Mickebombom
13-10-2008, 21:21
Hej
Som nyinflyttad villaägare satsade vi under detta år på en hel del odling i kruka (stor träaltan, trevligt att flytta det som är fint för tillfälligt). Nu undrar vi lite hur vi skall övervintra rosor och jordgubbar.
Är det bäst/lämligt att ställa krukorna i ett icke uppvärmt garage? Är det bättre att gräva ner plantorna i ett land? Om krukorna ska stå kvar på balkongen hur skall man då göra, täcka? Och de nya jordgubbsplantor som står i 1liters-krukor måsta man väl ändå göra något åt?
Jag har försök kolla lite på nätet men jordgubbar i krukor verkar inte vara det vanligaste ämnet...
Tack på förhand för alla tips
/micke
blomkronan
13-10-2008, 22:01
Vilken zon bor du i?
Om du har möjlighet, gräv ner dom i jorden, och lägg löv runt så gör jag och då klarar dom sig, det är det naturligaste... (Jag bor i zon 2) Om du har dom i kruka ovan mark finns det risk för att dom fryser sönder.
Alexander-VG-zon3
13-10-2008, 22:23
jordgubbarna klara sig i krukan , rosen är nog lättast att gräva ner i marken .
ingrid fuxwall
14-10-2008, 19:34
Själv bor jag i zon 2 - 3 och föregående vinter överlevde både nysådda jordgubbar och månadssmultron i plastkrukor - de var nerpackade i gräsklipp och löv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.