Full version: Dagliljor
Fågelvägen
Jag samlade idag ihop tomtens alltför utspridda Hemerocallis (gammal sort + hybrider) till en ny rabatt och delade på dem på samma gång. Deras blad håller på att vissna och ser skräpiga ut. Kan jag klippa av bladen nu utan att plantorna tar skada? Jag brukar annars låta perennerna behålla sina blad som frostskydd till våren. Hur gör ni? Tacksam för goda råd!

HelenJ
När du klipper av dem kan det komma ner vatten i snittet och frysa sönder cellerna. Även om bladen ser skräpiga ut ger de ändå växten ett visst skydd under vintern. Så låt dem sitta!
Kajsa
Har alltid klippt ner bladen vid denna tid och ingen har frusit sönder av det.
Alpiner i Halmstad
Skador som man åstadkommer under sen höst hinner inte läkas, Det är därför lätt att röta sprider sig i plantan. Dagliljor är vanligtvis en så robusta växter att de klarar det mesta.
Fågelvägen
Tack för svaren! Jag klippte bara de helt vissna bladen men lät de flesta vara kvar, så på våren kan jag se om det gör någon skillnad.
Platinum
Jag delade mina dagliljor på sensommaren och klippte ner bladen i samband med detta för att de skulle vara mer lätthanterliga, första delningen sedan vi flyttade in i huset (åtta år sen). Bladen fortsatte växa efter denna behandling så de verkar inte ta allt för stor skada av klippning. Nu får det som är kvar vissna ner och vara kvar till i vår och jag hoppas de blommar lika fint nästa år eller rent av mer.
Alexander-VG-zon3
det så kallade frostskyddet som det ska bli av gamla blad kommer ruttna väldigt snabbt innan den första rejäla frostnatten . plus dagliljor har tillväxten i mitten av bladen . och gamla blad släpper vanligen vid ett fäste på knölen(tjocka rötter ) . så klipper du kommer rötan att stanna vid blad fästet och inte skada den intakta knölen .

klipper du i knölen/rötterna/tillväxtpunkten kommer den ja att ruttna . men det var väl inte det du tänkte ?

så länge du inte får barmark och -30c -35c -40c i en vecka så är dina dagliljor utom fara när det gäller att frysa .

jag gör som kajsa klipper av bladen , och jag inte bara klipper av utan klipper rätt av nya som gamla .
Fågelvägen
Platinum, trots allmän trädgårdsoptimism är jag inte alldeles säker på att det kan räknas som sensommar i zon 2-3 just nu. Men jag tror våra dagliljor ska klara sig ändå. biggrin.gif

flaxss, jag knipsade faktiskt av det yttersta på ett par halvmeter långa rötter också. Det borde jag kanske inte ha gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon