pockejocke
Hej på er!

Blev med trädgård i sommras. Upptäckte snabbt att körsbärsträdet och äppelträdet var angripet av något.
Har inte lyckats lista ut vad jag ska göra för att få dom att må bra, så jag hoppas att någon här har några tips.

Här är 2 bilder på körsbärsträdet. Som enligt tidigare ägare av huset aldrig har blommat och dom sa att trädet är ett par år gammalt.

korsbar-1.jpg

korsbar-2.jpg

Äppelträdet ser ut att ha något liknande. Alla äpplen var angripna eller ruttnade snabbt.

apple-1.jpg

apple-2.jpg

apple-4.jpg

Tacksam om någon har tips på vad jag ska göra för att få ordning på träden.

Tack på förhand,
Jocke
Åsa, mälardalen zon 2
Det låter som flera saker och ser ut som flera saker.

Det krusiga i topparna är bladlusskador, träden klarar av bladlusangrepp det är mest en estetisk skada.

De fläckiga bladen ser ut som skorv. Olika sorter är olika benägna att få denna svampsjukdom, så i förebyggande syfte kan man plantera mer motståndskraftiga sorter. Fruktträd får i stort sett alltid mer eller mindre av detta, man kan minska ner angreppen genom att kratta upp de nedfallna bladen och gräva ner dem. Är det för mycket löv kan man klippa sönder dem med gräsklipparen så de förmultnar snabbare. Samt gallra ur kronan under JAS så att det inte blir stillastående fuktig luft i kronan. Körsbärsträd och plommonträd ska man dock inte klippa så mycket i men äpple kan man klippa i.

Mögliga frukter hos äpple är ofta svampsjukdomen fruktmögel. Åtgärd: I förebyggande syfte plantera mer motståndskraftiga sorter, har man redan stora träd är det borttagning av sjuka frukter, de ska tas bort så snabbt man ser att de är sjuka + man bör kartgallra så frukterna inte ligger emot varann + gallra ur kronorna under JAS.
pockejocke
Tack för snabbt svar!

Får ta och ta hand om äppelträdet lite nästa år då så kanske det blir lite äpplen att plocka. Körsbärsträdet funderar jag på att byta ut mot ett annat. Vet inte vad detta är för sort och det verkar ju inte trivas där det står heller, då det inte blommar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon