Full version: Lustig liten tomat
glee
I våras satte jag frön från en körsbärstomat. En stabbig liten planta har växt upp och den har fått små tomater.
Ser den inte skojig ut? Bladen är alldeles hårda. Tror ni man vågar äta tomaterna? happy.gif

KURT
Ät på, det är nog inget som helst problem att äta dem.
Eva i Västerås
Du kanske ska spara några frön, ifall den smakar gott. En så rolig tomat kan man ju vilja ha fler av.
glee
Ja det måste jag göra! Hoppas den inte smakar trä bara, känns som att det är risk för det när hela plantan är så träig.. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle inte ta fröer från den plantan det ser misstänkt likt hur vissa virussjukdomar ser ut och växtvirus brukar även finnas i fröerna så man sprider lätt smittan vidare ifall man tar fröer och odlar vidare på den. Vi odlar ju en massa växter som hör till potatissläktet och det räcker med att en insekt sticker och suger i den virussmittade plantan och sedan flyger iväg och suger på någon annan växt som hör till potatissläktet. Det är dock inte farligt att äta frukter från virussjuka plantor.
Sussie F-Flower
CITAT (glee @ 14-10-2008, 13:58) *
I våras satte jag frön från en körsbärstomat. En stabbig liten planta har växt upp och den har fått små tomater.
Ser den inte skojig ut? Bladen är alldeles hårda. Tror ni man vågar äta tomaterna? happy.gif

Ganska precis så där såg tomatplantorna ut, som jag såg i april månad.
Dessa blad hade varit inlämnade för analys på något lab och svaret löd: För mycket molybden i gödseln.

Vet inte vad detta i sin tur beror på. Ville bara delge dig vad jag fick höra då.

Ingen fara att äta tomaterna tror jag heller!!!!

edit: lät lite kryptiskt, kanske....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon