|
Full version: Småfåglarna
Har ni börjat att mata småfåglarna ännu  jag hängde ut en talgboll i morse och den är redan uppäten  får nog köpa frö till dom nu och hänga upp fler bollar.
Chamomille
15-10-2008, 14:11
Ja a da. Blandade en sörja av diverse frön jag hade i köket med cocosfett. Jätteglada fåglar har jag
Det händer, hade talgbollar kvar sedan förra året somjag portionerar ut i bland. Köpte en döläcker fågelautomat hos MariaS som jag snart ska fylla, bara för att den är så snygg.
Jag började lägga ut solrosfrön och talgbollar i måndags, godis för både ekorrar och småfåglar. Jag fortsätter mata dem tills jag tror att det finns tillräckligt med flugor och annat gott nån gång nästa vår.
Myosotis
15-10-2008, 15:37
Inte än, men entitorna har självbetjäning i solrosorna.
Gunilla T
15-10-2008, 15:55
Jag har också börjat mata denhär veckan - talgbollar kvar från i vintras och sedan har jag köpt nötter, solrosfrön och hampfrön.
Nu är det trafik här må ni tro! Så snabbt dom hittar maten..
Men uj, vad nötterna är dyra, 270 kr för tio kilo!
emmas matte
15-10-2008, 16:12
började lägga ut solrosfrön i förra helgen, talgoxarna var hela tiden o kikade efter mat i fröautomaten
Monarda
15-10-2008, 16:14
Hos mig är det full rulle året om med matning. Säckvis med frön går det åt, men det är värt varenda krona. P8050396.jpg
Red Top
15-10-2008, 18:38
Vi matar aldrig fåglarna där vi bor på landet. Vill inte vänja dem eftersom vi försvinner under de kallaste månaderna. Vi har ändå alltid fullt med fåglar omkring oss, särskilt på morgnarna är det härligt att gå runt och prata med dem. De är inte alls rädda för oss utan vi ingår tydligen i deras värld. Vi bjuder ju på växter med småkryp och vi ger dem tillgång till ett antal "vattenhål". I stan däremot matar vi under stränga vintrar. Det syns på de små liven när det behövs.
Just nu är det massor med bär och frön i trädgården, och faktiskt en hel del insekter också, så jag väntar. Men så fort första frosten kommit tar jag fram fågelbord, talgbollar mm. Det brukar uppskattas! De är förstås redan och plockar i mina solrosor...
Lars-Olof Arvids
16-10-2008, 11:52
Sedan ett par veckor matar jag fåglarna med talgbollar, solrosfrön och hampfrön. Det är full fart med talgoxar, blåmesar, entitor, nötväckor och en och annan nötskrika. Till och med en pilfink har varit framme! Det låter kanske inte så spännande, men det är första gången jag ser en sådan uppe i skogen hos mig. Jag har också lagt ut massor med äpplen. Dem kalasar koltrastarna på, men rådjuren har inte hittat dem än. Vet någon var man kan köpa jordnötter till fåglar i södra Bohuslän? Inte i nätbollar, utan sådana man kan fylla i automater. I Stenungsund har jag inte hittat sådana någonstans än.
Olle
Har du något Granngården i närheten (Lantmännen eller vad det heter nuförtiden)? Eller häst/djurfoder affär? De brukar kunna ha storpåsar/lösvikt.
aanderss
16-10-2008, 12:03
såg nyss en grönfink utan för fönstret
Chamomille
16-10-2008, 13:04
Var köper ni solrosfrön? Jag ringde den lokala handeln och där tar dom 270 för 25 kg. Vad betalar ni?
CITAT (Bettis @ 15-10-2008, 15:02)  Har ni börjat att mata småfåglarna ännu  jag hängde ut en talgboll i morse och den är redan uppäten  får nog köpa frö till dom nu och hänga upp fler bollar. När jag var mindre och när vintrarna var kallare, snörikare och längre än nutidens ljumma monsunperiod så hängde mina föräldrar upp talg och fröer. Nuförtiden så har vi ungefär ( vad jag kan minnas ) samma småfåglar i vårt kvarter , typ pilfinkar/gråsparvar, blåmes,talgoxe ibland rödhake och annat krims-krams. Det vår familj gör nuförtiden är att kasta ut lite bröd då och då under vintern , det tycker mina barn om och även vi vuxna, det är trevligt att se dem i aktion.
Ö&B säljer både taljbollar och solrosfrö tror dom tog ca 250 för 25kg. Blomsterlandet hade också, där hade dom taljbollar och nötter i stora spänner med lock, vet inte vad dom kostade. Men idag har jag hängt ut två bollar till och det är full rulle runt dom. Jag har ganska många pilfinkar hos mig, undrade just var alla gråsparvar tagit vägen?
Myosotis
16-10-2008, 14:36
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-10-2008, 12:52)  ... Till och med en pilfink har varit framme! Det låter kanske inte så spännande, men det är första gången jag ser en sådan uppe i skogen hos mig. Jodå, jag förstår att det kan vara märkvärdigt med pilfink. Jag har ALDRIG sett en pilfink här på 26 år. 5,5 km till närmsta by där de finns.
Chamomille
16-10-2008, 15:33
CITAT (Bettis @ 16-10-2008, 14:10)  Ö&B säljer både taljbollar och solrosfrö tror dom tog ca 250 för 25kg. Blomsterlandet hade också, där hade dom taljbollar och nötter i stora spänner med lock, vet inte vad dom kostade. Men idag har jag hängt ut två bollar till och det är full rulle runt dom. Jag har ganska många pilfinkar hos mig, undrade just var alla gråsparvar tagit vägen? Jaha. Får väl ta en runda och handla fröer. Rusta kanske har nåt också...
skogstroll
16-10-2008, 15:44
jag brukar ge pippisarna käk vilket som... blir talgbollar, frön & lite allt möjligt. Vi har små söta stjärtmesar som e så söta
Chamomille
16-10-2008, 15:52
Jag rörde ihop en smörja av en kartong sesamfrön, linfrön, bulgur, quinoa och dinkelfrön. Blandade med smält cocosfett. Fåglarna är som tossiga här nu  Edit: Blandade även i överbliven spagetti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|