Harriet
13-09-2003, 16:27
Hej
jag har problem

med hur jag ska förvara mitt randgräs, som jag haft i kruka i sommar, under vintern....
det finns bild på det här
http://hem.passagen.se/hno0222/tradgard/tr...adgard2003f.htmJag bor i närheten av Skellefteå och har tillgång till frostfri jordkällare, är det en idé att ha krukan där eller ska jag plocka ut gräset och ha det nånstans, frågan är då var.....
mycket tacksam för svar
/Harriet
Mariann
13-09-2003, 16:38
Jag undrar om den inte är så härdig att du kan ha kvar den i kruka? Kanske annars gräva ner den nånstans?
Åsa, mälardalen zon 2
13-09-2003, 16:57
Randgräs brukar väl vara härdigt i zon 5-6, det är dock ett ganska invasivt grässlag. Om man är rädd för att gräset ska få fäste och sprida sig så kan man väl gräva ner hela krukan då blir det inte lika hård kyla på rotsystemet som det blir om krukan står ovan marken under vintern.
e_sedell
13-09-2003, 19:38
Jag har mitt på friland året om, jag bor ju i son II förvisso. Sprider sej mycket?! Det har jag inte märkt, det är ju inte som kirskås precis. Men vist sprider det sig lite grann, men inte hejdlöst. Jag satte mitt bland annat vilt gräs och det står sig bra i konkuransen, man har inte konkurerat ut allt det andra gräset och det har nog gått 4-5år nu....
Randgräs är mycket härdigt. Jag bor i Luleå, zon 6, jag har mitt randgräs på friland och det växer så det knakar! Inget att rekomendera för rabatter, det tar lätt över. Jag föreslår att du planterar om den i en stor plastkruka utan botten Funkar bra i både torr och fuktig jord men trivs bäst i fuktig.
Adri-Anne
14-09-2003, 07:09
Om randgräs klarar överleva Narvik och Bodö, klarar det nog Skellefteå också.
e_sedell
18-09-2003, 18:32
Sett det i ett rör som du gräver ner....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.