörpt åt upptill så att boet tryggt fallit ner i nätpåsen med plastpåsen hindrande getingarna flyga ut. (Utfört som ett slags håv med håvens öppning åtsnörpbar). Sedan har jag burit detta dit jag velat flytta getingarna och hängt upp det där - tex under en uppochnervänd blomkruka som skydd fastriggad i en buske eller träd (tex en). Där har jag sedan avlägsnat plastpåsen så "nätpåsen" blir hängande med sitt innehåll av borester, getingar och larver. Om själva getingboet förstörts spelar mindre roll - när kakorna med larver är någotsånär hela. Getingarna verkar sällan eller aldrig överge sina larver. Getingarna kryper sedan lätt in och ut genom nätet - hämtar mat åt larverna och vidareutvecklar boet. Boet blev till slut jättestort och överlevde till vintern. Som jag skrev var detta en helt ny miljö för dem. Möjligt att några sökt sig tillbaka till båtboplatsen, men majoriteten gjorde inte det. Kommentar: Det kan tilläggas, att jag efter boflytten hämtade sammanlagt ca 10 getingar (i ett par omgångar) som återvänt till båten - fångade dem i varsin plastpåse, som jag sedan tog till nya boplatsen. De kröp lyckligt ur sina påsar och in till de andra. Trodde då att det var getingar som inte var "hemma" under flytten - som ufördes under dagtid och utan "sövning" e.dyl. Men i vilken mån det kan ha varit getingar som tidigare flyttats, vet jag förstås inte säkert. Getingdrottningen (en geting i den storleken i alla fall) hälsade på mig varje gång jag kom på besök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|