|
Red Top
15-10-2008, 16:22
Helsidesannons i aftonbladet crimemedicineÄven våra myndigheter har humor ibland
Aqvakul
15-10-2008, 16:35
Ja, det ser ju förtroendeingivande ut.....
Skrämmande,,,, Internet är bra på många sätt men finns mycket Skit där ute i cybern sånt här borde stoppas.
titti49zon6
15-10-2008, 16:49
Jag såg annonsen och reagerade väldigt starkt, hur kan en seriös tidning ta in en sån annons. Har själv jobbat på en redaktionsbyrå och sålt annonser och skulle aldrig ha publicerat något som har med försäljning av droger att göra
CITAT (titti49zon6 @ 15-10-2008, 17:49)  Har själv jobbat på en redaktionsbyrå och sålt annonser och skulle aldrig ha publicerat något som har med försäljning av droger att göra Det är stealth-reklam för apoteksbolaget. Om du tittar på reklamen ser du att den i själva verket är negativ och avser att göra läsaren upprörd över att mediciner säljs av icke-apoteksbolag-personal.
Irene_L
15-10-2008, 17:06
Ja man måste ha sidan uppe ett tag så ser ni vad det är!
Snöflinga
15-10-2008, 17:31
Om man går in på deras address så ser man att det är införmation från Läkemedelsverket om hur farligt det är att handla läkemedel via nätet.
Jag såg reklamen på TV igår. Jag blev så upprörd och tänkte....hur kan TV ta in reklam för skojare. Därefter bytte jag kanal.....så jag missade hela poängen. Nu ser jag ju vad det handlar om....luuuurad.
Whiskuchi
15-10-2008, 18:11
Symptomizer - ställ din egen diagnos här!  Bara jag som fattade direkt att sidan var fejk?
Jag såg den på TV. Trodde först inte mina öron, men sen tyckte jag det var rätt kul faktiskt. En reklam man kommer ihåg...
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-10-2008, 18:23
Men där ser man igen att man hör/ser det man vill
CITAT (Whiskuchi @ 15-10-2008, 19:11)  Symptomizer - ställ din egen diagnos här!  Bara jag som fattade direkt att sidan var fejk? Vi här hemma fattade direkt, så helt ensam är du inte...
Snöflinga
16-10-2008, 20:33
Man kan undra hur många det är som köper läkemedel på nätet  Jag får dagligen erbjudanden på mailen ... trycker bort och spärrar men de kommer alltid tillbaka under andra namn
Det finns gott om oseriös nätmedicin, och det är förstås en tacksam måltavla, men reklamens kontext är egentligen avregleringen av läkemedelsmarknaden här i sverige - apoteksbolaget kämpar HÅRT för att inte bli av med sitt monopol, och den här reklamen ingår i den kampanjen.
Red Top
16-10-2008, 21:16
CITAT (Azur @ 16-10-2008, 22:05)  Det finns gott om oseriös nätmedicin, och det är förstås en tacksam måltavla, men reklamens kontext är egentligen avregleringen av läkemedelsmarknaden här i sverige - apoteksbolaget kämpar HÅRT för att inte bli av med sitt monopol, och den här reklamen ingår i den kampanjen. Det är Läkemedelsverketsom ligger bakom kampanjen, inte apoteksbolaget, som för övrigt är positiva till avregleringen.
CITAT (Red Top @ 16-10-2008, 22:16)  Det är Läkemedelsverketsom ligger bakom kampanjen, inte apoteksbolaget, som för övrigt är positiva till avregleringen.  Haha, visst.
Azur, har du varit inne på http://www.crimemedicine.com/och läst om syftet med kampanjen?
Chamomille
17-10-2008, 00:07
CITAT (Snöflinga @ 16-10-2008, 21:33)  Man kan undra hur många det är som köper läkemedel på nätet  Jag får dagligen erbjudanden på mailen ... trycker bort och spärrar men de kommer alltid tillbaka under andra namn  Jag får också hemskt många mail angående piller, framför allt små blåa... Vad ska jag med de till
Biggan_
17-10-2008, 10:07
CITAT (Chamomille @ 17-10-2008, 01:07)  Jag får också hemskt många mail angående piller, framför allt små blåa... Vad ska jag med de till  Ja inte vet jag!  Man blir kanske rakare i ryggen av dom?
skogstroll
17-10-2008, 10:09
ja jag får oxå en massa sån reklam  en gång fick jag ett till synes oskyldigt mail i jobbmailen men det var en bild på en naken tant!!! kunde väl åt minstone vart en gubbe
Red Top
17-10-2008, 10:13
Chamomille
17-10-2008, 10:16
CITAT (Biggan_ @ 17-10-2008, 11:07)  Ja inte vet jag!  Man blir kanske rakare i ryggen av dom?   CITAT (skogstroll @ 17-10-2008, 11:09)  ja jag får oxå en massa sån reklam  en gång fick jag ett till synes oskyldigt mail i jobbmailen men det var en bild på en naken tant!!! kunde väl åt minstone vart en gubbe  Ja, det kan man ju tycka
Myosotis
17-10-2008, 17:35
Konstigt det där, jag får aldrig sån reklam! Alla andra verkar fullkomligt drunkna i spam, men jag får okända mejl bara med några månaders mellanrum kanske. Sen gjorde jag en sökning på serotoninåterupptagshämmare en gång, för jag ville lära mig mer om tvångssyndrom som min kompis lider av. Läste en del på olika medicinsajter under några kvällar. Då fick jag helt plötsligt erbjudanden om penisförlängning och allt vad det var i min brevlåda. Så det måste väl ha att göra med vilka sidor man besöker?
Chamomille
17-10-2008, 17:37
CITAT (Myosotis @ 17-10-2008, 18:35)  Konstigt det där, jag får aldrig sån reklam! Alla andra verkar fullkomligt drunkna i spam, men jag får okända mejl bara med några månaders mellanrum kanske. Sen gjorde jag en sökning på serotoninåterupptagshämmare en gång, för jag ville lära mig mer om tvångssyndrom som min kompis lider av. Läste en del på olika medicinsajter under några kvällar. Då fick jag helt plötsligt erbjudanden om penisförlängning och allt vad det var i min brevlåda. Så det måste väl ha att göra med vilka sidor man besöker? Penisförlängning.... [attachment=26054:laugh.gif] Edit: Jag tror (dessutom) att det har att göra med vilken e-postadress man har. Ju enklare, desto fler piller och penismail.
Myosotis
17-10-2008, 17:43
CITAT (Chamomille @ 17-10-2008, 18:37)  Penisförlängning.... [attachment=26054:laugh.gif]  Du skrattar... menar du att jag inte borde ha tackat ja till erbjudandet??
Chamomille
17-10-2008, 17:45
CITAT (Myosotis @ 17-10-2008, 18:43)   Du skrattar... menar du att jag inte borde ha tackat ja till erbjudandet??  Självklart, gjorde du inte det?
Myosotis
17-10-2008, 17:48
CITAT (Chamomille @ 17-10-2008, 18:37)  Jag tror (dessutom) att det har att göra med vilken e-postadress man har. Ju enklare, desto fler piller och penismail. Ja, fast min pappa t.ex. får massor. Jag har förnamn.efternamn@yahoo.se, han har förnamnförstabokstavenisittmellannamnefternam@yahoo.com. Så stor är väl inte skillnaden? CITAT (Chamomille @ 17-10-2008, 18:45)  Självklart, gjorde du inte det?  Tackade inte ja menar du... joo det gjorde jag
Chamomille
17-10-2008, 18:03
CITAT (Myosotis @ 17-10-2008, 18:48)  Ja, fast min pappa t.ex. får massor. Jag har förnamn.efternamn@yahoo.se, han har förnamnförstabokstavenisittmellannamnefternam@yahoo.com. Så stor är väl inte skillnaden? Tackade inte ja menar du... joo det gjorde jag Jag har endast ortnamn och får en hel drös varje dygn. En kompis har ett kortare ortnamn och får ännu fler. Har man bokstäver och siffror (vilket försvårar) så får man nog inte lika många. Fast det där med att besöka sidor...  Hur kan "dom" se vilken e-postadress man har  Min wurst är störst, men Myosotis wurre är större
Red Top
17-10-2008, 18:46
Alphaville
17-10-2008, 19:02
CITAT (Alba @ 15-10-2008, 18:32)  Jag såg reklamen på TV igår. Jag blev så upprörd och tänkte....hur kan TV ta in reklam för skojare. Därefter bytte jag kanal.....så jag missade hela poängen. Nu ser jag ju vad det handlar om....luuuurad.  Såg den som helsidesannons i Metro. Undrade om det var någon som drev med mig.  Fattar nu att det var en slags anti-reklam eller hur man nu ska uttrycka sig.
CITAT (Anma @ 17-10-2008, 00:58)  Azur, har du varit inne på http://www.crimemedicine.com/och läst om syftet med kampanjen? Jag har varit inne på två lokala apotek och sett att de har massor med material ur den här kampanjen uppsatt. Materialet kom tillochmed upp innan kampanjen började sända reklam på TV. Jag anser kort sagt att det påstådda syftet inte är detsamma som det verkliga syftet, och att kampanjen verkliga syfte är att stärka apoteksbolagets position mot & inför avreglering: handla inte via nätet, handla hos apoteksbolagets välutbildade personal.
Red Top
21-10-2008, 08:08
CITAT (Azur @ 21-10-2008, 02:08)  Jag har varit inne på två lokala apotek och sett att de har massor med material ur den här kampanjen uppsatt. Materialet kom tillochmed upp innan kampanjen började sända reklam på TV.
Jag anser kort sagt att det påstådda syftet inte är detsamma som det verkliga syftet, och att kampanjen verkliga syfte är att stärka apoteksbolagets position mot & inför avreglering: handla inte via nätet, handla hos apoteksbolagets välutbildade personal. Om du inte själv har någon direktkontakt hos Apoteket AB kan du läsa lite om avregleringen här: Omreglering
Starfight
21-10-2008, 09:19
Jag reagerade först likadant som många er andra när jag såg helsidesannonsen förraveckan i Metro. Jag satt och studera den ett tag och såg då att det stog väldigt finstilt i ena kanten att det va en reklamkampanj från Läkemedelsverk. Så jag tycker faktiskt att den är riktigt bra nu, den har säkert fått väldigt många att reagera. Men somsagt man måste ju gå in på www.crimemedicine.com för att förstå att det är en kampanj mot den svarta försäljningen för mediciner.
CITAT (Red Top @ 21-10-2008, 09:08)  Om du inte själv har någon direktkontakt hos Apoteket AB kan du läsa lite om avregleringen här: OmregleringJag vet redan vad avreglering betyder. Det betyder lägre priser på medicin och bättre tillgänglighet och sämre tillgång till information och mer mutor till läkare. Antingen skall man ha avreglerat, med dess för och nackdelar, eller så har man helt reglerat, med dess för och nackdelar. Att ha som vi har nu, där apoteksbolaget drivs som ett vanligt bolag och har vinstintresse, är det sämsta alternativet och leder till precis det man kan se i vilket apotek som helst: höga monopol-priser, dålig tillgänglighet, och homeopati-skit som magnetarmband. Delvis avreglering, som med elmarknaden, är inte "lagom avreglerat", utan leder till att man kombinerar det sämsta ur bägge alternativen. Och om du inte tror att Apoteksbolaget kämpar hårt för att undvika att bli av med sin lukrativa monopol-position, eller att statliga organisationer inte ägnar sig åt stealth-reklam, då misstar du dig.
Jag fattade att det inte var någon riktig reklam när de pratade om amfetamin och att man inte alltid kunde vara säker på vad medicinerna innehöll... Skulle inte tro det var lagligt med narkotikareklam... Jag får alltid erbjudande om att köpa vi*agra på mejlen....  Det står att jag kan göra min kvinna lycklig med dem... har ingen kvinna dock och min kille påstår att han inte kommer bli lyckligare om jag äter vi*agra så jag skippade det.
herkules
21-10-2008, 17:34
CITAT (Azur @ 21-10-2008, 13:38)  Jag vet redan vad avreglering betyder. Det betyder lägre priser på medicin och bättre tillgänglighet och sämre tillgång till information och mer mutor till läkare. /.../ var/är det inte prat om att vår avreglering ska se ut som den gör i norge? vilket i sådant fall betyder fler apotek (bra!) bättre öppettider (bra!) och att ALLT som säljs i dessa blir f-n så mycket dyrare än vad det är idag.. (inte lika bra) ;-/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|