Full version: Utställning
Kathy
Hej på er alla!
Nu är jag här igen!

Igår var det dagen D, åkte från Sthlm kl 6:45 d010.gif mot Norrköping med en del lådor i bagaget.
Dags för utställning på Arbetsmuseét.
Det hade gjorts iordning fina glasmontrar med spotlights och efter en dryg timmes installation så var alla dockorna på plats. Kl 11 troppade de första besökarna in och sen kom det besökare i en jämn ström under hela dagen. Strax efter 14 dök det upp en fotograf och en journalist coolgleam.gif som tog sig tid och ställde massor av frågor - även om han förmodligen inte var ett dugg intresserad av dockorna. giggle.gif Så nu kommer man med i tidningen också...eller åtminstone samlingen. cool.gif

I slutet av dagen dök det upp ett par där damen hade städat på vinden. Hon hade med sig tre stora lådor med dockor, kläder och tillbehör som hon ville sälja. w00t.gif Efter lite dealande, så kom vi fram till en summa som både hon och jag blev nöjd med.

En kul dag! laugh.gif
*Stintan*
Hej Kathy!

Nu blir man ju nyfiken. Har du inga bilder du kan lägga in?
Nostalgia
Ja det låter som en kul dag smile.gif

Jag skulle också gärna vilja se bilder på dockorna yes.gif
titti49zon6
Så spännande det låter Kathy, har du inga bilder som vi får se
och är det Barbie eller klippdockor som du samlar på (hihi, var in och
snokade på Norrköpings tidningar, men det var bara en bild av Barbiedockor där ännu)

Så bra att damen ville sälja sina dockor åt en som begriper sig på värdet och som
gillar dockor
Kathy
Jodå, visst finns det bilder. Tyvärr har de en aning oskärpa pga att jag inte använde blixt, men det kanske går ändå?

Silkstonedockor - nytillverkade samlardockor i begränsade upplagor. De här dockorna är gjorda av ett annorlunda material än den vanlige Barbiedockan, vilket gör att den är mycket tyngre. Kläderna är oftast mycket välsydda och väldesignade.

En Silkstonedocka. NRFB = Never Removed From Box. Att inte ta ur dockan från kartongen gör att den bibehåller sitt urpsrungliga värde.

Vintage Cinderelladräkt och Rödluvandräkt

Vintage Ponytail no5 och en Bubbelcut, klädda i vintagekläder

Mer vintagekläder på 2 Bubbelcut och en Ponytail swirl

MOD-dockor med MOD-kläder

Det fanns en monter till med MOD-dockor och MOD-kläder men där fick jag inga bra bilder.

Dockor och kläder tillverkade 1959-1966 kallas för Vintage.
Dockor och kläder tillverkade 1967-1972 kallas för MOD.

Själv är jag uppväxt med MOD och är nog mest förtjust i den eran men visst är Vintageeran också fin med alla vackra och välsydda dräkter.
Nostalgia
Vilken Nostalgi tripp wub.gif

Härligt tummenupp.gif
titti49zon6
Tack för visningen, härligt att se thanks.gif
Jag blir nostalgisk med även om jag är lite för gammal för dessa dockor
dom kom när det stadiet hade passerat i mitt liv men man blir ju aldrig för
gammal för att tycka om dockor(jag tar hand om alla dockor som kommer i min väg,
och skall kastas...tycker synd om dom)
*Stintan*
Oj vilken fin samling!. Själv tillhör jag dock skaran som aldrig haft något dockstadium, fråga mig inte varför men jag var mer road av mekano och elektriska tåg giggle.gif.
Pjater
På tal om dockor så har jag laddat ner en dokumentär som heter Älskade låtsas bebis.
Och handlar om personer som lägger ner massor av pengar och tid på deras dockor så här står det om den.

Brittisk dokumentär från 2008. Här undersöker man varför kvinnor spenderar
tusentals kronor på dockor som ser ut som riktiga bebisar. De älskar dem
som om de vore deras riktiga barn och tar med dem på promenader, gosar
med dem och till och med byter deras blöjor. I programmet medverkar bland
andra dockmakaren Jamie, som har fyra egna barn, och nu uppfyller andra
kvinnors drömmar genom att skapa "bebisar" efter kvinnornas önskemål.
Kvinnorna består av allt från kvinnor vars barn är vuxna, mor- och farmödrar
som bor långt ifrån sina barnbarn och kvinnor som väntat för länge på
att skaffa egna barn.

Helt galet tyckte jag, hehe men härliga bilder biggrin.gif
Biggan_
Så fin utställning Kathy! bravo.gif

Kul att "se" dej igen! smiley_small_hug.gif
Anki på Öland
CITAT (titti49zon6 @ 13-10-2008, 11:36) *
...................blir nostalgisk med även om jag är lite för gammal för dessa dockor
dom kom när det stadiet hade passerat i mitt liv ....................

Gingerdockor då??? Kanske mera vår tidsålder yes.gif
Anki
Kathy
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2008, 12:10) *
Oj vilken fin samling!. Själv tillhör jag dock skaran som aldrig haft något dockstadium, fråga mig inte varför men jag var mer road av mekano och elektriska tåg giggle.gif.

I den här samlingen finns det bara en kläduppsättning och en docka som hängt med från när jag var liten, resten försvann i ett källarinbrott.
Så det började med att jag skulle "köpa tillbaka" sånt som jag hade från den tiden när det gällde Barbie, men det hela utvecklades till ett samlande istället.

Den här dockan

är på sätt och vis en investering eftersom jag vet att jag alltid kan sälja henne för minst det jag gav för henne.
Kathy
Ja, Pjater, jag såg också den dokumentären. Tyckte synd om den äldre kvinnan som saknade sitt barnbarn så pass mycket att hon beställde en dockkopia av honom som hon sen promenerade ute i barnvagn med.

Det finns en som tillverkar och säljer liknande dockor här i Sverige, har sett dem dyka upp på en köpsajt emellanåt.

Men visst väcker det nostalgikänslor att se äldre leksaker. Speciellt om det är från ens egen barndomstid. biggrin.gif

Tack för era kommentarer och kul att "se" dig igen, Biggan. smiley_small_hug.gif

Bettis
wub.gif jag har en Barbie med askungens fina klänning, har även kvar min Ken docka men resten är borta -cry-.gif efter alla gånger man flyttat så har dom försvunnit.
Kathy
CITAT (Bettis @ 13-10-2008, 15:16) *
wub.gif jag har en Barbie med askungens fina klänning, har även kvar min Ken docka men resten är borta -cry-.gif efter alla gånger man flyttat så har dom försvunnit.

Har du inte någon bild på din Ken och Barbie? flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon