malinsmalin
Tänkte att jag vill ha det lite fint på trappan i höst och vinter och har därför funderat på vad jag ska kunna sätta.

Vilka växter finns det som klarar vintern i kruka? Bor nere i skåne ska tilläggas. Vet att det finns ljung och prynadskål, men vad finns det mer?

Vilken typ av kruka bör man använda? Spricker vanliga utomhus krukor? Bör man ha plast? Några mer tips?

Mvh Malin
renate
Svart att säger,både ljung och prynatskål håller sig ett tag men när det blir riktigt kallt dukar de under.Du kan komplettera med ett gräs eller mossa och kottar med några vackra kvistar från skogen helt gratis.Blir jorden blöt kan krukan spricka när det är frost.Ta en större plastkruka och vira rund lite säckväv och ett grovt snöre,då syns inte krukan.
Alexander-VG-zon3
hittar du lavendel eller rosmarin plantor över på plantskolor så håller dom sig bättre än kålen . vill ha soligt läge och väldräneradjord .

buxbom,hebe,barrväxter,skimmia,murgröna och klätterbenved håller sig också hela vintern . vill ha halvskugga-sol och fuktigjord .

hittar du nåt fint bland perennerna som julrosor,hasselört,taklök m.m. så håller dom hela vintern . även om du hittar höst blommande perenner så tål dom frost .

gräs av olika slag håller sig ( dock inte gröna alla ) som Renate skrev .

MariaS
CITAT (malinsmalin @ 13-10-2008, 16:01) *
Tänkte att jag vill ha det lite fint på trappan i höst och vinter och har därför funderat på vad jag ska kunna sätta.

Vilka växter finns det som klarar vintern i kruka? Bor nere i skåne ska tilläggas. Vet att det finns ljung och prynadskål, men vad finns det mer?

Vilken typ av kruka bör man använda? Spricker vanliga utomhus krukor? Bör man ha plast? Några mer tips?

Mvh Malin

Det beror på vilken ljung du tänkt dig. Erican däckar ganska snart, medans Callunan är fin hela vintern. Prydnadskålen däckar av minusgraderna, om inte kåållarverna tagit hand om den först.

Annars hade flaxss fina tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon