Full version: Hur gör jag
Red Top
Grävde upp mina doftlijor(Gladiolus Calliantus mureilae) häromdagen, eftersom jag trott mig förstå att lökarna inte klarar frost. Har fått dem gratis, med andra växter.
Nu undrar jag; ska bladen sitta kvar tills de vissnat för att löken ska kunna återta näring (som man gör med påsk, pingstliljor), eller kan jag klippa av dem. De är cirka 1,2 m höga.
Tacksam för svar yes.gif

Så här såg de ut när de blommade:
[attachment=25835:b2_002.JPG]
Alexander-VG-zon3
Gladiolus callianthus - kan övervintra i zon 1-2 i varmtläge och i väldräneradjord . annars låter du den vissna ner nu . sedan när frosten börjar komma ( gör inget om frosten skulle ta bladen ) men då tar du in den och övervintrar dom torrt och svalt ( ca +1c +10c ) .
Red Top
Tack flaxss!
Jag har dem i zoon 4-5 och har redan grävt upp dem, eftersom jag tyvärr måste åka härifrån nu.
Min fråga var egentligen: Hur gör jag med bladen som fortfarande är hyfsat gröna. Kan jag klippa bort dem eller måste de vissna ner i sin egen takt smile.gif
Alexander-VG-zon3
som jag skrev - låt dom vissna ner sedan övervintra dom kallt och torrt . i feb tar du fram dom sätter dom varmt och ljust och planterar om dom i en bra jord som håller näring och fukt men ändå inte blir blöt . ta sedan ut dom efter frosten och planterar dom i marken eller ha kvar dom i kruka .
Red Top
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon