CITAT (KURT @ 15-10-2008, 14:08)

Ja värmeförlusten i växthuset blir ungefär densamma. Om man lägger in slingor i växthuset så måste man förmodligen gjuta golv, och då måste man se till att det är bra isolerat under. Annars borde en konsult eller en VVS firma kunna bedöma hur realistiskt det är. När fjärrvärmeverken transporterar varmvatten i ledningar så använder de fjärrvärmerör som är isolerade med vakkum (typ termos), men den typen finns nog inte i korta dimensioner!
Jag har aldrig sett några termosar i vårat fjärrvärmenät i alla fall.
Fjärrvärmerör är oftast stålrör, isolerade med polyuretanskum och har en mantel av PVC
Det finns kulvertrör även i plast, koppar eller rostfritt.
Med lite tur skulle du kunna komma över ett fjärrvärmerör med dubbla rör i samma mantel. Detta rör gräver du ner och trär i en 20mm golvvärmeslang inuti. Det finns fläktar med vatten som värmekälla istället för el, sk. "aerotemper" - denna ansluter du via golvvärmeslngarna till husets värmesystem med en egen shuntgrupp och en egen cirkulationspump - detta för att kunna ha så svalt vatten som möjligt ut till växthuset - ju svalare desto mindre värmeförlust.
Jag har själv ca 150 meter kulvertlängd mellan pannrummet och det ena bostadshuset - värmeförlusten är inte på någotvis besvärande.
12 meter är inga problem alls vad gäller värmeförlust.
Att det är
mycket dyrare att bygga vattenburen värme än att ställa in en byggfläkt är en annan sak. Räknar du in ränta på pengarna är jag inte säker på att det blir billigare än att köra vidare med värmefläkten.
Ett alternativ är att sätta in en egen luftvärmepump i växthuset - ganska säkert lika billigt eller billigare än att bygga ihop det med huset, åtminstonde om du skall betala en vvs firma för jobbet
PowerPipe dubbelrörs fjärrvärme