|
malin72
14-10-2008, 14:55
Vad kul malin! Jag brukar ta in och torka min genom att hänga upp den i ett fönster. Där får den hänga tills det är dags att ta fröna på våren. Det kanske finns enklare sätt, men ett år öppnade jag den och lät fröna torka på papper och de grodde aldrig sen. Sen jag började med att hänga upp har jag fått fina plantor på våren. Jag funderar på om det kan bero på att de eftermognar när de hänger som de är  . De tål i vilket fall som helst inte att frysa  ( då menar jag inte en liten frostknäpp ) Lycka till!
Ursäkta urkass bild, men jag hade lite brått  , men så här gör jag och där får den hänga.................men visst finns det de som brukar ta in hela plantan. Det skulle jag inte få plats till, men det gör inget eftersom de växer så himla snabbt. [attachment=25858:2008_10_...006_ODla.JPG]
malin72
14-10-2008, 15:49
CITAT (Gillan @ 14-10-2008, 16:23)  Ursäkta urkass bild, men jag hade lite brått  , men så här gör jag och där får den hänga.................men visst finns det de som brukar ta in hela plantan. Det skulle jag inte få plats till, men det gör inget eftersom de växer så himla snabbt. [attachment=25858:2008_10_...006_ODla.JPG] det var så där jag tänkte mig...kunde liksom inte se någon plats hos dig för en jätteklockranka inne men då så tackar tackar då ska den få växa på sig lite till ute tills kylan kommer sen in
Alexander-VG-zon3
14-10-2008, 16:01
häftig med frukter !! det ska visst gå att övervintra den svalt och ljust . alltså plantan .
Ja, häftig säger jag också. Har aldrig fått frukter på mina men de storblommar alltid sent på säsongen. Stom-Olsson i partihallarna i GBG hade en vit klockranka år efter år, den klängde överallt i deras lokal, perfekt läge.
Maggan H
15-10-2008, 12:26
Dom blå är jättefina, jag har den vita och ska prova att övervintra den inne. 2 st frökapslar finnes, då följer jag era exempel!
CITAT (Maggan H @ 15-10-2008, 13:26)  Dom blå är jättefina, jag har den vita och ska prova att övervintra den inne. 2 st frökapslar finnes, då följer jag era exempel!  Om du får tillräckligt med fröer av den vita kanske man skulle kunna få aspirera på några st  ..........och skulle du vilja ha blå, så går det nog att fixa. Det blir några fröer av de där frukterna ( förutsett att de mognar )
Maggan H
16-10-2008, 14:20
CITAT (Gillan @ 16-10-2008, 07:27)  Om du får tillräckligt med fröer av den vita kanske man skulle kunna få aspirera på några st  ..........och skulle du vilja ha blå, så går det nog att fixa. Det blir några fröer av de där frukterna ( förutsett att de mognar )  Kanon, jag byter gärna vita frö mot blå, om jag får några frö i dom vill säga. Hur många frö brukar det vara i en kapsel?
CITAT (Maggan H @ 16-10-2008, 15:20)  Kanon, jag byter gärna vita frö mot blå, om jag får några frö i dom vill säga. Hur många frö brukar det vara i en kapsel? Jag vet inte exakt ( har aldrig räknat dem ), men det blir en del även om det inte går att jämföra med vallmokapslarnas frömängd. Jag skulle gissa på ca 30-40 st. Det kan vara fler, men också mindre  . Vad jag däremot läst är att deras grobarhet skulle vara kort, så därför brukar jag inte spara de jag inte gör av med. Kanske borde göra det någon gång bara för att testa. Jag rekomenderar er att vänta tills efter nyår med att öppna dem. Fröerna är platta och något mellanting mellan runda och ovala, med en "prick" i mitten. Lägg dem gärna i blöt över natten i ljummet vatten innan sådd. De blir väldigt slemmmiga, men det får man stå ut med Hur som helst så byter vi Maggan om vi båda får fröer
Maggan H
16-10-2008, 21:16
CITAT (Gillan @ 16-10-2008, 19:54)  Jag vet inte exakt ( har aldrig räknat dem ), men det blir en del även om det inte går att jämföra med vallmokapslarnas frömängd. Jag skulle gissa på ca 30-40 st. Det kan vara fler, men också mindre  . Vad jag däremot läst är att deras grobarhet skulle vara kort, så därför brukar jag inte spara de jag inte gör av med. Kanske borde göra det någon gång bara för att testa. Jag rekomenderar er att vänta tills efter nyår med att öppna dem. Fröerna är platta och något mellanting mellan runda och ovala, med en "prick" i mitten. Lägg dem gärna i blöt över natten i ljummet vatten innan sådd. De blir väldigt slemmmiga, men det får man stå ut med Hur som helst så byter vi Maggan om vi båda får fröer  Topp!
malin72
16-10-2008, 21:37
någon som fattar varför jag visslar
Coolt med frukt...eller frökapsel är det va??  Får du fröer över så vet jag en som vill HA!
malin72
16-10-2008, 21:58
CITAT (lämås @ 16-10-2008, 22:53)  Coolt med frukt...eller frökapsel är det va??  Får du fröer över så vet jag en som vill HA! absolut om du nu menade dom lila/blå
DragonLady
17-10-2008, 10:42
Är denna vackra klättrare ettårig eller perenna? Övervintrar den kanske i ett uterum?
malin72
17-10-2008, 12:02
Maggan H
17-10-2008, 15:41
malin72
17-10-2008, 15:52
blomkronan
03-02-2009, 00:42
Påminnelse...  Dax att så... Jag köpte mig en fröpåse i dag på blomsterlandet... (skulle bara ha såjord och småkrukor)Sökte på "klockranka"och hitta denna tråd... Såråd som det står på påsen.Blöttlägg gärna fröna några timmar före sådd. Så inomhus i såjord i februari-mars. Så grunt och så 2 st per kruka. Gror på 10-15 dagar. Ett-årigväxt men Kan övervintras i frostfria uterum. Måste stå varmt och skyddat för att blommningen ska komma igång.  /Mari
Maggan H
12-07-2009, 21:11
Nu blommar snart den vita och lite senare den blå Klockrankan. Men den blå har kraftigare tillväxt än den vita. Blå: [attachment=38127:P7120023.JPG]
Vit: [attachment=38128:P7120028.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|