malinsmalin
Har bott här sedan i maj och undrat vad detta är som jag har på baksidan. Nu är ju inte bilderna de bästa eftersom det är höst, men under sommaren är det vita avlånga klasar som pekar uppåt med blommor. Blommorna blev bruna när de var färdig blommande.

Vad är detta för någon växt?
Bör man klippa ner dem helt nu eller hur ska jag sköta dem?
Den sista bilden är dålig, eftersom den är liten, men det var den enda bilden jag hade sedan i sommars.

[attachment=25851:Växt1.jpg]

[attachment=25852:växt2.jpg]

[attachment=25853:Växt3.jpg]

malinsmalin
www.fotoakuten.se/gratisbilder_foto-1209.html

Här hittade jag en bild på hur blommorna ser ut lite närmre.
Red Top
Bilden du hänvisar till på nätet är en plymspirea. Men din kan oxå vara en astilbe. Jag har en likadan, men har aldrig blivit klok på vad det är. Den vissnar ju ner på vintern så på våren klipper jag bor allt och då kommer den på nytt i alla sin prakt.
De spireor jag har tappar visserligen bladen, men de vissnar inte helt.
Säkert någon annan som vet. Vill gärna också veta.=)
Heda
Det är en Plymspirea, Aruncus dioicus. Den tillhör samma familj (Rosväxter, Rosaceae) som tex Brudspirea och Klasespirea men är inte närmare släkt än så, spireorna tillhör släkter Spiraea. Plymspireans svenska namn ställer till det lite, de är ju faktiskt mer lika Astilbe som också är en perenn. Men Astilbarna tillhör familjen Stenbräckeväxter, Saxifragaceae... Det är inte alltid lätt att gissa sig till vad man har i sin trädgård.... blink.gif

Förut har jag tyckt att Plymspirean är ganska tråkig, men nu har jag en själv, som bodde bakom huset när jag flyttade in! Tåligare krabat får man nog leta efter! Den står precis snustorrt längst in mot husväggen i Nordvästläge...och är stor och frodig och blommar som bara den!! Under torkan i juni fick den inte en droppe vatten av mig men den klagade inte!!

Vid vår sommarstuga står ett jätte exemplar som är över 100 år gammalt!!

Jag klipper ner den på våren när den börjar skjuta nya skott, det överblommade klipper jag när det börjar se skräpigt ut.

//Heda
malinsmalin
Tack för svaret, då behöver jag alltså inte klippa den nu utan kan vänta till våren, toppen :-) Inte allt för rörlig som höggravid precis.
Alexander-VG-zon3
här klipps dom ner varje höst . det klarar dom om man skulle vilja .
Heda
Men småfåglarna tycker om att gömma sig i de torra kvistarna..... flirting.gif ....man kan nog köra över dom med gräsklippare utan att de tar någon skada...wink.gif

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon