emmalofo
Hej alla ros-entusiaster,

Har med stor förtjusning surfat runt här i några dagar, vilka fantastiska, prunkande trädgårdar ni har. Underbart inspirerande att kika runt.

Jag hoppades att ni kunde hjälpa mig med förslag på rosor till en rabatt i min trädgård som jag håller på att anlägga. Jag har med stor möda rivit bort mängder med gamla fetbladsväxter och bytt jorden, så nu är det bara det roliga kvar. MEN vad ska jag välja? Jag gillar gammeldags, fyllda rosor. Helst doftande OCH remonterande smile.gif . Men eftersom rabatten är stor och rymmer ganska många rosor tänkte jag blanda engångsblommande och remonterande, gamla och lite modernare. Jag bor utanför Göteborg, zon 2-3. Rabatten har sol större delen av dagen.

Hela rabatten.

Delen längst till väster.

Rabatten har jag gjort i nivåer eftersom tomten sluttar ganska brant, och det kändes som en trevlig indelning i olika rum. Delen längst till vänster är den jag funderar mest över. Jag skulle gärna ha ett par rosor längst bak som kunde klä in stenen bakom. Inte klätterrosor som bara skjuter långa, rangliga skott utan något som mera kunde "välla" upp över stenen. Framför tänkte jag mig några lågväxande rabattrosor eller små buskar. Några förslag? (Det som växer där nu är en Mme Plantier till vänster (som jag nog flyttar) och ett rotskott från en gammal pimpinellros som måste grävas fram under stenen.)

I nästa del av rabatten, till höger om denna, har jag planterat en Aimable Amie (rosa, remonterande gallica-ros) med en rosa-vit klematis (Nelly Moser) bakom. Till höger om denna står en Mme Hardy längst bak, och framför henne tänkte jag plantera några Austin-rosor, två eller tre stycken olika som kan få växa ihop. Förslag på Austin-rosor som passar fint ihop? Kanske rosa, gul-rosa och gul?

Längst till höger där det är lite skuggigare planerar jag Swany (marktäckande, vit) som förhoppningsvis ska breda ut sig över den "grunda" delen av rabatten.

Kom gärna med åsikter om det jag redan gjort, jag inser att man lätt gör nybörjarmisstag och vill gärna lära mig av er som kan.

Vilken uppsats det blev sweatingbullets.gif Hoppas ni kan hjälpa till.
Thé
Oj, vilken fin rabatt du har gjort.

Varför tänker du flytta Mme Plantier? Den är väl ganska bra på att välla?

Det här med att välja rosor är ju rätt svårt. Det ska vara sorter man känner något för, tycker jag. Jag brukar bläddra i böcker och titta på nätet och i somras åkte jag till ett par olika ställen och tittade på rosor.

En Austin-ros jag tycker är fin som är gulrosa är Abraham Darby, den luktar dessutom gott. Däremot kan den nog bli minst lika hög som Mme Hardy, så risken är ju att det försvinner där bakom. En ljusgul sort som lär passa till i princip alla färger är Lichfield Angel, den bleknar nog till crèmevitt med tiden.

Här kommer nog att komma fler förslag misstänker jag smile.gif
Adelina
Här kommer ett litet tips som man kan ta till sej eller strunta i, smaken är ju så personlig...*ler*

Tipset är i a f att minimera och sätta flera buskar av samma sort i små grupper,t ex tre Austinrosor tätt ihop. Blir mindre plottrigt när det gäller buskar som inte blir så omfångsrika (T ex Austin)

jag tycker egentligen de flesta Austinrosor passar bra ihop om man gör som ovan.

Några bra friska sorter är Crown Princess Margareta (Gul/aprikos), Lady Emma Hamilton (orange/gul) The Mayflower (rosa, jättefrisk)
Crocus Rose (Crèmevit med lite gult, frisk och kraftig), Heritage (rosa) Eglantyne (rosa) Mortimer Sackler (rosa)...ja, det finns ju jättemånga.

