Full version: Astilbe
Pia L
Jag tycker inte om att ha bruna vissnade blomställningar i rabatten så jag har skördat alla frön från olika plantor nu på höstkanten, men så såg jag idag att astilben hade blommat klart så jag plockade några av dom utblommade delarna och smulade ner i rabatten.....Hmm g.gif

Sen kom jag på att det kanske är frön i skräpet, finns det någon som vet och OM det är det, hur gör man med dom? Är dom mycket pyttesmå eller?
Pia L
21 som läst tråden och ingen har ett svar, det får jag väl tolka som att man inte kan ta frön från Astilbe, eller att den är svår att så, synd. sad.gif
Lena i Torslanda
Visst kan man så Astilbe med framgång. Fröna är små och ljusgroende. Gror bra inne under ljus.
Jag har själv aldrig försökt mig på att samla egna fröer av den men visst måste det finnas fröer bland allt det bösiga. Du får helt enkelt testa.
Pia L
Tack Lena, jag får helt enkelt ta fram luppen för att se om det bara är "bös" eller möjligtvis pyttefrön däri innan jag strött ut i hela rabatterna.
man vill ju gärna ha lite ordning bland färgerna, inte rosa i den gul/röda rabatten t.ex.
ingrid fuxwall
CITAT (Lena i Torslanda @ 14-10-2008, 14:42) *
Visst kan man så Astilbe med framgång. Fröna är små och ljusgroende. Gror bra inne under ljus.
Jag har själv aldrig försökt mig på att samla egna fröer av den men visst måste det finnas fröer bland allt det bösiga. Du får helt enkelt testa.

Ok, då ska kanske jag testa att ta frön - tror du de är är färgäkta, menar får barnen/avkomman samma färg?

ingrid
CillaM
I min grusgång självsår sig Astilben varje år, och växer till sig snabbt, grusgången är många gånger mycket bättre än ens egna odlingar
ingrid fuxwall
CITAT (CillaM @ 14-10-2008, 20:28) *
I min grusgång självsår sig Astilben varje år, och växer till sig snabbt, grusgången är många gånger mycket bättre än ens egna odlingar

Ok - Tack.

ingrid som inte har någon grusgång i närheten av astilben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon