Vi har precis rivit bort en gammal häck utanför vilken det växte ganska mycket kirskål. Det växte rätt mycket i ena hörnet också.
Från början bad jag anläggaren vi anlitade att han skulle gräva bort minst 40 cm jord och lägga dit ny, men det blev något missförstånd och jag lyckades bara få dem att lägga ca 20 cm ny jord ovanpå (som jag inte vet vad den kan innehålla för ogräs).
Hela sträckan där häcken stod revs upp och blandades runt av en grävmaskin, så jag kan bara anta att det nu ligger små rotbitar av kirskål precis överallt.
Jag är ingen vän av markduk och täckbark eftersom det ser alldeles för prydligt ut för min smak. Jag vill få ett lummigt intryck av min trädgård. Men frågan är om vi inte är nästan tvungna att lägga markduk där häcken har stått, och lägga täckbark ovanpå. Vi ska plantera friväxande buskar och jag har förstått att man gör hål i markduken precis där busken ska stå. Men hur gör man då för att gödsla buskarna?
Är det rimligt att tro att vi efter fyra år kan riva bort markduken och sätta marktäckare istället?
Jag har samma problem längs ännu en sida av trädgården, men där ska jag anlägga en rabatt och blir helt enkelt tvungen att jaga kirskålen för hand. Tror inte att jag orkar med hela sträckan med buskar också...
Någon som har något tips?
Istället för markduk, kan du lägga våta dagstidningar på hela sträckan. Ovanpå tidningarna kan du lägga ca 5cm säckjord och plantera marktäckare i istället.
Annars ger man pelleterad gödsel, eller ko på påse, som strös ovanpå täckbarken. Regnet och vattnet gör ändå så att gödningen hamnar där den ska.
CITAT (MariaS @ 13-10-2008, 14:03)

Istället för markduk, kan du lägga våta dagstidningar på hela sträckan. Ovanpå tidningarna kan du lägga ca 5cm säckjord och plantera marktäckare i istället.
Tack för ditt svar! Kan man vara säker på att kirskålen inte tar sig igenom våta tidingar? De förmultnar väl på en säsong?
Men förslaget låter väldigt frestande!
En normal dagstidning (ej utvikt) kan ta upp till fem år innan den förmultnat!
Jag är i alla fall garanterat säker på oförändrat skick efter två år.
Tack, jag tror att jag ska prova med det.
Nästa fråga blir väl vilka marktäckare som nöjer sig med 5 cm jord? Eller borrar rötterna sig igenom tidningarna?
Jorddjupet är ju bara för att de ska rota sig. De flesta marktäckare behöver inte speciellt mycke djupare heller, de har ytliga rotsystem.
Okej, tack
Jag kör tidningar och täckbark, funkar ypperligt även mot Åkerfräken! VIKTIGT är dock att lägga tidningarna rejält omlott, åtminstone 20cm. Jag skall nog övergå till jord istället för bark snart så jag också kan plantera marktäckare och lökväxter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.