|
Då har vi äntligen kommit igång med det riktigt stora trädgårdsprojektet, att ta bort den gamla vanvårdade häcken och ersätta den med något nytt. I onsdags kom en trädgårdsfirma och tog ner den gamla häcken, vilket jag inte tror att vi hade klarat på egen hand. Det tog dem totalt cirka 6 timmar att ta bort 15 meter häck mot väster och 15 meter mot norr. Väster före.jpg Den gamla häcken mot väster. Till vänster en stor, fin buxbomsbuske som vi beslöt att spara, i övrigt död hagtorn och blandad kompott av olika träd, mestadels lönnar. Förmodligen misskött sedan många år. Väster efter.jpg Den gamla häcken är borta och det är fri sikt ut mot allmänningen. Vi har väl inte vant oss än vid att ha öppet rakt ut, men vi har sådan tur att det inte ligger några andra hus vända mot allmänningen, och den används inte särskilt mycket heller, förutom till parkeringsplats av grannen. Från sydväst före.jpg Vy från sydväst (utifrån allmänningen). Bakom den stora buxbomsbusken växte ett par ganska rejäla lönnar. Från sydväst.jpg Vy från sydväst, bakom den stora buxbomsbusken. Alla plintar mot norr är på plats (om än inte säkrade) och arbetet med att sätta plintar ut mot allmänningen i väster pågår. Plintarna grävde vi hål till med hjälp av den så kallade Skurupsborren, en handdriven jordborr som skruvar sig ner i jorden. Alla rötter var ett bekymmer, men på det hela taget gick det väldigt smidigt och jag kan inte föreställa mig att vi skulle ha hunnit gräva 22 hål på en helg utan borren. Medan jag borrade sågade min sambo till alla stolpar. Ut mot allmänningen kommer vi att plantera friväxande buskar och några rosor. Vi tänkte sätta en grind nära buxbomsbusken och den ska ramas in av en rosenbåge med Zéphirine Drouhin. Sedan ska vi plantera schersmin, gullregn, syrén, rödbladig fläder, gulbladig schersmin, schersmin och därefter två stycken rosor Hyde Hall och två stycken Irma. Sedan är vi framme vid spaljéstaketet mot grannen i norr, där alla klängrosorna ska husera. Norr före.jpg Tidigt på morgonen innan grävmaskinen hunnit börja sitt arbete. Även den här häcken mot grannen i norr var fullständigt vanvårdad och bestod av död hagtorn, lönnar, alm och lite annat. Frost i gräset 8 oktober. Norr pågående.jpg Borttagning pågår av häcken mot norr. Norr efter.jpg Häcken mot grannen i norr är borta. Norr stolpar.jpg Plintar och några stolpar (70x70) satta i tomtgränsen mot grannen i norr. Vi ska sätta armeringsnät mellan stolparna. Det blir knappt två meter högt och 15 meter långt. 13 olika klätterrosor ska planteras och framför dem 9 buskrosor, till att börja med. Efter hand kommer rosenrabatten att utökas.
Nu får du berätta vilka rosor ni ska sätta 13 klätterros och 9 buskar, vad blir det för sorter ? Fina bilder du tagit, ja vad skönt slippa gräva allt det för hand, det hade väl bara varit för tufft.
Med tiden ska vi bygga en enkel pergola i vinkel mot den vita muren, så rosenrabatten kommer att fortsätta där. Från den vita muren och bortåt sett ska jag sätta som klängrosor mot armeringsnätet: Alchymist, Ghislaine de Féligonde, Ilse Krohn Superior, White Nights, Swan Lake, The Generous Gardener, Penny Lane, Nahéma, Jasmina, James Galway, Constance Spry, Lady Sylvia Climbing och Mme Isaac Pereire.
Ordningen blir gult-vitt-rosa, men ordningen bland de rosa sorterna är inte spikad. Jag måste sätta mig och försöka bedöma deras färger utifrån bilder, vilka som passar bäst bredvid varandra. Alla förslag tages tacksamt emot. Mme Isaac Pereire får väl stå längst bort eftersom den skiljer sig mest i färg, sedan vet jag inte. Kanske borde Jasmina och Constance Spry hamna bredvid varandra, och Nahéma och Lady Sylvia Climbing tillsammans.
Från början hade jag inte med Nahéma, White Nights och The Generous Gardener, men när jag räknade på det tyckte jag att det borde gå att klämma in några rosor till, och då fick det bli dem. Eventuellt blir det lite väl likartat med Ilse Krohn Superior och White Nights tillsammans, men nu är de ju beställda. Annars hade kanske Snow Goose varit fin där.
Buskrosorna som ska stå framför blir från den vita muren sett: Port Sunlight (inte beställd än, den får vänta tills vi byggt pergolan, kanske nästa år), Crown Princess Margareta, White Jacques Cartier, Souvenir de Philémon Cochet, A Shropshire Lad, Königin von Dänemark (får hamna snett framför även denna rad för att få plats), Felicia, Paul Bocuse, Mrs John Laing, Aloha (Boerner) och längst bort i hörnet och en bit ut mot allmänningen ska jag sätta 2 st Irma och 2 st Hyde Hall.
Det har varit väldigt svårt att bedöma storleken på rosorna, blir de så stora som LÅG påstår kan det bli lite trångt, men jag misstänker att de kommer att bli något mindre. Tror väl inte att jag kan ordna "optimala odlingsbetingelser", men jag ska förstås försöka så gott jag kan. En del av rosorna gör mig tveksam, Mrs John Laing till exempel lär vara kinkig, så den kanske aldrig blir särskilt stor, medan Aloha verkar kunna växa sig nästan hur stor som helst. Jag räknar nog med att de aldrig kommer att bli problematiskt stora, men blir de det tvekar jag inte att plocka fram sekatören. Många av buskrosorna blir väl finare om man hyfsar till dem lite.
Rabatten kommer att få en böljande framkant, jag är inte mycket för det helt raka, så på vissa ställen går det att klämma in fler rosor. Jag tänker även plantera pioner och funderar på isop eftersom jag har blivit så förtjust i det. Astrantia är också väldigt vackert. Sedan gillar jag stormhatt och riddarsporrar, men jag hade en hel del bekymmer med dem jag satte i en annan rabatt i våras, så jag misstänker att här kanske är för torrt. Rosorna klarade sig och blommade men min ena stormhatt lade sig ner och dog fast jag vattnade den varje dag när det bara var sol, sol, sol under ett par månader.
En ros jag är lite nyfiken på är Austins Windflower. Den hade jag nog gärna velat se.
Med så många ljuvliga sorter kan det väl bara bli vackert och så bor du i Skåne så räkna med att dom blir så stora som det står i LÅG. Jag har väl hälften av dom där sorterna, Constance Spry blev 3 m hög här i höst i tufft läge, den blir stor. Irma och Hyde Hall, James Galway blir 2 m här i zon 3 - 4. Leta på bilder på Help me find där ser du en massa foto av samma ros med tanke på färgerna. Windflower låter inte bekant, den var från -97 och blev ca 1.20 WindflowerSka du plantera rosorna i vår eller nu, köper du alla på samma ställe ?
Adelina
14-10-2008, 23:15
Oh, jag blir helt matt när jag läser, vilken glöd du har! Det blir nog fint, trångt brukar inte vara nåt problem när det gäller remonterande rosor, då kan du ju bara beskära hårt om det skulle välla över. Dessutom har du ju inte valt några monster i stil med Aksel Olsen, den typen av ros tar ju över hela trädgården! Lycka till, jag har själv gått i trädgårds-ide för tillfället...krattar bara några (läs tonvis) löv ibland
Kajsa, alla rosor jag nämnde ska planteras nu i höst. Min vårplantering i år var så slitsam med all oändlig bevattning som behövdes att jag bestämde mig för att få det här klart så att jag skulle kunna plantera i höst. Som jag förstår det vattnar man bara vid plantering, och sedan är man ledig medan rosornas rötter utvecklas i jorden, fram till våren när det blir dags att vattna igen. Men inte alls lika mycket, hoppas jag, som vid vårplantering. Jag tror verkligen på det här med att rötterna etablerar sig under vintern, särskilt om det blir en sådan vinter som vi hade i fjol (+7 grader hela januari, exempelvis).
De allra flesta rosorna har jag beställt från Koggens rosor, av ekonomiska skäl. De kostar 89 eller 99 kronor styck, vilket är en stor lättnad när man ska plantera så mycket på en gång. De ska komma i slutet av oktober och jag räknar med att staketet är klart då. Jag tänkte borra hål med min skurupsborr till rosorna, jag orkar nog inte gräva så många gropar.
En del av rosorna är beställda från rosenposten eftersom de inte fanns på Koggens. Jag har skickat ett mejl där jag har lagt till några rosor till den ursprungliga beställningen, men inte fått svar, men jag hoppas att de kommer de också.
Adelina, jag har försökt vara noggrann med storleken på rosorna för att inte överväldigas alldeles, en del av de mer starkväxande sorterna kommer att få klänga på pergolan senare, som Albertine som jag planterade för ett år sedan. Har även siktat in mig på Awakening...
Höstplantering låter klokt mulet och fuktigt och du bor i Skåne så då spelar det ingen roll om man sätter ömtåligare rosor, själv har jag väl lärt mig i zon 3 - 4 att plantera Austinrosorna på våren. Fota när alla är på plats och nästa år, så vi får se det vackra.
White Nights och Nahéma blev jag förjust i, jag letade runt på dom rosorna men det blir med ett nödrop här så .....jag måste ta ett djupt andetag där.
Tyvärr var Nahéma slut för säsongen fick jag just veta, så nu sitter jag och försöker bestämma om jag ska plantera en annan ros eller om jag ska lämna plats och försöka få tag i den till våren...
Ezereht
16-10-2008, 06:14
Vänta tycker jag, jag tror du har nog att plantera ändå och man ska nog ändå försöka få det man vill ha. VIlket maffigt projekt!! Men alla möjligheter att bli jättefint. Helst vill man se det färdigt och 3-4 år uppvuxet eller hur  Så många fina rosor du planerat
Gör det bara inte alltför "välordnat", jag förstår att det inte var skött innan. Men just när man har så här långa häckplanteringar så kan de lätt bli livlösa om man planterar alltför mycket av en enda art, eller om man sätter dem på en enda rak rad bara. Olika former, höjder och färger (blommor, blad) skapar ett mera livfullt utseende.
Tack, Kurt, jag tror inte att risken är så stor att det blir alltför välordnat här...  Men i början kommer det förstås att se väldigt prydligt ut när jag bara har satt de små taniga rosorna. Har även beställt pioner som ska ner i jorden Mitt problem är snarare att jag inte kan begränsa mig, vilket lätt gör att det ser rörigt ut. Exempelvis ut mot allmäningen... Min syster tyckte att jag bara skulle sätta schersminer för att få mer av en fond, men eftersom det finns så många fina buskar kunde jag inte begränsa mig. Nu blir det två sorters doftschersmin, en gulbladig schersmin, en rödbladig fläder, en syrén och ett uppstammat gullregn. Och en ekbladhortensia. Jag tänkte efter och kom fram till att jag får se häcken som en rabatt, snarare än en fond... Ezereht, du har rätt. Jag väntar. Funderade annars på Martine Guillot, men jag har ett annat bra ställe till den.
AnnammA
17-10-2008, 08:00
Åh, vilket projekt Thé! Alltid härligt med så mycket plats att fylla på önskerosor med... Man kanske kan komma och hälsa och se resultatet till sommaren? Vi bor ju i samma zon, kanske inte så långt från varandra?
Anna, visst får du komma och hälsa på! Kanske i samband med sticklingsförökningskurs på roskraft?  Du bor väl någonstans i Helsingborgstrakten, har jag fått för mig? Men jag har inte alltför höga förväntningar om trädgårdens utseende till sommaren... Riktigt fin börjar den nog inte bli förrän om tre år, eller så. Fem år räknar jag hoppfullt med...
AnnammA
17-10-2008, 09:17
CITAT (Thé @ 17-10-2008, 09:20)  Anna, visst får du komma och hälsa på! Kanske i samband med sticklingsförökningskurs på roskraft?  Du bor väl någonstans i Helsingborgstrakten, har jag fått för mig? Men jag har inte alltför höga förväntningar om trädgårdens utseende till sommaren... Riktigt fin börjar den nog inte bli förrän om tre år, eller så. Fem år räknar jag hoppfullt med... Fel,fel,fel,fel!(Citat: Brasse "Fem myror") Rätt svar finns i din brevlåda...
Vi har också rosfixat i höst. Tog upp en risig häck i somras och har sedan byggt ett staket mot vilket vi nu planterat ett gäng klätterroser. 17 meter New Dawn och Ghislaine de Feligonde har det blivit här - skall bli SÅ spännande att se hur det går nästa år.
[attachment=26033:Stenparti_hela.jpg]
Nästa år har vi också tänkt plantera snabbväxande ettåriga klätterväxter här för att fylla upp tills rosorna blir stora.
AstaC, det ser spännande ut! Sätt in bild sedan när det börjat växa och blomma!
Nu har det ju varit helg igen och vi jobbade stenhårt på att få staketet klart. Och det gick! Nu är trädgården inhägnad och det är bara att börja fixa för plantering:
[attachment=26182:Staket_färdigt.jpg]
Vi är trötta och nöjda, och det som återstår är en grind, som nog kommer att dröja innan den blir klar. Sedan har vi förstås en pergola också att bygga.
Staketet får det att kännas lite som en bur, men om ett antal år kommer det att vara så grönt och fint...*hoppas*.
I går kom rosorna från Koggens rosor! Jag upptäckte avin ganska sent, men körde och hämtade paketet och hann sedan plantera en Irma. Rosorna ser väldigt fina ut, rejäla rötter och många grenar, så jag har gott hopp om dem. Det blir ju mörkt fort, så jag stack ner dem i vattentunnan där de kamperar nu.
Så nu ska jag ut och gräva! Återkommer med bilder senare.
Vad roligt med rospaket, finns inget bättre  Vi ser fram emot bilder.
Då har jag bara fem rosor kvar att gräva ner från den här omgången. Jag är väldigt imponerad av hur fina de är, så istället för bilder på blommande rosor tänkte jag lägga in några på barrotade  Men vi börjar med paketet: [attachment=26392:Paketet.jpg] Och innehållet: [attachment=26393:Packen.jpg] Här hamnade allihopa: [attachment=26397:Tunnan.jpg] Och Ilse Krohn Superior som hade så rejäla rötter att de inte fick plats på bilden: [attachment=26394:Ilse_Kro...Superior.jpg] Den första i backen blev stadiga och mycket taggiga Irma. Svarta taggar på äldre grenar och röda på nyare, månne? [attachment=26396:Irma.jpg] Och så måste jag visa Aloha: [attachment=26398:Aloha.jpg] Och sedan blev det kväll. En kvällsbild över månlandskapet: [attachment=26399:Kväll.jpg] Som sagt, bara fem rosor kvar, men jag väntar på fler nästa vecka. jag tror generellt att jag har satt dem lite väl djupt, det bara blev så. Och så trycker man till lite för att packa jorden, och så sjunker de en bra bit till. Hoppas att de orkar upp till våren i alla fall. Jag har gjort lite förändringar så här i sista stund. Mrs John Laing presenteras som rätt stor i LÅG, men jag har läst så många sorgliga historier att jag valde att sätta henne i raden framför de större buskrosorna, och tänkte ersätta henne med Baron J.B. Gonella. Vi får se om jag får tag i någon, han var slut hos Koggens.
Vilka superrosor en massa fina rötter och kraftiga det kan ju bara bli lyckat ! Koggens är det en lokal trädgårdsmästare där nere ?
Vad kostar portot från Koggens?
Kajsa, Koggens rosor ligger i Blekinge och jag har gjort min beställning via Internet www.koggensrosor.se (funkar bäst i Internet Explorer, ser konstig ut i Firefox). Rosorna är kanonfina! Särskilt Ilse Krohn Superior och Jasmina imponerade på mig, men alla var jättefina. Det fanns någon tanigare (exempelvis Mrs John Laing), men även de var fina. Rosorna jag beställde i våras från Flora Linnea var betydligt klenare överlag, men det kanske även kan bero på sort?
AstaC, portot går på 100-200 kronor enligt hemsidan, men beställer man för över 1500 bjuder de på portot, och det blev så för min del. Så jag kan inte säga mer exakt.
The, nu har jag surfat runt på Koggens hemsida en timma och känner igen sidan har varit på den en ggn tidigare men nu har jag sparat den på mina favoriter, där fanns en del ovanliga rosor med. Jag ser fram emot att dom lägger in alla sina klematis för det är jag mycket road av också, kanske man kan köpa lite i vår, dina ros ex såg ju stora och fina ut.
Ezereht
28-10-2008, 01:58
Koggens hade jan speck rosen du gillar så mycket Kajsa.
Oj, det såg jag inte. Det får bli en vårbeställning !
AnnammA
29-10-2008, 10:48
Jag har haft funderingar på att åka förbi...Det blev inte i år, men kanske till nästa år...Jag tycker det är trevligt att besöka plantskolan på plats, och få ett ansikte på de som arbetar där mm. Kunna själv få se rosorna in natura...Men sådan är jag...Koggens ligger inte så himla långt bilavstånd från mitt, så...(Det är värre med det omtalade Löta i Eskilstuna trakten...)
Och nu har paketet med rosor kommit från Rosenposten. Det har legat på posten sedan i fredags, men jag får skylla mig själv eftersom jag var ute hela dagen i fredags och grävde i trädgården, så jag hörde inte när de ringde. Rosorna ser fina ut! Jag har satt dem i vattentunnan, så får jag börja plantera imorgon. Det är 10 stycken, så det tar nog några dagar att få dem i jorden. White Nights har faktiskt en vit knopp, så den har i varje fall garanterat rätt färg  Nahema står som restorder, det borde väl betyda att de skickar den när den kommer in? Jag har haft en del kommunikationssvårigheter, försökte exempelvis lägga till Baron J.B Gonella och Wasagaming, men fick inget besked om dem. I dag fick jag svar att de har okulerat 29 stycken Wasagaming och därför bör ha den sorten. Men det jag undrade var om den skulle komma i mitt paket. Och Baronen var inte med. Så det gick inte fram. Däremot lade jag till en del rosor tidigare, och de kom med även om jag aldrig fick något besked om att de faktiskt lagts till beställningen. Jaha, dags att lufta grävmusklerna igen, då. I dag orkar jag inte eftersom jag grävde så ohyggligt mycket i söndags, men i morgon bör jag väl ha återhämtat mig. Buskplanteringen ut mot allmänningen är faktiskt klar nu. Härligt!
AnnammA
06-11-2008, 10:59
CITAT (Kajsa @ 25-10-2008, 17:37)  Vilka superrosor en massa fina rötter och kraftiga det kan ju bara bli lyckat ! Koggens är det en lokal trädgårdsmästare där nere ? Nämen Kajsa, du som brukar vara så bevandrad i roseriet...  "Koggens Rosor" finns i Blekinge(nä, jag har inte varit där...än...) och på nätet. Jag har varit inne och kollat på hemsidan, och ja, där fanns en hel del godingar, och hyfsade priser.(Jag tror att det kan vara ungefär som att beställa från Danmark... Du kan ju själv jämföra.) Det där nätet är ett fördärv, eller?
Ezereht
06-11-2008, 11:51
CITAT (AnnammA @ 06-11-2008, 10:59)  ...Det där nätet är ett fördärv, eller? JA!! Det är så roligt med paket också, dubbelt farligt.
Nej, men visst är det perfekt att man kan sitta hela vintern och läsa på nätet om rosorna och fråga varandra om sorterna innan vi beställer på våren. Och allt man lär sig ! Koggens Austinrosor kostar alla 99 kr medan Rosenposten tar upp till 140 kr.
Rosenposten kan ta mer än så; jag betalade 168 kronor för The Generous Gardener och 144 kronor för A Shropshire Lad. Jag har tjänat massor på att beställa från Koggens, men exempelvis A Shropshire Lad var slut och då fick jag ta den från Danmark. Och Rosenposten har en hel del som Koggens inte har.
Hittills har jag lagt ut en bit över 3000 kronor på rosor till det här projektet.
AnnammA
07-11-2008, 09:48
CITAT (Thé @ 06-11-2008, 17:41)  Rosenposten kan ta mer än så; jag betalade 168 kronor för The Generous Gardener och 144 kronor för A Shropshire Lad. Jag har tjänat massor på att beställa från Koggens, men exempelvis A Shropshire Lad var slut och då fick jag ta den från Danmark. Och Rosenposten har en hel del som Koggens inte har.
Hittills har jag lagt ut en bit över 3000 kronor på rosor till det här projektet. Usch! Helst vill man inte räkna efter hur mycket pengar man grävt ned i jorden...  Å andra sidan -det är nog dyrare att spela golf...  Och vilken glädje att se sina efterlängtade rosor blomma till nästa sommar!
Tack, AnnammA för att du nämner det här med blomning - jag har nästan glömt bort att rosorna kan tänkas blomma till sommaren och grunnar bara på vad jag ska sätta runt omkring och på hur snabbt de kan tänkas växa.
Jag har beställt sömntuta och kornvallmo som jag tänkte så i hela rabatten, mest på grund av fiaskot med den 40 cm höga brokbladssalvian som fullständigt dränkte stackars Mortimer Sackler. Första året ska jag bara ha låga växter som kan täcka jorden lite och inte skugga mina små stackars rosor.
Efter den här helgens slit börjar månlandskapet likna en rabatt. Jag har grävt bort massor med jord (fattar inte hur det kunde bli så mycket över?), jämnat till och lagt ut tegelstenar som trampstenar på vad jag hoppas lämpliga ställen. Grannen är bara glad över att jag tar de gamla tegelstenarna så att hon slipper släpa iväg med dem till tippen, och jag jublar eftersom tegel är så ohyggligt fint.
En extra kinkig hörna kvarstår, hörnan där det växte kirskål innan vi tog bort häcken. Visst rotande under lerkakan anläggarna lade överst och plattade till med maskin avslöjade en gigantisk kirskål med tjock rot som försvann ner i avgrunden och delade sig, så jag överväger att gräva bort jorden i det hörnet, täcka med tidningar och på med ny jord ur vår enorma gräsmattehög som syns längst bort på bilden (ett riktigt arbetsamt "städa upp"-projekt till något annat år). Från början hade jag tänkt göra så i hela rabatten, men det visade sig övermänskligt, så jag blir tvungen att fuska.
Här på bilden kan man ana rosorna där löven har samlats naturligt i täckande högar. Lite blåst, och så behöver man inte gå runt och samla löv. Inte för att jag hade tänkt göra det, men nu fick rosorna automatiskt täckning av sig själva.
[attachment=27058:Viss_ordning.jpg]
Ezereht
10-11-2008, 14:50
Jag satte tagetes runt mina rosor i somras. Okej är inget superfan av tagetes (tycker itne dom är så jättefina) men dom minskar risken för rotnematoder och jordtrötthet, och varje liten plante blev jättestor och buskig, samt att dom nu har fruit ner till bekväma små paket man kan lägga i komposten eller bara vända ner i jorden. Och ganska glatt ser det ut ändå med det gula i rabatten. Dom blir itne så höga heller. Så trots mitt motstånd mot tagetes ska jag nog ha det nästa sommar också. Ser ut som du gett dina rosor bra med god jord att leva i, duktigt. Man ser ibland folk gräver ner saker i pyttesmå gropar! Man bara doh... (typ 30'30). Inte för att jag förväntade mig något sådant hör på rosforumet men.. det bara gläder min själ att se rejält grävt
Det finns vita och rent citrongula tagetes som är fina, förr sådde jag många varje år men sedan har jag kantat rabatterna med röd alunrot, den är busenkel att dela och få nya plantor av. Tagetes är ju bra för jorden som Ezereht skrev, på hösten gräver man bara ner plantorna vid rosorna. Silverek är annars enkel att så och snygg under rosor. Akleja är också lätt att så och den är ju perenn, jag sår varje år i mars och sätter ut, vacker med rosor.
Thé, det får bli klätterrosen White Nights till våren jag har en bra plats vid uteplatsen, ska göra om lite där i vår, sedan har jag ju lärt mig under åren att klena rosor går utmärkt snurra in i vinterväv. Kan nog inte stå emot den rosen ! Ditt fel !
Kajsa, jag tar på mig ansvaret!  Och jag hoppas att båda våra exemplar blir vidunderligt vackra! Ezereht, jag får skämmas när du talar om stora gropar. Jag skaffade ju en jordborr som jag har använt för att göra alla hålen, annars hade jag aldrig fixat det här. Eller, jo, det hade jag väl, men jag hade nog varit halvdöd vid det här laget. Grejen med borren är att groparna blir mycket djupa, säkert en meter, men de blir rätt smala. Jag är orolig över detta eftersom jag aldrig provat metoden förut, och nu satt mängder av rosor enligt helt obeprövad metod, men jag hoppas att de väljer att växa på djupet och inte bryr sig om att det tar emot i sidled. Men visst är jag nervös...
Nu har det kommit en avi från rosenposten, det ska bli spännande att se om det är Nahema och Baron J.B. Gonella som äntligen kommit.
Man kan tro att säsongen är slut, men både Felicia, Paul Bocuse och Jasmina, och säkert några till av de barrotade rosorna jag planterade nu i höst, har fått nya skott. De kommer lite överallt. Känns lite onödigt, men så vet jag i och för sig att rosorna lever...
Tror de att det är vår?
Det går väl säkert bra plantera i zon 1, det är väl bara frusen mark som sätter stopp. Knoppar och sedan sträng kyla kan däremot gå åt skogen det fick vi erfara här 06/07 när en massa rosor frös i Januari.
Men de hämtade sig igen, hoppas jag?
Nix, jag klippte ner en massa rosor på våren, stora Mozart som aldrig frusit ett dugg, frös i botten. Så kommer det kyla är det väl oftast i jan/feb.
Dog de??
Uh... vad ska jag göra? Jag kan ju inte veta hur kallt det blir, men jag kan nog garantera att skotten som kommer nu kommer att frysa någon gång innan det blir vår. Men inte dör väl hela rosen för det?
Måste fråga (kanske finns det en uppföljande tråd jag missat?): hur har det gått?
AK i Sura
03-09-2009, 21:02
Åh så roligt att läsa om era olika projekt och det är kanon att få se bilder på hur allt växer fram. Ännu roligar blir det förstås att se bilder till våren när allt börja ta sig lite. Själv har jag jättesvårt att tänka så stort och göra så stora ingrepp på en gång. Min lilla trädgård växer fram bit för bit. Jag vill liksom se lite hur de blir innan nästa del påbörjas. Önskar att jag hade bättre förmåga att planera lite mer långsiktigt precis som ni gör. Jag ser verkligen fram emot att följa era projekt och se hur alla rosorna utvecklas.
Ja, nu har det nästan gått ett år sedan tråden startades och jag kan meddela att alla rosorna överlevt hittills. Alla fick ju samma små pluttgropar (smala och djupa) gjorda med jordborr, men det är för tidigt att utvärdera metoden än. De växer nämligen väldigt olika. Irma och Jasmina har växt riktigt bra, medan exempelvis Paul Bocuse fick massor av svartfläck och inte tycks ha växt ett dugg. Kornvallmon och sömntutorna som jag sådde växte upp och blev alldeles för stora, precis som brokbladssalvian i en annan rabatt i fjol, så nu är det slut med ettåringar mellan nysatta rosor, vad det än står för höjd på dem. Jag sådde och har nu planterat ut silverarv i en ganska lång del av rabatten, men vissa blev rätt ynkliga när jag försökte dela upp härvan i plantor, så vi får se vilka som klarar sig. Jag sådde en massa riddarsporrar som jag tänkte ha i bakre ledet, men jag kan inte ha riddarsporrar här, alla får mjöldagg och blir otroligt fula, så jag skänkte bort allihop (och jag som var så nöjd med mitt fina såresultat, säkert 30-40 jättefina riddarsporrar... tills de fick mjöldagg, alltså). Jag har planterat stor kransveronika, grå frossört, vitlysing (lysimachia ephemerum) och anisisop lite här och där mellan rosorna, även en rosa brudslöja och några rosenmalvor. Vidare blir det fingerborgsblommor och jag har faktiskt fått tag i och planterat en perovskia, som jag är väldigt spänd på. Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, hur höga rosorna och de olika perennerna blir, men jag är beredd på att flytta runt perennerna. Rosorna har blommat allihop, men vissa mer än andra. Minst antal blommor har jag fått från Constance Spry (1 st) och Alchymist (1 st), men de blommar på fjolårsved, så det är inte så konstigt. Lady Sylvia Climbing har också bara klämt fram en blomma, och jag vet inte vad hon har för ursäkt. Sjukast är Paul Bocuse och Swan Lake, även Jacqueline du Pré börjar se riktigt tråkig ut. Jacqueline har skickat ut ett jätteskott som gör växten alldeles sned och konstig, jag får se om jag kan bygga upp den genom beskärning. Jämnast och vackrast växtsätt detta första år har Königin von Dänemark. Det var ett tag sedan jag tog några bilder, men här kommer en jag lagt in tidigare. Den är tagen innan kornvallmon och sömntutan vällde över totalt.  Vackrast just nu är Irma (inte med på bilden).
octachoron
07-09-2009, 10:44
CITAT (Thé @ 07-09-2009, 10:31)  jag har faktiskt fått tag i och planterat en perovskia, som jag är väldigt spänd på. Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, hur höga rosorna och de olika perennerna blir, men jag är beredd på att flytta runt perennerna. Jag satte en Perovskia förra året. Den blommade inget då men i år har den blivit fantastiskt fin. En av de bästa senblommande perennerna. Jag satte arten (Perovskia atriplicifolia) i en rosenrabatt i fint söderläge och i år så blev den 1,40 m hög! Det verkar vara en vanlig höjd för den, jag hittade en Perovskia på stan också, den hade samma höjd. Dock så finns det några sorter som ska vara lägre.
emmalofo
07-09-2009, 11:12
Jag som inte trodde den gick att övervintra annat än i sydligaste Skåne?
Perovskia som är så vacker...
octachoron
07-09-2009, 13:50
Det viktigaste för övervintring av Perovskia är att den slipper vinterfukt. Jag satte min i sluttande rabatt samt i en liten kulle över allmänna jordnivån i rabatten. Kullen syns inte på sommaren.
Ezereht
08-09-2009, 12:29
Jag hade så gärna sett sömntutan och kornvallmon Thé... ingen bild?
Tyvärr har jag nog ingen bild, jag blev lite förargad på dem och tyckte mest att det blev skräpigt och vildvuxet. Men de skulle bli 20 cm höga och blev nog 40-50, i varje fall. Fast en del av kornvallmon hade väldigt vackra blommor, det var en blandning som hette något i stil med Fairy Wings (fröpåse). Sömntutan tyckte jag inte riktigt lika mycket om.
Nu har jag varit ute och fotat åt Ezereth. Tyvärr är både kornvallmon och sömntutan i princip överblommade, men här kommer två närbilder:
Kornvallmo: [attachment=41794:kornvallmo.jpg]
Det fanns flera olika färger i blandningen, alla skulle vara tjusigt pastellaktiga, men det kom förstås ett par knallröda också. På bilden syns en rosa variant.
Sömntuta: [attachment=41795:S_mntuta.jpg]
Sömntutan skulle vara en färgblandning, men den här färgen var den enda som visade sig.
Blomman för dagen har kommit sig riktigt bra på slutet, men såg ohyggligt tråkig ut i ett par månader. Jag hade försått den och det blev taniga stackare. Men lite tid räckte för ett riktigt hyggligt resultat så här i september: [attachment=41796:Blomman_f_r_dagen.jpg]
Nere till vänster skymtar Felicia och nere till höger en nysatt anisisop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|