Full version: PPM-fonder
CillaM
Mina fonder gick drastiskt neråt och jag bytte förra veckan till lite "säkrare". Iofs, jag har haft högriskfonder i några år och låg bra till men gör det inte längre. -fear-.gif Det kan löna sig att titta till fonderna, även om det gått nedåt.
Aqvakul
Har inte kollat på ett slag och tänker absolut inte göra det nu. Man är väl ingen självplågare heller. Förhoppningsvis är dessutom botten snart nådd och det är alltså för sent och mest dumt att flytta om nu.
CillaM
Jag tror inte botten är nådd på ett bra tag, tyvärr, även om botten på kontona är nådda för många. Jag vill ju gärna ha kvar av det jag "tjänat" in på fonderna under åren och inte bli av med allt. Annars kan man ju lika gärna sätta en signerad kula i pannan på sig nu, nåt ska man väl ha att leva på när man blir gammal?
Aqvakul
CITAT (CillaM @ 13-10-2008, 19:02) *
Jag tror inte botten är nådd på ett bra tag, tyvärr, även om botten på kontona är nådda för många. Jag vill ju gärna ha kvar av det jag "tjänat" in på fonderna under åren och inte bli av med allt. Annars kan man ju lika gärna sätta en signerad kula i pannan på sig nu, nåt ska man väl ha att leva på när man blir gammal?

Fast då skulle du säkrat upp när det började falla, nu är det "köpläge". När finansmarknadsororn är över så är den strukturella situationen inte så illa och de flesta aktier faktiskt riktigt billiga.
(Tror jag - ingen kan veta säkert)
CillaM
Jo, det är sant. Men det har fallit tidigare och sedan gått upp dubbelt efter det, men då har det heller inte vart kris. Nu var jag sen med att reagera och så tar det några dagar innan bytet är klart men bara sedan den 8:e har jag förlorat ytterligare 5%. Varför strunta i det nu när man ändå 'måste ha' pengarna i PPM? Eller andra liknande ställen. 2,5 % av den pensionsgrundande inkomsten sätts av till premiepensionen varje år, det är ganska mycket pengar som ynglar av sig. Är man arbetslös kan man iaf tänka lite på hur pengarna arbetar.
henriks
Ni har rätt båda - att flytta till säkrare papper nu gör man (bara) om man tror att raset fortsätter länge än

Omvänt - att flytta tillbaka från räntefond till aktiefond gör man om man tror att botten är nådd och att det kommer att ske en återhämtning

Jag insåg i slutet av 2007 att racet inte kan fortsätta så länge och satte hälften av PPM pengarna i räntefond.
Tyvärr missade jag raset och har den andra hälften kvar i högriskfonder sweatingbullets.gif

PPM.nu presenterar en siffra - Snitt % per år sedan start - det är denna som är intressant, och den ligger skyhögt över bankränta fortfarande - att jag förlorat massor och åter massor i år spelar ingen roll - förrän man tagit ut pengarna ur systemet. Det är bara en fråga om att ha tid att vänta ut svackan.
henriks
Föresten - det som stör mig mest är att de fonder som jag i grunden tycker verkar intressantast är nästan utan undantag noterade i dollar och DOLLARn tror jag dröjer innan den återhämtar sig - om någonsin
Pirum
Dollarn har ju hämtat sig en smula iaf. Och nu när skattebetalarna i hela västvärlden + Japan (ocn några länder till) garanterar att finansvärlden ska kunna slarva hur mycket som helst och kunna bli räddade av pappa Staten så kan vi blåsa upp en bra bubbla till. Fast när den smäller så hamnar vi i pant hos Kineserna smile.gif

Märkligt att det går så fort och fint att blåsa fram tusentals miljarder på ett par veckor för att rädda några banker; att rädda barn som dör av diarré verkar dock fortfarande vara ett oöverstigligt problem som är omöjligt att lösa.

Jag blir så förbannad!
titti49zon6
Ja, visst är det konstigt.......ibland finns det hur mycket pengar som helst, speciellt
om det är "herrarna" som slösat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon