Har med stor förtjusning surfat runt här i några dagar, vilka fantastiska, prunkande trädgårdar ni har. Underbart inspirerande att kika runt.
Jag hoppades att ni kunde hjälpa mig med förslag på rosor till en rabatt i min trädgård som jag håller på att anlägga. Jag har med stor möda rivit bort mängder med gamla fetbladsväxter och bytt jorden, så nu är det bara det roliga kvar. MEN vad ska jag välja? Jag gillar gammeldags, fyllda rosor. Helst doftande OCH remonterande

Hela rabatten.

Delen längst till väster.
Rabatten har jag gjort i nivåer eftersom tomten sluttar ganska brant, och det kändes som en trevlig indelning i olika rum. Delen längst till vänster är den jag funderar mest över. Jag skulle gärna ha ett par rosor längst bak som kunde klä in stenen bakom. Inte klätterrosor som bara skjuter långa, rangliga skott utan något som mera kunde "välla" upp över stenen. Framför tänkte jag mig några lågväxande rabattrosor eller små buskar. Några förslag? (Det som växer där nu är en Mme Plantier till vänster (som jag nog flyttar) och ett rotskott från en gammal pimpinellros som måste grävas fram under stenen.)
I nästa del av rabatten, till höger om denna, har jag planterat en Aimable Amie (rosa, remonterande gallica-ros) med en rosa-vit klematis (Nelly Moser) bakom. Till höger om denna står en Mme Hardy längst bak, och framför henne tänkte jag plantera några Austin-rosor, två eller tre stycken olika som kan få växa ihop. Förslag på Austin-rosor som passar fint ihop? Kanske rosa, gul-rosa och gul?
Längst till höger där det är lite skuggigare planerar jag Swany (marktäckande, vit) som förhoppningsvis ska breda ut sig över den "grunda" delen av rabatten.
Kom gärna med åsikter om det jag redan gjort, jag inser att man lätt gör nybörjarmisstag och vill gärna lära mig av er som kan.
Vilken uppsats det blev