gröngöling zon2
håller på att höststäda i trägårn (och göra plats för vårens lökar whistling.gifwink.gif ) och behöver nu förvara en massa dahliaknölar.
Har en lagom sval källare under ett gammalt hus, men de stackars knölarna har dragit till sig glupska gnagare (både möss & råttor tror jag) tidigare vintrar. Har ni några idéer för hur man ska försvara dahliorna mot de små djuren?
tack på förhand!
renate
Ja du,sätter upp fällor är väl den enklaste lösningen.Så gör jag om jag upptäcker möss i garaget.De har aldrig gnagt på mina daliaknölar.
Jag har ett knep hur jag vet att det finns möss.
Jag lägger ut en potatis som lockbete,är det gnagt på ja eller potatisen är borta då har jag möss,de brukar kommer in på hösten när dörren till förrådet är öppen.Har visserligen 3 katter,men det händer att jag får in möss i förrådet.
Under tiden du utrota odjuren är det kanske klokt att förvara knölarna på ett annat ställe.Mina är ännu i marken,det är ja inte kallt än.
Aqvakul
Tröttnade på att odla dahlior efter att mössen ätit upp nästan alla, flera vintrar i rad.
gröngöling zon2
å jag som hade hoppats slippa det där eländet med fällor och döda kryp....gaaah...
några andra ideer?
tepa
Hej

Har hört att möss inte gillar enris och inte aluminiumfolie. Jag ska iaf sätta lite enris överst på dahliaknölarna. Och så lite hopknycklad folie framför lådorna i hörnet för säkerhets skull. Avskyr att vittja råttfällor.

Hälsn Tepa
Heda
Häng upp dom i en krok i taket! I papperspåse. På väggar kan mössen klättra, men de kan inte klättra upp-å-ner i taket! smile.gif Dessutom är det mindre risk för svamp och mögel, det blir ju luftigare liksom...

En gammal gumma som gav mig tipset hängde sina i taket hos korna. Lagom fuktigt och så gillar de visst ammoniakångor, kan tänka mig att mögelsvamparna inte gillar ammoniak i alla fall.

Har man inga kossor så har man inte happy.gif men taket är ialla fall hyfsat mus säkert....

//Heda
Lady Hamilton
Om du har lite golvkallt så kan du förvara knölarna i en låda stående på golvet. Själv förvarade jag Dahlia knölarna under sängen en vinter och det fungerade utmärkt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon