Full version: Så marktäckare nu?
Thé
Jag har i en annan tråd om ogräs fått rådet att lägga tidningar med 5 cm jord ovanpå, och sedan plantera marktäckare där. Men det handlar om en lång sträcka och det är dyrt att köpa plantor. Kan man tänka sig att man strör ut frön från exempelvis vitsippa, förgätmigej och luktviol nu i jorden och hoppas att det börjar växa fina marktäckare överallt till våren?

Jag är inte så sugen på trasslet med frösådd inomhus, lyckades döda det mesta i våras.

Tips på andra marktäckare man kan fröså?
Thé
Jag puttar upp den här tråden igen. Jag har fortfarande inte kommit till skott, men nu är rabatten i varje fall klar för sådd.

Vad är skillnaden för fröna om man sår i september/oktober, eller om man sår senare? November, december? Det ska väl ändå inte hända något med fröna innan det blir kallt? Eller ska de ligga till sig på något sätt innan kylan slår till?

Går det att så så länge marken inte är frusen?

Hoppas på svar.
MariaS
Perennafrön, ska i regel ha en kallstratifiering. Då funkar det som du har tänkt dig. Risken är bara att du får en hel del problem med vilka groddar du ska spara och inte. Ogräset frösår sig på samma yta...

Annars är det inte tvunget att du planterar tätt med marktäckare under din häck. Många av marktäckarna växer och breder ut sig fort nog, så det räcker med några enstaka plantor.
När du sen kollar upp ogräset (som tyvärr alltid kommer i alla fall), är det lätt att ta upp och dela befintliga plantor.

Det är dyrt nog att köpa alla häckplantor...
Thé
Tack för svar, MariaS. Du är en klippa! thanks.gif
ingrids
Älskar också vitsippor men alltid känt mig tveksam till dem som marktäckare eftersom de "kryper ner" rätt fort. Hur har du löst det?
Thé
Jag har inte löst något eftersom jag inte har gjort något än smile.gif Men jag har under sommaren haft ögonen på en rabatt där det blommade vitsippor i våras. Bladen stod kvar under sommaren och såg rätt hyfsade ut, men de var väl kanske inte jättetäta.

Å andra sidan kan det förstås hända att det inte alls var vitsippor, utan att jag bara trodde det. De såg ut som vitsippor, men vid närmare eftertanke var de ganska stora. Kanske någon annan form av sippa?

Jag har ännu inte riktigt bestämt mig, men det lutar åt luktviol och fjärilsviol och kanske något parti av förgätmigej. Alla vårblommande, visserligen. Fast mina luktvioler blommar nu också, det ser så himla trevligt ut. Och jag tycker att bladverket är dekorativt.

På utsidan tänker jag sätta murgröna mot staketet. Har redan provsatt två variegerade sorter, men det vete sjutton om de överlever vintern.

Om någon har andra tips på fina marktäckare som man kan så tar jag gärna emot dem. Jag gillar exempelvis rosenplister men har inte hittat några sådana frön.
ingrids
Det kan ha varit tovsippa - den står hela sommaren och är hur fin som helst (vill ha). Den finns på frö från i alla fall impecta. Vintergröna är också himla fint och tåligt.
Stödjer dig helhjärtat i din kärlek för violer och förgätmigej tummenupp.gif
Thé
Ja, tovsippa kan det säkert ha varit. Tack för tipset, den ser ju jättefin ut. Måste kanske skaffa lite sådan, då.

Hur ser förgätmigej ut när den har blommat klart? Hyfsad? Det verkar finnas många sorter som kallas förgätmigej.

Vintergröna finns här redan en hel del. Jag håller med om att det är fint, men blev varnad för det kraftiga rotsystemet i kombination med nyplanterade buskar som ska växa sig stora.
ingrids
Just det ja, det finns ju kaukasisk, kinesisk (ettårig) och "vanlig". Jag tänkte på den vanliga, den blir lite trist mot slutet av sommaren. Den kaukasiska är ju väldigt mycket ett bladväxt och hur snygg som helst som marktäckare.
Thé
Just det, kaukasisk... Nej, jag tänkte på trädgårdsförgätmigej och "äkta" förgätmigej, scorpioides, hette den väl, och den första sylvatica. Vet inte vad det är för skillnad, men nu har jag i varje fall beställt fröer till sylvatican, och tovsippa också smile.gif Hoppas att något kommer upp...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon