|
Jag tycker snarare att det är tvärtom, förr fick jag höra att man skulle vara så anonym på nätet för att "skydda sig" etc. så därför har jag nick på alla ställen jag varit med länge. Nu har jag inga problem med att använda mitt namn, nu ska man ju synas i egen person överallt på nätet, helst med tillhörande livshistoria och fotoalbum. Inte ens hotmailen skulle kunna avsllöja vem du var helst ju! På den tiden jag var ny i intenetsfären.
CITAT (Berith @ 15-10-2008, 12:03)  Jag har också undrat över varför man reggar sej med ett nick, om det är för att man inte vill skylta med vem man är...? Vi som varit med "från början" har nog oftare våra namn, än dom som reggat sej på senare tid. Jag tycker det är väldigt klokt att använda ett nick. Jag ser verkligen ingen anledning med att skylta med mitt namn online. Jag vill välja vilka som får tillgång till min privata information. Jag har lärt mig den hårda vägen hur viktigt det är att värna om sin anonymitet online.
CITAT (faith @ 15-10-2008, 15:38)  Jag tycker det är väldigt klokt att använda ett nick. Jag ser verkligen ingen anledning med att skylta med mitt namn online. Jag vill välja vilka som får tillgång till min privata information. Jag har lärt mig den hårda vägen hur viktigt det är att värna om sin anonymitet online. Joo så är det säkert på "stora" internet, men här på forumet verkar det vara som jag skrev förut. Dom flesta med namn är reggade runt 1 november 2002, alltså den dan nya forumet startade. Och på gamla forumet hade vi inga profiler där vi presenterade oss utan det var genom namnet.
skogstroll
15-10-2008, 15:23
CITAT (Aqvakul @ 15-10-2008, 11:16)  Du har tydligen inte så stora krav på spänning i tillvaron.....  nej själv skulle jag aldrig komma på tanken att ens fundera över varför nån är "anonym"... det är säkert en "grund" till olika forum på olika håll som är upplagd så att man ska kunna ha såna möjligheter... så... spelar roll lixom
Är också en som alltid är inloggad anonymt. Precis som Betty skrev, gör jag det för att jag kan och vill. Jag har inget att dölja direkt, men jag hatar att bli jagad och förföljd. Dom trådar jag skriver i gör jag för jag vill, men det finns medlemmar som, enbart går in för att skriva "giftiga komentarer eller små pikar" så fort dom kan, oavsett ämnet i tråden eller avdelning. Att kolla var medlemmar finns, går inte när man är anonymt inloggad, så "förföljelsen" försvinner till stora delar då.
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-10-2008, 15:52
CITAT (Berith @ 15-10-2008, 16:13)  Joo så är det säkert på "stora" internet, men här på forumet verkar det vara som jag skrev förut. Dom flesta med namn är reggade runt 1 november 2002, alltså den dan nya forumet startade. Och på gamla forumet hade vi inga profiler där vi presenterade oss utan det var genom namnet. Berith var du med på den gamla goda tiden? Inte behövde vi gömma oss då bakom nicks eller hur? Men om jag minns rätt så var vi också tvungna att registrera oss, för sen när det blev ändring och jag var tvungen att registrera mig på nytt då gick det inte med bara mitt namn. Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-10-2008, 16:52)  Berith var du med på den gamla goda tiden? Inte behövde vi gömma oss då bakom nicks eller hur?
Men om jag minns rätt så var vi också tvungna att registrera oss, för sen när det blev ändring och jag var tvungen att registrera mig på nytt då gick det inte med bara mitt namn.
Elisabeth Jag var också med på det gamla trådade Odlaforumet. Registrerade mig som Betty där - och det namnet, för det är mitt namn, fick följa med mig när jag registrerade mig på vårt nya forum den 1/11 -02. Det gällde att vara rätt snabb med att regga sig på det nya om man skulle hinna få sitt gamla namn med sig. Jag reggade mig nästan på en gång när Ingemar kom in och sa till att det var klart att gå över på det nya. Att du inte kunde regga dig med ditt gamla namn beror säkert på att någon annan hann före och tog det namnet (ser att du har medlemsnummer 45 så det var ju en del som hann regga sig före dig). Minns så väl hur nytt och spännande det var med alla nya funktionerna...
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-10-2008, 16:58
CITAT (Betty @ 15-10-2008, 17:15)  Jag var också med på det gamla trådade Odlaforumet. Registrerade mig som Betty där - och det namnet, för det är mitt namn, fick följa med mig när jag registrerade mig på vårt nya forum den 1/11 -02. Det gällde att vara rätt snabb med att regga sig på det nya om man skulle hinna få sitt gamla namn med sig. Jag reggade mig nästan på en gång när Ingemar kom in och sa till att det var klart att gå över på det nya. Att du inte kunde regga dig med ditt gamla namn beror säkert på att någon annan hann före och tog det namnet (ser att du har medlemsnummer 45 så det var ju en del som hann regga sig före dig). Minns så väl hur nytt och spännande det var med alla nya funktionerna...  Jag minns ju så väl när Göran hade forumet klart och skickade mail och f¨ågade om jag kunde gå in och titta hur det är. Sen började det, det där med beroende......... Men jag måste verkligen byta namn eftersom jag inte längre är kolonist. Och då blir det nickname här med. Men samma nick som jag har sedan 97 i många foren världen runt. Är enklast så för då vet jag i alla fall vad jag heter Elisabeth
CITAT (Berith @ 15-10-2008, 16:13)  Joo så är det säkert på "stora" internet, men här på forumet verkar det vara som jag skrev förut. Dom flesta med namn är reggade runt 1 november 2002, alltså den dan nya forumet startade. Och på gamla forumet hade vi inga profiler där vi presenterade oss utan det var genom namnet. Vet inte riktigt vad du menar med stora internet, av erfarenhet vet jag att det inte är ett dugg bättre på Odla än andra forum, jag var naiv nog att använda mitt riktiga namn från början i tron att man respekterade varandra här. Dessutom är Odla ett helt öppet forum, vem som helst kan läsa det som skrivs här. Numera har jag olika nick på olika forum och egentligen borde man nog byta nick minst en gång i halvåret. Jag kan för övrigt inte förstå alla som lägger ut bilder på t.ex sina barn utan en tanke på i vilka sammanhang bilderna kan komma att användas. Gita som nog borde byta till något annat snart.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-10-2008, 17:58)  Jag minns ju så väl när Göran hade forumet klart och skickade mail och f¨ågade om jag kunde gå in och titta hur det är.
Sen började det, det där med beroende.........
Men jag måste verkligen byta namn eftersom jag inte längre är kolonist. Och då blir det nickname här med. Men samma nick som jag har sedan 97 i många foren världen runt. Är enklast så för då vet jag i alla fall vad jag heter
Elisabeth CITAT (Betty @ 15-10-2008, 17:15)  Jag var också med på det gamla trådade Odlaforumet. Registrerade mig som Betty där - och det namnet, för det är mitt namn, fick följa med mig när jag registrerade mig på vårt nya forum den 1/11 -02. Det gällde att vara rätt snabb med att regga sig på det nya om man skulle hinna få sitt gamla namn med sig. Jag reggade mig nästan på en gång när Ingemar kom in och sa till att det var klart att gå över på det nya. Att du inte kunde regga dig med ditt gamla namn beror säkert på att någon annan hann före och tog det namnet (ser att du har medlemsnummer 45 så det var ju en del som hann regga sig före dig). Minns så väl hur nytt och spännande det var med alla nya funktionerna...  Vilka minnen!  Joo jag var med redan på urgamla forumet och där använde jag också mitt namn, hade väl tur som kunde ha kvar det på nya också. Ingemar och Göran ja, dom kommer man ju ihåg. Då var dom ju aktiva bland oss andra och svarade på frågor och var med i diskussioner också. Dom har väl för mycket ett göra nu antar jag...
Aqvakul
16-10-2008, 06:55
vilken Nostalgi-tråd detta tycks ha blivit......
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2008, 07:55)  vilken Nostalgi-tråd detta tycks ha blivit...... Jaaaa, visst är det underbart  ..........Jag älskar att höra de "gamlas" berättelser om hur det var i begynnelsens tider Så snälla ni "gamla" klenoder! Fortsätt gärna att vara nostalgiska
*Stintan*
16-10-2008, 08:04
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2008, 07:55)  vilken Nostalgi-tråd detta tycks ha blivit...... Fniss ja det låter som om Odla startades för 50 år sen. Men att minnas sånt som hände för en 7-8 år sedan är ju inte speciellt märkligt.
Stintan : "att minnas sånt som hände för en 7-8 år sedan är ju inte speciellt märkligt." Jooo, jag har fullt upp med att komma ihåg var jag la saker för några veckor sedan
*Stintan*
16-10-2008, 08:38
Ja du närminnet brukar ju bli sämre med åren
Chamomille
16-10-2008, 09:48
CITAT (Pia L @ 16-10-2008, 09:09)  Stintan : "att minnas sånt som hände för en 7-8 år sedan är ju inte speciellt märkligt." Jooo, jag har fullt upp med att komma ihåg var jag la saker för några veckor sedan  Några veckor sen? Ujj, jag minns inte var jag var eller vad jag gjorde för 2 minuter sen.  Teflonminne...
CITAT (Gillan @ 16-10-2008, 09:02)  Jaaaa, visst är det underbart  ..........Jag älskar att höra de "gamlas" berättelser om hur det var i begynnelsens tider Så snälla ni "gamla" klenoder! Fortsätt gärna att vara nostalgiska  Plötsligt känner jag mig som minst 100 år... [attachment=25959:grandma.jpg]
CITAT (Betty @ 16-10-2008, 14:58)  Plötsligt känner jag mig som minst 100 år... [attachment=25959:grandma.jpg]  Äsch dumsnut! Jag tror nog att du förstog precis vad jag menade  ....................för visst kan man väl vara nostalgisk över nåt som hände bara för några år sedan.................att jag sen använde orden "gamla klenoder" är ju för att Odla inte är äldre än det är, och som med allt annat så finns det alltid en början........och jag tycker verkligen om när ni som var med från början berättar om era erfarenheter Hoppas verkligen inte att det missförstogs............
Klart jag inte missförstod dig  , skojjade ju bara!
Biggan_
16-10-2008, 22:25
CITAT (Gillan @ 16-10-2008, 20:04)  Äsch dumsnut! Jag tror nog att du förstog precis vad jag menade  ....................för visst kan man väl vara nostalgisk över nåt som hände bara för några år sedan.................att jag sen använde orden "gamla klenoder" är ju för att Odla inte är äldre än det är, och som med allt annat så finns det alltid en början........och jag tycker verkligen om när ni som var med från början berättar om era erfarenheter Hoppas verkligen inte att det missförstogs............ Ja du Gillan, då är väl vi medelålders klenoder då!
CITAT (Betty @ 16-10-2008, 23:01)  Klart jag inte missförstod dig  , skojjade ju bara!  Förstog jag väl, ville bara gardera mig  CITAT (Biggan_ @ 16-10-2008, 23:25)  Ja du Gillan, då är väl vi medelålders klenoder då!  Jaaaaaa, det är vi ju
Ojojojoj vilka guldkorn man kan hitta när man läser trådar från då.
CITAT (Berith @ 17-10-2008, 10:14)  Ojojojoj vilka guldkorn man kan hitta när man läser trådar från då.  Jaaa....så brukar jag också tänka när jag läser tillbaka. Nu har ju inte jag varit med sååå länge ......men oh så många trevliga trådar man hittar tillbaka i tiden. Jag brukar också undra var den eller den tagit vägen som inte längre syns här på forumet. Var det bättre förr.....eller
Chamomille
17-10-2008, 11:58
CITAT (Alba @ 17-10-2008, 12:55)  Var det bättre förr.....eller  Ja och ju förr dess bättre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|