Rapchic
13-10-2008, 19:31
hej vilka bönor och ärter kan man odla i zon 7...?
mormor odlar sockerärter men finns det andra som klarar sig här?
tack på förhand
Om man bara kan hitta orter med kort utvecklingstid, så kan man nog odla de flesta grönsaker i zon VII. Bönor kan man också förodla, och sedan sätta ut färdiga plantor.
Eva i Västerås
15-10-2008, 12:04
Problemet med brytbönor och andra bönor är väl att dom vill ha varmt, och det ka det ju låta bli att vara en hel sommar om man har otur.
Bondbönor borde gå, i alla fall med förodling. Dom är ju en annan art och mycket köldtåligare. Goda att äta små bönor också.
Min favorit är bondbönshoummos. På färska lättkokta bondbönor. Jättegott!
Ärtor med kort utvecklingstid är ju mest sockerärtor, men salladsärtor, förodlade borde ju också gå bra. Dom är ju också goda även "omogna".
Jag har odlat den lilla sparrisärten här i zon sju och den går bra. Ingen förodling utan direktsådd.
/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
17-10-2008, 15:04
Bönor brukar annars gå bra att odla i stora krukor(10-15 liter), i krukor värms jorden upp snabbare. Det brukar bli en ganska bra skörd vid krukodling. Jag brukar shoppa bönfröer hos Runåbergs och de skriver vid varje sort hur lång utvecklingstid den har så hos dem kan man lätt se vilka sorter som är snabba.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.