Full version: Bananflugsår i år?
Ann i Göteborg
Jag tycker bananflugorna är ovanligt många i år. Kanske är det bara inbillning?!

Men, hur blir jag av med dem?
adrian
Jag säljer världens bästa bananflugejägare...
Sarracenia purpurea...

smile.gif
jennypenny
Ibland kan flugorna komma från jorden i någon krukväxt. Då kan du blanda vatten med ett medel som heter Pyrex och sedan vattna krukväxten med det. Så kolla dina krukväxter och se om du kan lokalisera flugorna till någon av dem.
Eva i Norrköping
Så här års är det ju alltid fruktflugor! Fast det är allt lite mer än vanligt, det tycker jag med... Inte är de i krukorna, de hålls kring fruktfatet, och kompostpåsen. Bara att se till så inget sånt attraktivt ligger framme för länge, så håller man dem någorlunda i schack. När det sen blir höst på riktigt, då är de puts väck.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp fruktflugor hittar man där det kan finnas övermogen eller ruttnande grönsaker och frukter inte bland krukväxterna. De små flugor man hittar runt krukväxterna är vattenflugor eller sorgmyggor.
Ann i Göteborg
Ok tack för era förslag. Från och med nu alltså stenkoll på komposten och frukten (som hamnar i kylskåpet)
sanna
Hej adrian!

Har faktiskt blivit så inspirerad av alla dina inlägg om köttätande växter, så när jag för nån vecka sedan gick förbi en "Venus flugfälla" (heter den så?) på stora trädgårdscentret, så köpte jag den omedelbart utan att fundera en sekund! smile.gif Jag har aldrig intresserat mig för sådana växter, men du har verkligen lyckats öppna mina ögon för dessa spännande små "varelser"...

Och nu är den som en familjemedlem wub.gif . Vi säger godmorgon till den lille, tittar om den har smält flugorna under natten och öppnat någon av "munnarna". Vi står en stund och tittar på de dumma (?) sopflugorna som intet ont anande kryper runt bland de små "gapen". Lite makabert medges, men dock underhållande...rolleyes.gif Kan man rå för att man inte direkt värnar om sopflugornas väl och ve? Nu inser jag att mitt mordiska sinne ÅTERIGEN strider mot min signatur nedan. Usch, vad jag är motsägelsefull...

Vi har lust att döpa den, men har inte lyckats enas om namn än. Barnen vill att den ska heta Britney, men jag tycker nog att den är av manskön (?) och funderar i banorna: "Leffe", "Gunnar" eller "Christer" - med all respekt naturligtvis för de män som heter så, inget som helst fel på dessa stiliga namn, tvärtom! Min köttis ska ju bara få heta det bästa! smile.gif

Nu undrar jag dock, adrian, ska man lämna flugafänget helt åt växten, eller behöver man hjälpa till? Behöver den flugor för att må riktigt bra eller räcker det om man vattnar och gödslar? Med vad ska man isf gödsla?
Hur stor kan den bli?
Den första dagen fångade sonen en riktigt stor, fläskig husfluga, placerade den i ett litet gap och det gapet har fortfarande inte öppnat sig igen. Munnen full kan man säga. Känns som om vi gjorde fel där, eller hur? Därefter har vi slutat med att mata lillen. (inte min son alltså, utan växten)

Mina barn ställde några ganska roliga frågor, nämligen: finns det en liten HJÄRNA där inne i växten eftersom den vet när den ska stänga munnen?
Och: vart tar flugan vägen? Blir det någon "spillning" efter måltiden? Alltså sker det någon "matsmältning"?

Ja, vad svarar jag? Jag undrar faktiskt också...
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
adrian
Inga mer frågor????
Kom annars till gbg i helgen för där finns jag på trädgårdsföreningen..
(tror jag).
En vecka tar det att smälta 1 fluga.
Bladet dör sedan efter första eller upp till 3 byten, alltså ju mer mat=snabbare död...

Låt skalet som blir kvar vara där eller duscha försiktigt av det, pillar ni bort det stängs fällan kanske =tidigare död...

Det är celler som ändrar storlek som stänger bladet via 6 st känselhår i bladvecken.

Linné döpte den till Dionaea efter Diana=kvinnligt namn på Jaktens gudinna...

Vacker men farlig...smile.gif
Den klarar nog av att jaga själv, i annat fall kan ni ju gen den en fluga ibland.

Den smälter bytet med enzymer som utsöndras inuti den stängda fällan...
m.m...
sanna
Tack för alla svar! smile.gif

Är det okey om jag döper min lille sötnos till Adrian? wub.gif wink.gif wink.gif

Hälsningar Sanna
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon