ako
Hej!
Vi har precis byggt en damm (ca 2,5 x4 m) och ska nu börja med det roliga: planteringen av vattenväxter.
Eftersom jag hört att jord absolut inte har något att göra i en damm p.g.a algbildning, undrar jag i vilket substrat man då sätter växterna i. Det måste vara ett substrat utan organiska näringsämnen vad jag har förstått.
Har läst att näckrosor endast vill ha lera. Men blir inte vattnet grått och slammigt då?
Hur gör man med de andra sumpvattenväxterna och de på grundare vatten?
Ska man spola av jorden som växterna är planterade i då man köper dem?
Kan man blanda sand och torv och plantera dem i detta och täcka med grus och stenar?
Eller måste man köpa den speciella vattenväxtjorden som finns?
Är helt grön på området och vore väldigt tacksam för tips och råd!

MariaS
Näckroslera till näckrosorna, kan man köpa där man även köper näckrosorna. Annars går det bra med ogödslad torv till resten.
MayaLisa
CITAT (ako @ 14-10-2008, 17:09) *
Kan man blanda sand och torv och plantera dem i detta och täcka med grus och stenar?

Detta torde gå bra. Jag har en zumpzon som är som ett dike, längs med ena dammkanten, där har jag enbart sand och växterna verkar klara det bra.
Nu har jag ju inte haft min damm igång längre än några månader, så jag är ju något av ett blåbär jag med smile.gif
/Maya
HelenJ
CITAT (ako @ 14-10-2008, 17:09) *
Har läst att näckrosor endast vill ha lera. Men blir inte vattnet grått och slammigt då?
Eller måste man köpa den speciella vattenväxtjorden som finns?

Det blir alltid grumligt när man håller på med växterna i dammen, men det lägger sig fort. På några timmar har du klart vatten igen.
Jag brukar inte spola av jorden som växterna är planterade i, lika lite som jag gör det med vanliga perenner till rabatterna. Tänk på att ge växterna långtidsverkande gödsel när du planterar dem! Se till att trycka in det långt in i lerklumpen så det inte läcker ut i dammen.
Sand och torv låter bra - torven har en tendens att flyta upp eftersom den är så porös, men om du lägger stenar på blir det jättebra!

Men ska du plantera nu? Åtminstone näckrosen ska du kanske vänta med att sätta ut tills våren.
ako
Hej!

Tack för era kloka råd!
Ja, jag ska plantera nu då jag bor på lite varmare breddgrader, i Schweiz där vi fortfarande har runt 20 plus. Men näckrosen väntar jag med till i vår.
Anledningen till att jag tror att jorden på de nyinköpta plantorna måste spolas av, är den att jag hört att ingen vanlig jord får komma ner i dammen då den då blir grön av alger och slammig. Samma sak med gödsel. Vi kommer inte sätta in ett filter och en grön damm vill vi inte ha. Däremot ska vi ha en pump med ett litet vattenfall så vattnet kommer ändå cirkulera.
Hur länge har ni haft era dammar? Är det något annat man bör tänka på?

MariaS
Grönt vatten kommer du få i början i alla fall. Det får alla mer eller mindre vid nyetablering. Detta beror på att bakterier och andra organismer inte är i balans på en gång. Vad du gör, så yt inte vatten då, utan ha lite tålamod. Det rättar sig av sig självt.
Om du bor i Schweits, behöver du inte bekymra dig om näckrosen. Där finns det väl ändå ingen risk att dammen bottenfryser.
Jorden som följer med vattenväxterna är torv eller lera. Vanlig jord förekommer INTE bland vattenväxterna. De skulle inte klara livet i sådan jord heller.
ako
Ja, jag har just börjat märka av att vattnet börjar bli grönt. Blev mycket lättad av ditt svar, MariaS, att det är övergående.
Idag har mina barn varit i skogen och hämtat hem 2 liter vatten från en naturlig damm som finns där med klart fint vatten som de nu tömt i vår egen damm. Hoppas nu att den snart "sätter sig" och kommer i balans vilket ju tar ett tag efter vad jag förstått.
Är nu i färd med att bygga vattenfall och plantera lite växter och hoppas få det klart innan första frosten kommer. Det har dragit ut på tiden ordentligt!

Näckrosen skulle jag säkert kunna plantera redan nu, men de som finns att köpa nu ser inte för roliga ut, mer en kruka med slamm och några ruttna blad... och att de är så dyra hade jag väl aldrig kunnat föreställa mig!
Så jag väntar och försöker ha tålamot till i vår.

Kan någon ge tips om bra växter med renande effekt?
Hälsningar
MayaLisa
Hornsärv, vattenpest och vattenkrassula.

/Maya
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon