uno
Med bergvärmepump har jag minskat min elförbrukning väsentligt. Vinteruppvärmningen i växthuset sker med en byggfläkt. Nu börjar jag fundera på om det skulle fungera att gräva ner ett isolerat vattenrör som kopplas till uppvärmningen i huset samt till några element i växthuset.
Avståndet mellan bostad och växthus är 12 meter. Den bubbelplastisolerade växthusdelen 32 m3.
KURT
Man gör på det sättet när man t ex har en vedpanna i ett uthus, som sedan värmer huset. Men problemet är väl att det blir endel värmeförluster, oavsett hur bra man isolerar. Så tekniskt fungerar det, men det kommer kanske att kosta endel i uppvärmningskostnad, dels från värmeförluster i överföring och dels läcker ju ett växthus mycket värme.
uno
CITAT (KURT @ 15-10-2008, 06:04) *
Man gör på det sättet när man t ex har en vedpanna i ett uthus, som sedan värmer huset. Men problemet är väl att det blir endel värmeförluster, oavsett hur bra man isolerar. Så tekniskt fungerar det, men det kommer kanske att kosta endel i uppvärmningskostnad, dels från värmeförluster i överföring och dels läcker ju ett växthus mycket värme.


Vad tror Du. Nu värmer jag med elektrisk byggfläkt och betalar 113.78 öre/ KWh. Undrar just om värmeförlusten i röret från bostadshus till växthus har en så stor värmeförlust att denna äter upp vinsten från billigare bergvärme.

Oavsett värmekälla i växthuset är det väl samma värmeförlust i växthuset.
KURT
Ja värmeförlusten i växthuset blir ungefär densamma. Om man lägger in slingor i växthuset så måste man förmodligen gjuta golv, och då måste man se till att det är bra isolerat under. Annars borde en konsult eller en VVS firma kunna bedöma hur realistiskt det är. När fjärrvärmeverken transporterar varmvatten i ledningar så använder de fjärrvärmerör som är isolerade med vakkum (typ termos), men den typen finns nog inte i korta dimensioner!
henriks
CITAT (KURT @ 15-10-2008, 14:08) *
Ja värmeförlusten i växthuset blir ungefär densamma. Om man lägger in slingor i växthuset så måste man förmodligen gjuta golv, och då måste man se till att det är bra isolerat under. Annars borde en konsult eller en VVS firma kunna bedöma hur realistiskt det är. När fjärrvärmeverken transporterar varmvatten i ledningar så använder de fjärrvärmerör som är isolerade med vakkum (typ termos), men den typen finns nog inte i korta dimensioner!


Jag har aldrig sett några termosar i vårat fjärrvärmenät i alla fall.

Fjärrvärmerör är oftast stålrör, isolerade med polyuretanskum och har en mantel av PVC
Det finns kulvertrör även i plast, koppar eller rostfritt.

Med lite tur skulle du kunna komma över ett fjärrvärmerör med dubbla rör i samma mantel. Detta rör gräver du ner och trär i en 20mm golvvärmeslang inuti. Det finns fläktar med vatten som värmekälla istället för el, sk. "aerotemper" - denna ansluter du via golvvärmeslngarna till husets värmesystem med en egen shuntgrupp och en egen cirkulationspump - detta för att kunna ha så svalt vatten som möjligt ut till växthuset - ju svalare desto mindre värmeförlust.

Jag har själv ca 150 meter kulvertlängd mellan pannrummet och det ena bostadshuset - värmeförlusten är inte på någotvis besvärande.
12 meter är inga problem alls vad gäller värmeförlust.

Att det är mycket dyrare att bygga vattenburen värme än att ställa in en byggfläkt är en annan sak. Räknar du in ränta på pengarna är jag inte säker på att det blir billigare än att köra vidare med värmefläkten.

Ett alternativ är att sätta in en egen luftvärmepump i växthuset - ganska säkert lika billigt eller billigare än att bygga ihop det med huset, åtminstonde om du skall betala en vvs firma för jobbet


PowerPipe dubbelrörs fjärrvärme
uno
CITAT (henriks @ 15-10-2008, 20:02) *
Jag har aldrig sett några termosar i vårat fjärrvärmenät i alla fall.

Fjärrvärmerör är oftast stålrör, isolerade med polyuretanskum och har en mantel av PVC
Det finns kulvertrör även i plast, koppar eller rostfritt.

Med lite tur skulle du kunna komma över ett fjärrvärmerör med dubbla rör i samma mantel. Detta rör gräver du ner och trär i en 20mm golvvärmeslang inuti. Det finns fläktar med vatten som värmekälla istället för el, sk. "aerotemper" - denna ansluter du via golvvärmeslngarna till husets värmesystem med en egen shuntgrupp och en egen cirkulationspump - detta för att kunna ha så svalt vatten som möjligt ut till växthuset - ju svalare desto mindre värmeförlust.

Jag har själv ca 150 meter kulvertlängd mellan pannrummet och det ena bostadshuset - värmeförlusten är inte på någotvis besvärande.
12 meter är inga problem alls vad gäller värmeförlust.

Att det är mycket dyrare att bygga vattenburen värme än att ställa in en byggfläkt är en annan sak. Räknar du in ränta på pengarna är jag inte säker på att det blir billigare än att köra vidare med värmefläkten.

Ett alternativ är att sätta in en egen luftvärmepump i växthuset - ganska säkert lika billigt eller billigare än att bygga ihop det med huset, åtminstonde om du skall betala en vvs firma för jobbet
PowerPipe dubbelrörs fjärrvärme


Intressant, Tack.

Vet Du om det finns luft-luft där innedelen klarar växhusfukten?
MariaS
En kulvertslang ligger på ca 200:-/m. Sen finns det små aerotempur som inte är större än än skokartong, med en 12 volts fläktmotor. Då behöver du bara en omvandlare 220/12V. Till detta behöver du då ngn typ av termostat, ute och inne, för att systemet ska kunna sköta sig självt.

Alternativet är att skaffa en termostatvakt till byggfläkten, som då endast tillåter att fläkten går just när den ska. Många byggfläktar går ju även när de inte värmer, vilket också drar el. Själv har jag detta systemet i mitt växthus (med bubbelplast) och det drar mindre el än motorvärmaren till bilen. Här är en länk till den termostat som jag använder.
uno
CITAT (MariaS @ 18-10-2008, 15:29) *
En kulvertslang ligger på ca 200:-/m. Sen finns det små aerotempur som inte är större än än skokartong, med en 12 volts fläktmotor. Då behöver du bara en omvandlare 220/12V. Till detta behöver du då ngn typ av termostat, ute och inne, för att systemet ska kunna sköta sig självt.

Alternativet är att skaffa en termostatvakt till byggfläkten, som då endast tillåter att fläkten går just när den ska. Många byggfläktar går ju även när de inte värmer, vilket också drar el. Själv har jag detta systemet i mitt växthus (med bubbelplast) och det drar mindre el än motorvärmaren till bilen. Här är en länk till den termostat som jag använder.


Ärdet en sådan här som Du menar?
Art.nr: 5361 TEMPERATURKONTROLL ELEKTRONISK
Jag har en sådan till min byggfläkt, funkar bra.
MariaS
Det var en sån. Inställd på rätt temperatur, så drar den inte speciellt mycke ändå, inte i förhållande till kostnaden för kulvertjobbet.

Min byggfläkt har jag ställt på halv värme och mellersta effektsteget (1300W). Frostvakten står på +4. Under den kallaste veckan i vintras, tog detta en total förbrukning på 12kW. Samtidigt drog motorvärmaren 24kW och den går bara 2timmar/dygn!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon