Full version: Tätört!?
Anki V
Jag köpte en sån här ”flugätare” på mässan av Adrian…Jag tror det är den där som kallas ”Tina”.
[attachment=25767:hösten_0...10__50__.JPG]

Den växer som sjutton och har blommat nästan hela tiden. Nu har den bildat en ”sidorosett” som är lika stor som ”mamman”.

Frågan är vad ska jag göra….

Ska jag försöka dela på dom eller ska jag plantera om hela plantan i en större kruka? Egentligen så vill jag inte ha fler för jag tycker den är lite halväcklig med sina lite slemmiga blad

Om jag sätter om den, i vad ska de växa i? När jag kom hem från mässan så bytte jag den lilla krukan till en något större och petade ner ogödslad fin torv runt kanterna.

Tacksam för hjälp…..När det gäller krukväxter så har jag två tummar mitt i handen.

/Anki

Sofiia
Visst är det någon sorts Pinguicula. Det står säkert på lappen som finns i krukan. smile.gif

Ja det meror nog på om u vill ha en eller fler plantor om du vill plantera i större kruka eller ej.
Såhär står det på brutala blommor om substrat:

"ALLA köttätande växter skall ha NATURELL SPHAGNUM TORV, och inte blomjord.

Huvudingrediensen i krukorna skall bestå av detta, men för att göra det hela bättre så kan man tillsätta vissa andra saker beroende på vilken art man har.
Det bör vara minst 2/3 naturell torv, resten kan vara sand, Perlit, kokosfiber, krossad kork eller levande vitmossa.

Vi har ALLA olika substrat till alla världens växter och det går att köpa detta av oss i vår WEBSHOP.

Som regel gäller: Plantera om växten i minst dubbelt så stor kruka som den inköpta växten kom i!

Använd Plast eller Porslin, aldrig Terracotta. "

http://www.brutalablommor.se/care.htm
Anki V
Tack för hjälpen!

Pinguicula weser heter den och jag måste ha stavat alldeles åt pipan i går när jag sökte på den blush.gif ......Jag fick upp bl.a några japanska sidor blink.gif
När jag stavar rätt så hittar jag en hel del.

/Anki
jonatan
hittade faktiskt en tätört idag när jag var på blomsterlandet så jag slog till direkt... och jag fick MASSA flugor med på köpet... smile.gif

[attachment=25834:DSCF8706b.jpg]

... och jag håller med dig anki... dom är verkligen slemmiga... smile.gif

jag läste skötselråden om den men det stod inte nått om att duscha på den, på bladen alltså... hur gör ni som har den ? duschar ni dom och har ni dom stående i vatten hela tiden ?

//jonatan
Sofiia
Jag har också Pinguicula weser. Väldigt effektiv flugfångare smile.gif

Jag brukar inte duscha min förr jag vet inte om man ska göra det. Den står i en bred och låg kruka som det jämt finns vatten i.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 13-10-2008, 22:38) *
hittade faktiskt en tätört idag när jag var på blomsterlandet så jag slog till direkt... och jag fick MASSA flugor med på köpet... smile.gif

[attachment=25834:DSCF8706b.jpg]

... och jag håller med dig anki... dom är verkligen slemmiga... smile.gif

jag läste skötselråden om den men det stod inte nått om att duscha på den, på bladen alltså... hur gör ni som har den ? duschar ni dom och har ni dom stående i vatten hela tiden ?

//jonatan

ja mina står ute än , där är både dimmigt och skyfall så du kan lugnt duscha bladen på den . dessa ska helst övervintra svalt . och har dom vatten upp till ''rosetten'' så ruttnar dom . så har bara ett gruntlager nere vid rötterna eller låt den torka upp vid ytan men att rötterna har fukt kvar ,sedan vattna igenom .

CITAT (Anki V @ 12-10-2008, 20:53) *
Jag köpte en sån här ”flugätare” på mässan av Adrian…Jag tror det är den där som kallas ”Tina”.

Den växer som sjutton och har blommat nästan hela tiden. Nu har den bildat en ”sidorosett” som är lika stor som ”mamman”.

Frågan är vad ska jag göra….

Ska jag försöka dela på dom eller ska jag plantera om hela plantan i en större kruka? Egentligen så vill jag inte ha fler för jag tycker den är lite halväcklig med sina lite slemmiga blad

Om jag sätter om den, i vad ska de växa i? När jag kom hem från mässan så bytte jag den lilla krukan till en något större och petade ner ogödslad fin torv runt kanterna.

Tacksam för hjälp…..När det gäller krukväxter så har jag två tummar mitt i handen.

/Anki

plantera den i grovtorv( utan kalk och gödning ) som du blandar upp med sand . sådan jord vill den ha .
jonatan
ok... då vet jag... tack så mycket..

//jonatan
jonatan
min tätört som jag köpte i mitten på förra månaden har verkligen exploderat, verkar växa på ganska så bra...

jag har den i mitt ena utrymme där jag drar upp lite fröer mm och det finns verkligen gott om flugor där bland alla fuktiga krukor (som ni kan se på bladen) fear.gif så det är ju inte konstigt kanske att den växer som den gör...

när jag skulle plantera om den så såg jag sidoskott som kom under bladen så jag vågade inte plantera om den just då... tänkte att sidoskottet får växa till sig lite först.

vad tycker ni som har erfarenhet av tätörten att jag ska göra med skottet som kommer under ?

... kan ju oxå säga att den har exploderat när det gäller blommningen... den blommar i massor hela tiden och har upp mot 10 blommor samtidigt ibland...
tog några bilder på den idag så ni kan se hur den blommar...

[attachment=26841:DSCF8778b.jpg]

[attachment=26842:DSCF8777..._x_1024_.jpg]

//jonatan
jonatan
ingen som har nån ide hur jag ska göra med skottet som kommer under ?

flaxss: du har ju tätört, har du inte fått skott på den/dom ?

//jonatan
Alexander-VG-zon3
jag låter skotten vara kvar , dom kryper fram och växer sig stora bredvid .
jonatan
CITAT (flaxss @ 06-11-2008, 23:04) *
jag låter skotten vara kvar , dom kryper fram och växer sig stora bredvid .

ok...
tror du det är lugnt att plantera om den ändå eller är det nya skottet väldigt ömtåligt ?

//jonatan
Alexander-VG-zon3
du kan plantera om den även då den får skott .
Flower_Flis
Hej!!
du kan gå in på www.brutala blommor.se
där står det om köttäande växter
viste e dom läckra hehe
biggrin.gif
jonatan
CITAT (Flower_Flis @ 08-11-2008, 23:45) *
Hej!!
du kan gå in på www.brutala blommor.se
där står det om köttäande växter
viste e dom läckra hehe
biggrin.gif

tjena..

japp, jar har allt varit inne på den sidan många gånger men det står inget om förökning där...

//jonatan
Sussie F-Flower
Jag lånar din tråd Anki!

Har en fråga till Er som har planterat om era Tätörter.

Hur såg rötterna ut??? Minns ni det??

Jag skulle pilla bort lite torra blad på mina, men dom sitter ju fast i bara några små spindelnätstunna trådar... dunno.gif så flera stycken lossnade...

Ska det vara så? Ska INGEN del av det gröna på växten vara UNDER jord? Inte ens en mm?
Det ser ut som om dom bara är ditlagda PÅ jorden.
I min pyttekruka har det blivit 9 st så nu ska några få en egen kruka.

Min fundering var bara om de ev kan ha fått FÖR mycket vatten så att rotsystemet blivit skadat, eller är det bara några trådar?
Jag brukar alltid se till att det finns ca 1-4 mm djupt vatten i djuptallriken som den står i.

Mvh. Sussie.
Alexander-VG-zon3
plantera dom i grovtorvig jord som och du kan blanda upp lite vitmossa och små leca kulor med ev lite lergranulat . bara det inte är för väldärneradjord eller för näringsrik .

det brukar komma rötter på dom plus så har dessa växter litet rotsystem .
Kee
Jag var på plantagen i söndags för att köpa provadopinnar då jag ser att de har "rea" på köttätande växter och ett ynka exemplar av en tätört. Den var jag ju tvungen att köpa. Så för en ynka 25-lapp har jag nu en egen Pinguicula och den har redan efter två dar här hemma börjat samla på sig sorgmygg. Skulle köpt fler om de hade, de hade även massa olika flugtrumeter för halva priset, men eftersom jag redan har en, plus att jag måste hålla i stålarna lät jag bli dem.
Nauti
Jag kan låna tråden eftersom den verkar vara ganska aktiv. Jag köpte för ett tag sedan en tätört, pinguicula weser på blomsterlandet.

Den var till en början kletig som den skall vara, men ett tag efter den kom hem till mig så slutade bladen att producera klet på bladen. Sorgmyggorna verkar ha bosatt sig i plantan och flyger upp varje gång man lyfter krukan. Det känns som att man inte borde behöva ha det problemet med just den plantan i alla fall tongue.gif

Jag har sprayat på den med blomspruta då och då för att hålla luftfuktigheten uppe, även om den inte kräver särskilt hög luftfuktighet, så det borde inte vara problemet. Någon på forumet med samma problem hade startat en tråd fast utan respons. Men någon här kanske har haft samma problem eller vet vad det kan bero på?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon