Full version: Kristi Törnekrona
godivaex
Hej,

Jag köpte en Kristi Törnekrona i våras och den trivs jättefint i köksfönstret. Nästan lite för bra, för den växer bara rakt upp! Har säkert växt 1-2dm sen i våras. Går den att kapa så att den förgrenar sig?

Fortsätter den så här kommer den bara bli som en pinne - kanske årets julgran? tummenupp.gif

Godi
Sussie F-Flower
Hejsan!

Jag googlade lite och hittade det här:

http://www.blomsterlandet.se/wpc/forums/Sh...aspx?PostID=519
djur7
CITAT (godivaex @ 14-10-2008, 09:56) *
Hej,

Jag köpte en Kristi Törnekrona i våras och den trivs jättefint i köksfönstret. Nästan lite för bra, för den växer bara rakt upp! Har säkert växt 1-2dm sen i våras. Går den att kapa så att den förgrenar sig?

Fortsätter den så här kommer den bara bli som en pinne - kanske årets julgran? tummenupp.gif

Godi

Det är bara att klippa den men helst på våren som med de flesta blommor, det du klipper bort blir fina skott. När du klipper avger den en sorts vit mjölk som är giftig och kan ge hudirritation så var försiktig.
godivaex
Ok, då testar jag det framåt vårkanten! Tror ni att man kan beskära ganska hårt? Verkar ju vara en tålig sak det där....
Kee
Även jag är intresserad av detta. Hittade en planta i soprummet i våras. Nu har den tagit sig och skjutit fart. Dock är den ganska trist i sitt utförande på grund av tidigare vanvård, så det är långa, kala, taniga grenar med en liten rosett i toppen och inget mer. Det verkar ju osannolikt att man kan klippa denna växt så att den då blir av med de få blad den har i kronan, men det funkar alltså? Skulle gärna se ett par bilder på en dylik beskärning framemot våren om någon "veteran" utför en sådan då.

Jag testade att ta sticklingar av den i våras men det gick inget bra. Ska man använda fuktig jord eller vatten?
Alexander-VG-zon3
jag har den erfarenheten av att klipper man för frikostigt i den så bildar man många sårytor och plus är det svårt att ibland se var man ska klippa så man lämnar en del döda bitar kvar .

jag klippte ner min en gång och den ruttnade vid alla sår ytor och fick sedan slänga den . men det är kanske bara jag som har haft den oturen .

sticklingar ska man låta torka i en vecka sedan planteras i sandblandad/grusblandad jord som ska vara lätt fuktig . plus mycket ljus och värme för bra rottillväxt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon