Full version: "beskära" pil?!
tvilling77
Så här är det..förra året ryckte vi upp en pil som var ca 3 år gammal eftersom den var planterad för nära huset och började störa avloppet....vi planterade slarvigt (för lite djup grop) ner den igen på baksidan av huset! Efter vintern så såg den minst sagt risig ut, såg helt enkelt död ut....sedan började nya skott komma nerifrån stammen och växte aggressivt under sommaren! Så den lever, men största delen av kronan är nog död eftersom det där inte kommit några som helst livstecken....jag vet att man kan trimma pilar, alltså att vi skulle kunna såga bort dessa grenar..men när gör man det? Nu på hösten eller till våren???
Alexander-VG-zon3
du kan klippa veck dom döda grenarna , nu kanske det är försent ??! ( någon annan kanske vet ? ) , men annars kan du göra det under våren eller under JAS ( juli-aug-sept ) .
tvilling77
Ja det kanske är försent nu? nån som vet? Annars är det tidig vår som gäller alltså!?
Sommartorparn
Pilar brukar vara ganska bra på att komma igen. Finns det något liv kvar i kronan? I så fall kan du stimulera ny skotttillväxt genom genom att beskära i kronan på vårvintern. Däremot vill du ju inte stimulera skottillväxten längre ner på stammen. Därför är det bättre att gradvis gallra bort de grenarna på sensommaren, kanske utspritt över ett par år så att trädet inte svarar med nya skott. Dessutom pyssla om trädet med att hålla fritt från gräs och ogräs runtom o vattna hela sommaren. Så skulle jag göra i alla fall.

Är kronan i stort sett död så kan du ju satsa på ett av skotten längre ner och låta det bli en ny stamm genom att du under ett par år försiktigt skär bort alla andra skott. Då är det sensommarbeskärning som gäller.
Cilla
Om hela eller delar av kronan är död ser du genom att skrapa lite på barken här och var med nageln. är det brunt är den delen död, är det gröngult under barken lever den delen.

Är hela kronan död kan ett av stamskotten bilda nu krona som Sommartorparn skrev. det går snabbt med pil. Man väljer det som kan bli rakast, har bra fäste på stammen och som verkar ha mest kraft och stöttar upp det om det behövs.

Om man sedan ska ta bort de andra stamskotten på en gång eller några varje år beror på trädets storlek.

Beskärning på sensommaren juli till september är bra för att uppnå gallringseffekt, t ex att minska antalet stamskott, medan vårvinterbeskärning stimulerar tillväxt. Det senare kan bli aktuellt om det finns liv i kronan och du behöver ta bort dött och starta om kronan igen.

I vilket fall som helst så får du mycket större chans till överlevnad hos trädet och snabb tillväxt om du vattnar nästa säsong.

Råden blir bättre med bilder!
Sommartorparn
Cilla,
håller själv på med att göra ny stam av ett skott i marknivå (på en pil, alltså). I nuläget växer skottet inte vidare värst rakt, så jag funderar om jag ska binda fast det vid en påle för att sträcka upp det. Eller sköter trädet själv detta så småningom?
Cilla
Det blir större chans att trädet väljer just det toppskottet om et spjälkas upp och blir rakt. Sätt upp stödpinnen nästa vår, om möjligt med stammen som stöd istället för att sätta ned pinnen i marken. Om hela trädet är ungt och får stöd kan hända att det skenar iväg som om det skulle få stöd hela livet.
tvilling77
Hej!

Tack för era svar! Jag ska snarast ta några bilder så att ni kan se vad jag menar! Hela kronan är inte död, men stora delar...i våras såg vi att det kom skott hyfsat högt upp men vi kunde se genom att skrapa på barken att resten var dött....skotten kom däremot sedan kraftigt från nedere delen av stammen, dessa har vi tänkt ta bort nästa år....vill ju inte ha en buske....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon