Full version: Ljus i mörkret!
ludde__
Såg knoppen i slutet av förra veckan, den har varit gömd in mot fönstret i mitt vardagsrum där lite allt möjligt slåss om plats, ikväll när jag kom hem så hade den slagit ut! Den är så oerhört vit och vacker och den doftar som om man stod mitt i ett hav av liljekonvalj! Min kamera ger den inte den rättvisa den behöver, men det är så bra jag kan få det, har tagit lite olika bilder från olika vinklar.

Lite historia om denna nattens prinsessa; jag tog över den av min styvfar i våras som under väldigt lång tid hade misshandlat den grovt (han är en jäkel på Cyklamen och Orkideer) genom att hänga den i ett mörkt hörn i vardagsrummet och glömma bort den. Hur gammal den är vet jag inte, men jag misstänker att den borde vara bortemåt 5-10 år eller så. Hemma hos mig hänger den i söderfönstret i vardagsrummet precis intill vädringsluckan som står uppe för jämnan, så när jag såg knoppen blev jag självklart förvånad eftersom jag inte trodde att den gillade kyla på nätterna, men efter lite efterforskning hos blomsteraffären på hornsgatan så fick jag veta att troligen så är det just precis detta som den vill ha, varmt på dagarna och kallt på nätterna!

Så, njut av bilderna för det kommer jag göra, just nu sitter jag i fåtöljen bredvid blomman och njuter av doften! Tyvärr måste man ju snart knoppa själv och vad jag har förstått så är det roliga över imorgon bitti sad.gif

Nattens prinsessa bilder
Red Top
Underbara bilder tummenupp.gif Förstår din förtjusning yes.gif
Myosotis
Jättevackert! Synd att du inte kan länka till doften bara.
Alba
Sååå fina bilder......jag säger som Myosotis....synd att vi inte kan känna doften.

Jag tror också att det är just detta med öppen vädringslucka som har gett den de rätta förhållanderna.
Den får kallare nätter och soliga varma dagar......precis som det kan vara i öknen.

Helen i Piteå Zon 5
Vackert!
CillaM
Sagolikt vacker blomma! Verkligen ett ljus i mörkret tummenupp.gif
ludde__
Det får bli Bill Gates nästa utmaning, länka dofter smile.gif

Ja den är underbar och döm om min förvåning när jag kom hem igårkväll och den blommade fortfarande? Vet ju inte om den varit utslagen hela dagen eftersom jag åker när det är mörkt och kommer hem i mörker... Vad jag har läst mig till så blommar den bara en natt? Har jag läst fel? Någon som vet, utifall jag får njuta av den fler dagar eller inte?
sqrulan
bravo.gif Sååå fin!Grattis!
Sussie F-Flower
Väldigt vackert! wub.gif Fina bilder!!! tummenupp.gif

Är det en prinsessa...? Tycker att den ser lite annorlunda ut, baktill...?
Ser ut att vara så få piggar/taggar eller vad det kallas för något?

Den jag har ser ut som din i själva främre blomman, dock inte bakre vad jag kan se. confused.gif
ludde__
Sussie, jo det är den, på fjärde bilden så syns bladet i bakgrunden, den som är lite vågad. De raka bladen fick bli stöd när jag fotograferade, det är en sån där som jag glömt vad den heter, med oranga blommor smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (ludde__ @ 16-10-2008, 16:28) *
Sussie, jo det är den, på fjärde bilden så syns bladet i bakgrunden, den som är lite vågad. De raka bladen fick bli stöd när jag fotograferade, det är en sån där som jag glömt vad den heter, med oranga blommor smile.gif

Jo, jag såg bladen men jag menade baksidan av själva blomman. Dom där spretiga bladen som är längst bak på blomman (kronbladen???)?
Dom är inte lika, menar jag.

Min blommar bara över natten. Den börjar att slå ut vid 20-tiden. Vid 00-01 är den fullt utslagen. På morgonen när man kommer ner vid 7-tiden hänger den bara. Den ser väldigt trött och slut ut då.

Lägger in bilder så får du se.
Det finns även en tråd som heter "Nattens Prinsessa ?" där det finns många bilder inlagda.

Utblommad!
ludde__
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-10-2008, 20:05) *
Jo, jag såg bladen men jag menade baksidan av själva blomman. Dom där spretiga bladen som är längst bak på blomman (kronbladen???)?
Dom är inte lika, menar jag.

Min blommar bara över natten. Den börjar att slå ut vid 20-tiden. Vid 00-01 är den fullt utslagen. På morgonen när man kommer ner vid 7-tiden hänger den bara. Den ser väldigt trött och slut ut då.

Lägger in bilder så får du se.
Det finns även en tråd som heter "Nattens Prinsessa ?" där det finns många bilder inlagda.

Utblommad!

Ja, jag får väl hålla med om att kronbladen inte ser lika ut, sen med tanke på att du hade en tumstock där så får jag väl också säga att storleksmässigt så skiljer det sig ganska mycket, min är väl nu, utblommad, knappt 5 cm. Kan det inte ha med att göra att blomman varit så misshandlad och att det är första gången på många år den blommar? Den är väldigt spretig, många blad är klena och det är mycket träiga partier på bladen. Det har kommit många nya bladskott som ser oerhört mycket bättre ut än dom gamla. Kanske kan ha något med det att göra? Det kanske blir annorlunda nästa år om den får fortsätta trivas?
Sussie F-Flower
CITAT (ludde__ @ 16-10-2008, 22:00) *
Ja, jag får väl hålla med om att kronbladen inte ser lika ut, sen med tanke på att du hade en tumstock där så får jag väl också säga att storleksmässigt så skiljer det sig ganska mycket, min är väl nu, utblommad, knappt 5 cm. Kan det inte ha med att göra att blomman varit så misshandlad och att det är första gången på många år den blommar? Den är väldigt spretig, många blad är klena och det är mycket träiga partier på bladen. Det har kommit många nya bladskott som ser oerhört mycket bättre ut än dom gamla. Kanske kan ha något med det att göra? Det kanske blir annorlunda nästa år om den får fortsätta trivas?

Ja, jag vet inte... Kanske kan det det...? confused.gif Fast jag skulle nog gissa att det är en annan Epiphyllum du har, speciellt med tanke på att den har blommat längre än bara över natten.

Jag kan inte så mycket själv om den här blomman då jag liksom bara har haft den i en himla massa många år, utan att reflektera så mycket egentligen.
Det är först efter att jag gick med här i odla i våras, som jag har fått upp ögonen på ett helt annat sätt för alla mina växter.

Maria S kan väldigt mycket om dessa Epiphyllumväxter. Hon har "bra koll". Kanske ska du Pma henne för att få bekräftelse.

Det finns också en sida som heter Wermlands Desert som har ett par hundra olika sorter av Epiphyllum. Jag tittade lite där alldeles nyss, hittade två som påminner lite om din men ingen exakt som din. Blombladen är lite mer rundade än vad din var.
Bifogar dessa länkar här så får du själv se och bedöma. Det finns så många som påminner om varandra, så det är nog hur lätt som helst att inte se det exakta.
(jag kan i alla fall inte det...)

http://www.wermlanddesertplants.se/KA114.htm

http://www.wermlanddesertplants.se/Ph21.htm
lissa
Jättefin , och bilderna också.....grattis til dom.
Ibland kan det hända konstiga saker som antagligen hänger ihop med temperaturen. I våras hade jag en Passiflora Caerula som bommade alldeles för tidigt eftersom det var så varmt i någgra dagar. Just som den hade slagit ut blev det ordentligt kallt igen, och det gjorde att blomman , som alltid håller sig i endast 1 dag, höll sig i 3 dagar. Jag skriver 3 för att vara på den säkra sidan, men tror att det var 5 dagar. Jag har det fotoat i en av Passitrådarna, och alla var lika förvånade som jag....men vi kom fram till att det var kylan.
'Det kankse blev lite kallare just som prinsessan slog ut....för i så fall har vi ju en förklaring...Passa på och njut av gåvan så länge som möjligt wub.gif
Christina i Småland
När jag kom ner till undervåningen alldeles nyss, möttes jag av en ljuvlig doft. Två blommor hade slagit ut på min Nattens Prinsessa(??). Vet alltså inte om det är den riktiga prinsessan. Någon som vet?
[attachment=26087:DSCF1487.jpg]
[attachment=26088:DSCF1489.jpg]
[attachment=26089:DSCF1491.jpg]
lissa
Kan du göra ett kort på själva mammans stjälk skulle jag bli tacksam. Jag har nämligen flera olika som skulle kunna vara prinsessor och vill jämföra, för av vad jag skymtar så liknar det en av mina andra , isf den jag trodde i en annan tråd var en sessa confused.gif
Sussie F-Flower
Hej Christina!

Åhhh, vilken fin!!! En sådan skönhet!!! tummenupp.gif bravo.gif wub.gif Grattis!

Jag vet inte om det verkligen är en prinsessa som du har...
Blommar den bara över natten...??
Det ser ut som att blommorna är ganska så små, är dom det?
Den påminner väldigt mycket om den som ludde har bilder på... .. och lite mindre på den som jag har bild på... dunno.gif

CITAT (Christina i Småland @ 18-10-2008, 22:51) *
När jag kom ner till undervåningen alldeles nyss, möttes jag av en ljuvlig doft. Två blommor hade slagit ut på min Nattens Prinsessa(??). Vet alltså inte om det är den riktiga prinsessan. Någon som vet?
[attachment=26087:DSCF1487.jpg]
[attachment=26088:DSCF1489.jpg]
[attachment=26089:DSCF1491.jpg]

en till...
Christina i Småland
Lissa!
Jag har en bild där bladen syns lite mer. Tyvärr är de illa åtgångna av sniglar (tror jag), när jag hade den utomhus förra sommaren.
[attachment=26146:DSCF1495.jpg]

Sussie!
Blommorna är ca 6-7 cm i diameter.
lissa
Oj vilken massa blommor du har på den här bilden Christina...
Jag sätter in bild på 2 av mina "kandidater" så kan du kanske säga mig om det är någon av dom 2..sen har jag flera som påminner om den, men don sätter jag in om det inte stämmer med dom här.. Tyvärr har jag dom i samma växthus, ( men det använder jag bara för som extra ytterkruka) men man ser skillnad på dom rätt bra ändå..hoppas jag, för den ena är ju taggig, och den andra rätt slät ( den som nästan ligger på den taggiga) Kunde inte låta bli att sätta in det tredje alternativet med 3 olika bebisar också
[attachment=26227:DSCN7479.JPG][attachment=26228:DSCN7504.JPG][attachment=26229:
DSCN7406.JPG]
Christina i Småland
Lissa!
Min är också 'taggig' eller vågig i bladkanten. Så din vågiga kan möjligtvis vara samma som min, men jag tror att det finns flera varianter.
Hade en blomma i går kväll också. Kollade storleken och den var ca 10 cm i diameter.
Hoppas att du får många blommor på dina, då vill vi gärna se!
//Christina
lissa
Absolut...om jag får blommor som är så speciella kommer det en massa kort..jag lovar smile.gif Tack för hjälpen och förklaringen, nu får jag alltså tänka om lite, jag trodde nämligen att det var den som är lite slätare eller möjligtvis en av dom små som står på hyllan på den sista bilden. Egentligen är det viktiga att man får njuta av någon blomma öht tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon