[attachment=25874:äppelträd.JPG]
Här är ett träd som inte är skött på ca 25 år.
Mannen som står framför (det är jag) består av ca 175 cm hjärna och muskler så mäter man på bilden kommer man fram till att trädet är över 7 meter högt.
Härligt träd Ralf!
Det högsta äppelträdet jag jobbat i är 11-12 meter högt och lika brett. Det är i första hand grundstammen som styr storleken. Det trädet jag tänker på står på fröstam, är dryga 100 år gammalt och ett Åkerö. Ett fantastiskt parkträd!
Våra olika sorter satta på A2 grundstam, som varit den vanligaste sedan 1960-talet, vill bli 7-10 meter höga och breda. Fröstammarna något större, dvs träden som sattes innan 1960. Sorterna spelar också viss roll men grundstammarna ännu större.
Ett Åkerö på frögrundstam kan ha kapacitet att bli ca 12 meter högt och brett. På A2 blir Åkerö 8-10 meter högt. På MM106 ca 6-7 meter. På B9 skulle jag gissa att Åkerö håller sig på ca 5 meter i höjd och bredd som slutstorlek. En annan svagväxande sort som t ex Lobo kanske håller sig kring 9 meter på frögrundstam, 7 på A2, 5 på MM106 och 3-4 meter på B9.
Det är när man ser sådana träd som man verkligen tycker att fler skulle ta sig lite tid och så några fruktträd från kärnor och plantera ut i naturen när de blivit lite större.