Lycka till!

Ps, Aimable Amie remonterar INTE, det gör inte gallicor.
vanjalarsa
jättefina bilder ! Tänk på att de gammaldags rosbuskarna blir stora och omfångsrika.
Ser inte ut som att utrymmet är jättestort ?

lycka till!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
emmalofo
Tack för svar! Jag har väntat med spänning thanks.gif

Lite svar:

Thé: Mme Plantier tänkte jag flytta för att jag var osäker på om hon kunde "välla", och för att hon kanske blir för stor? Älskar den rosen men hon borde kanske stå själv för att inte stjäla hela rabatten. Jag läser också mycket i böcker, men oftast har dom bara en bild (som kan vara missvisande) och inte bilder på hela busken så man ser växtsätt. Naturligtvis borde jag vänta till nästa sommar och åka till t.ex. Trädgårdsföreningens rosarium och gå runt och titta, men jag har så lite tålamod att vänta...(vill dessutom ha något att drömma om under vintern).

Adelina: Precis så var det jag tänkte göra med tre Austin-rosor, plantera dem tätt ihop. Har sett det på bild och det ser väldigt fint ut. Men det tänkte jag göra i delen längre till höger, framför Mme Hardy. (Är lite rädd att nyanserna ska skära sig dock, när jag bara sett dem på bild. Det var därför jag efterfrågade tips på rosor som passar ihop).I den delen med stora stenen bakom tänkte jag några småväxande rosbuskar framför några klätter/buskrosor med höjd. Såklart hon inte remonterar, Aimable Amie smile.gif

Vanjalarsa: Jag vet, det är ett problem smile.gif. Delvis därför jag behöver tips på dels fina klätter/buskrosor, dels mindre rabattrosor som inte stjäl så mycket plats.

Fortsätt komma med tips är ni snälla!
Thé
För att få hjälp med storlek på rosor kan du gå in på rosenposten.dk och välja avancerad sökning, så kan du precisera färg, storlek och vad den ska vara till, det kan vara en hjälp på traven.
Kajsa
Lite mindre rosor och lite buskiga, här lite förslag

Gentle Cover blir bara 40 x 50 cm en massa grenar och blommar mycket, frisk.

Butterflies Cover också en Poulsenros som blir ca 50 cm hög men bred
Det finns mängder av Cover rosor i alla färger, har många i album/Miniatyrrosor titta där.

Gärtnerfreude, blir ca 50 - 70 cm, ganska ny Kordes ros

Bassino är ljuvlig, blir ca 50 - 60 cm med enkla blommor

Titta också i album/Austinrosor där finns många
Gammaldags rosor kika runt i de övriga albumen, finns så mycket svårt att begränsa sig bara
emmalofo
Kajsa: Tack för förslag och fina bilder. Det blir definitivt en Butterflies någonstans. Vad tror du kan växa fint i bakgrunden mot stenen då?
Var inne och tittade i dina album och insåg att jag skulle valt en Awakening i stället för den New Dawn som jag precis planterat vid altanen. Typiskt sad.gif . Inser att jag nog blir en sån som flyttar runt en del i mina rabatter innan jag blir nöjd.

Thé: Utmärkt tips. Ska genast pröva.
Kajsa
Varför inte en Portlandsros mot berget, det är gammaldags fyllda rosor med stark doft som blommar in i sena hösten och många blir 1.20 - 1.5 m. Kika i mitt album/Portlandsrosor på tex Mme Boll, Duchesse de Rohan, Jaques Cartier, Indigo.

Yolande d´Aragon, Portlandsros, doftar starkt, lite kräsen med jord, gödsel

Pergolésé, blir ca 1.20 - 1.5 m Portlandsros med stark doft och frisk, gillar det gröna ögat

Och Mme Boll är väl ett måste om man gillar rosor blir ca 1.20 hög
Anders Roslagen
Ambridge rose och Jude the Obscure - klart vanebildande dofter som man inte vill vara utan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon