Full version: Mindre fröpåsar
Alba
Många gånger när jag köper fröer brukar jag undra varför det måste vara så stora mängder i påsarna.
Jag vill inte ha massor av varje sort.

Nu hittade jag en fröfirma som verkar ha anammat detta med mindre mängd fröer / påse.

Sådax
blomkronan
Tack för tipset... den sidan verkar vara nystartad... sortimentet var inte så stort. Men "vi är alla barn i början" flirting.gif Hoppas bara dom har bra grobarhet??
Eva 33c
Personligen har jag aldrig upplevt mycket frön i fröpåsarna som ett problem smile.gif
Tvärtom, grobarheten är sällan 100% även under de bästa förhållanden. Och man behöver ju inte så allt i en påse. Är det sommarblommor eller grönsaker så kanske man vill ha samma växt nästa år, och frön går utmärkt att spara. Sen händer det ju, i alla fall mig, att man misslyckas ibland. Kanske knuffade man till en kruka så den damp i golvet, åkte bort och glömde vattna eller så var såjorden infekterad med sorgmygge larver osv. Och då känns det bra att kunna göra en ny sådd. Om inte annat kan man ju byta överskottet med andra odlare i en "frökedja" här på Odla...
Jag tycker nog att 8st frön av en stockros är i minsta laget. Inget för mig i allafall. Men vi är ju olika.
Anki V
Jag håller med Eva 33c.

Jag har heller aldrig sett många frön som ett problem. Möjligen när man har alunrötter så man kan försörja hela Västernorrland och man försöker tvinga plantor på intet ont anande släktingar.

Dessutom …om det är väldigt många frön så får man över till Margiths underbara ”Fröbyte – köpesfröer”. Där får man chansen att välja frön som man aldrig tidigare ens tänkt på och som kan bli en riktig 5:1:a.

/Anki
ingrid fuxwall
Tack för tipset men ...
Själv upplever jag att mängden frön lite beror på hur lätt/svårt det är att ta dem. Tex. så är det oftast ganska många Tagets frön i en påse - ungefär så många som man får av en blomma eller två och där är det antagligen förpackningen som är det dyra. Själv har jag inga problem med för många frön, gör som andra - sparar dem till ett annat år eller så ger jag bort dem till vänner
vanjalarsa
Jag tycker att det är toppen med färre frö i påsarna!

Tack för tipset ! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon