Capsicum
Hej, jag fick ett citronträd av min kära mormor när jag fyllde år och nu börjar den bete sig lite märkligt. Det är så att bladen börjar bli gula, inifrån bladnerverna som sedan sprider sig utåt och sedan "ploppar" de av, alltså att utan att ha torkat ihop innan, samma sak med de små förstadierna till kart som den också har. Jag kan tillägga att det än så länge handlar om de till synes äldsta bladen.
Vad är det min citron försöker säga mig. Jag har reducerat det ner till 3 tänkbara alternativ. 1. Näringsbrist, jag har inte gett den särskilt mycket näring sen jag fick den, fast det är bara 2-3 veckor sedan. 2. Spinn, jag märkte relativt snabbt att den hade små kusar på sig som jag antog var spinnkvalster, men sen dess har jag duschat av den med jämna mellanrum, fast invasionen var aldrig så pass stor så att jag kan tänka mig det som alternativ. 3. Ljusbrist, med tanke på att soltimmarna börjar bli knappa och att jag inte har tillsatt någon extra belysning så är det nog den mest tänkbara anledningen.

Om det skulle vara något av ovanstående, finns det något sätt jag kan reversera utvecklingen, som att ge den mer näring, ta till hårdhandskarna mot ohyran, eller införskaffa ett lysrör eller två. Jag antar att det hela skulle kunna vara tecken på att trädet drar sig tillbaka för vintervila, men jag skulle gärna vilja hålla den grön om möjligt. smile.gif

Jag bifogar lite bilder så ni får se själva.

PA140072.JPG

PA140052.JPG

PA140058.JPG

Så här såg ett blad ut när jag köpte det, men antar att det beror på något annat. Kan kanske vara av relevans endå.

PA140067.JPG

PA140064.JPG

Hoppas att någon kan reda ut mina frågetecken
Alexander-VG-zon3
svaret är enkelt den står för varmt och för lite ljuse i samband med den höga tempen , skulle även tro att den står för torrt och lider av näringsbrist .
vid denna tiden på året ska den ha varit ute och sedan tas in till ett svalt utrymme som håller ca +1c +10c, är det över +10c behöver den extra belysning och hållas mer fuktig den vill helst inte ha över +15c .

så sätt den svalt är det över +10c ge den extra belysning . i feb planterar du om den i citrusjord och 4veckor efter det så ger du den citrusnäring eller blåkorn .
sedan om du kan ( och vilket är det bästa för citrusen ) så är det att sätta ut den när tempen där ute är runt +15c +10c och frosten förbi på nätterna .
då har du den ute tills /innan frosten kommer och tar in den svalt . frukterna tar ca 6-12månader på sig för att mogna .
har huvudblomning under våren och försommaren sedan kan den blomma under hela sommaren och hösten med korta uppehåll .

ohyran kan du motverka med att köpa provado + spray ( går in i växten och gör frukten oätlig ) annars så får du spola av växten regelbundet .
har du den ute så försvinner all problem med ohyra .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon