Hej adrian!
Har faktiskt blivit så inspirerad av alla dina inlägg om köttätande växter, så när jag för nån vecka sedan gick förbi en "Venus flugfälla" (heter den så?) på stora trädgårdscentret, så köpte jag den omedelbart utan att fundera en sekund!

Jag har aldrig intresserat mig för sådana växter, men du har verkligen lyckats öppna mina ögon för dessa spännande små "varelser"...
Och nu är den som en familjemedlem

. Vi säger godmorgon till den lille, tittar om den har smält flugorna under natten och öppnat någon av "munnarna". Vi står en stund och tittar på de dumma (?) sopflugorna som intet ont anande kryper runt bland de små "gapen". Lite makabert medges, men dock underhållande...

Kan man rå för att man inte direkt värnar om sopflugornas väl och ve? Nu inser jag att mitt mordiska sinne ÅTERIGEN strider mot min signatur nedan. Usch, vad jag är motsägelsefull...
Vi har lust att döpa den, men har inte lyckats enas om namn än. Barnen vill att den ska heta Britney, men jag tycker nog att den är av manskön (?) och funderar i banorna: "Leffe", "Gunnar" eller "Christer" - med all respekt naturligtvis för de män som heter så, inget som helst fel på dessa stiliga namn, tvärtom! Min köttis ska ju bara få heta det bästa!
Nu undrar jag dock, adrian, ska man lämna flugafänget helt åt växten, eller behöver man hjälpa till? Behöver den flugor för att må riktigt bra eller räcker det om man vattnar och gödslar? Med vad ska man isf gödsla?
Hur stor kan den bli?
Den första dagen fångade sonen en riktigt stor, fläskig husfluga, placerade den i ett litet gap och det gapet har fortfarande inte öppnat sig igen. Munnen full kan man säga. Känns som om vi gjorde fel där, eller hur? Därefter har vi slutat med att mata lillen. (inte min son alltså, utan växten)
Mina barn ställde några ganska roliga frågor, nämligen: finns det en liten HJÄRNA där inne i växten eftersom den vet när den ska stänga munnen?
Och: vart tar flugan vägen? Blir det någon "spillning" efter måltiden? Alltså sker det någon "matsmältning"?
Ja, vad svarar jag? Jag undrar faktiskt också...