|
Göran Carlsson, Odla.nu
30-11-2002, 23:07
Vi har fått en del förfrågningar om nya avdelningar och har diskuterat hur vi ska göra. Om vi lägger alla avdelningarna så att de visas på indexsidan kommer den att bli hur lång som helst och det blir svårt att få någon överblick. Vi har funderat lite på att lägga smalare ämnen under egna kategorier men så att man ändå ser om där har tillkommit något nytt. Jag har lagt upp några nya avdelningar under en egen kategori, mest för att alla ska se hur det blir när man gör så. Jag har skapat några avdelningar för diskussioner om speciella växter där vi har fått en del förfrågningar.
Vad tycker ni? Ska vi ha det så?
Gunvor Nilsson
30-11-2002, 23:31
Separat rosavdelning är alldeles utmärkt. Pelargoner hör väl till krukväxter. Chilipeppar hör till köksväxter. = min åsikt!
Jag håller med dej Gunvor när det gäller chilipeppar och pelargoner, dessutom tycker jag att rosor hör till prydnadsväxter... Jag tycker INTE att vi ska ha fler avdelningar, det blir bara rörigt! Tycker att det räcker bra med dem vi har nu! Det är nog mycket klickande ändå...
Det låter som en mycket bra idé! Och som både Gunvor och Betty säger - underrubriken pelargoner bör hamna i avdelningen krukväxter, och underrubriken chili i avdelningen köksväxter, och underrubriken rosor i avdelningen prydnadsväxter... Det finns säkert fler såna självklara kopplingar!  Och det är ju lättare att klicka sej inåt i en avdelning än att ha alla rubriker på indexsidan!
Louise i Göteborg
01-12-2002, 00:03
Sällar mig till låt-oss-inta-röra-till-det-gruppen De flesta diskutioner har varit av allmän karaktär, men kanske specialintressen vaknar fram på vårkanten. Man kan ha trädgård till att odla växter eller växter för att skapa trädgård - jag hör till den senare gruppen
Eva Swahn
01-12-2002, 01:47
Kunde vi ha en för födelsedagar?
Jag är tveksam till fler avdelningar. Kanske kunde man till och med minska det antal vi har idag. (Jag har själv förespråkat en för träd och buskar så jag är del i kategoriökningen.)
Anledningen till min tveksamhet är att detta i första hand är ett forum för kommunikation och kunskapsutbyte - inte ett arkiv. Det finns ett mervärde på ett forum som detta som inte finns med ett arkiv, och det är att olika människor får kontakt med varandra när de frågar och svarar.
Om man vill ha tips i en fråga vill man inte först sitta och leta i trehundra olika avdelningar för att se om en liknande fråga ställts tidigare. Man vill inte heller behöva fundera i flera minuter för att se var man ska ställa frågan. Man vill kunna fråga direkt. När man får svaret är det roligare att få ett formulerat svar, än ett svar som är en hänvisning till sida si och så.
Och för dem som är engagerade i en fråga och gärna svarar andra gäller väl att man tycker det är roligt och givande att svara. De dagar man inte tycker det är roligt att upprepa svar kan man väl ge en hänvisning. Då brukar det vara andra engagerade som tar över och svarar personligt, och som peppar och skapar kontakt.
Arkivfunktionen kan man bygga upp med bra sökmetoder. Engagerade trädgårdsmänniskor har ofta inget emot att inspireras av andra växtslag och idéer än dem man själv håller på med. Kontakt mellan trädgårdsintresserade tror jag skapas bäst genom att man håller kategorierna så få som möjligt så att många inspireras att följa flera olika huvudkatergorier.
Ska vi ha en katergori för varje växtart möts inte rosfantasterna med komposterarna. Det vore synd.
Cilla Ps. Att detta första inlägg som handlar om forumet inte lades i kategorin "support" (som ska handla om forumet) är ett exempel. "Småprat" som är den bredaste kategorin, läser väl de flesta. Alttså: Breda kategorier läses av många. Smala av få. ds.
CITAT (Cilla @ 01-12-2002, 03:39) Jag är tveksam till fler avdelningar. Kanske kunde man till och med minska det antal vi har idag. (Jag har själv förespråkat en för träd och buskar så jag är del i kategoriökningen.) ----- Anledningen till min tveksamhet är att detta i första hand är ett forum för kommunikation och kunskapsutbyte - inte ett arkiv. Det finns ett mervärde på ett forum som detta som inte finns med ett arkiv, och det är att olika människor får kontakt med varandra när de frågar och svarar. ----- Om man vill ha tips i en fråga vill man inte först sitta och leta i trehundra olika avdelningar för att se om en liknande fråga ställts tidigare. Man vill inte heller behöva fundera i flera minuter för att se var man ska ställa frågan. Man vill kunna fråga direkt. När man får svaret är det roligare att få ett formulerat svar, än ett svar som är en hänvisning till sida si och så. ----- Och för dem som är engagerade i en fråga och gärna svarar andra gäller väl att man tycker det är roligt och givande att svara. De dagar man inte tycker det är roligt att upprepa svar kan man väl ge en hänvisning. Då brukar det vara andra engagerade som tar över och svarar personligt, och som peppar och skapar kontakt. ----- Arkivfunktionen kan man bygga upp med bra sökmetoder. Engagerade trädgårdsmänniskor har ofta inget emot att inspireras av andra växtslag och idéer än dem man själv håller på med. Kontakt mellan trädgårdsintresserade tror jag skapas bäst genom att man håller kategorierna så få som möjligt så att många inspireras att följa flera olika huvudkatergorier. ----- Ska vi ha en katergori för varje växtart möts inte rosfantasterna med komposterarna. Det vore synd. ----- Cilla Ps. Att detta första inlägg som handlar om forumet inte lades i kategorin "support" (som ska handla om forumet) är ett exempel. "Småprat" som är den bredaste kategorin, läser väl de flesta. Alttså: Breda kategorier läses av många. Smala av få. ds. Cilla! Om det skulle vara färre avdelningar tror inte jag att det blir mer överskådligt, snarare rörigare med inlägg som hamnar där dom egentligen inte hör hemma. 'Hör min fråga hemma där, eller där? Kanske där?' Risken är ju att frågeställaren struntar i att fråga av rädsla för att lägga frågan i 'fel' avdelning. ----- Vem säger att 'detta i första hand är ett forum för kommunikation och kunskapsutbyte - inte ett arkiv'? Kan det inte vara en kombination av båda? Jag tror inte att personen som ställer en fråga enbart läser de eventuella svaren utan även läser vad andra svarat och frågat om samma ämne - om de ligger under samma rubrik är de ju lätta att hitta! Och är man intresserad av en växt så är man säkert intresserad av några fler och letar sej då vidare till avdelningarna för just dom växterna. ----- Trehundra olika avdelningar... Om det blir som Göran föreslagit så blir det färre avdelningar att leta sej igenom! Man behöver inte ens leta om det på indexsidan står klart och tydligt vad varje avdelning handlar om - köksväxter, prydnadsväxter, träd och buskar osv. Vi som fanns med redan på gamla forumet och dom som är nya här brukar inte bara slänga ur sej en fråga även om man vill kunna fråga direkt. Det är väl bättre ordning än så? Visst är det roligare om man får ett mer personligt ställt svar, men även en hänvisning kan väl vara personlig? ----- Jag tycker att det är jätteskönt att inte alla som svarar här är engagerade i en fråga! - det skulle bli lite för många s.k. experter då och ganska trist. 'De dagar man inte tycker det är roligt att upprepa svar kan man väl ge en hänvisning. Då brukar det vara andra engagerade som tar över och svarar personligt...' Om frågan är ställd till en viss person får ju naturligtvis den personen avgöra om han/hon orkar svara. Men om flera svarar på en enkelt ställd fråga är väl inte det att 'ta över' - vi är väl inte rangordnade!!? Vem som helst får väl svara på vilken fråga som helst? ----- 'Arkivfunktionen kan man bygga upp med bra sökmetoder.' En bra sökmetod är ju också att hitta gamla frågor och svar under lätthittade rubriker i en specifik avdelning. 'Engagerade trädgårdsmänniskor har ofta inget emot att inspireras av andra växtslag och idéer än dem man själv håller på med.' Precis det jag sa i början - om att hitta andra frågor och svar än den man själv ställde. 'Kontakt mellan trädgårdsintresserade tror jag skapas bäst genom att man håller kategorierna så få som möjligt så att många inspireras att följa flera olika huvudkatergorier.' Alltså inte trehundra olika avdelningar...? ----- Varför skulle inte rosfantasterna och komposterarna kunna mötas? Jag tror inte att någon av oss här bara är intresserad av en sak! (Vem skulle det vara som bara är intresserad av kompostering...? Eller träd...?) Nej, jag tror att de flesta av oss här är intresserade av en salig blandning av växter, olika odlingssätt, skötsel och annat! ----- 'Breda kategorier läses av många. Smala av få.' Undrar hur många läsare varje inlägg har - i genomsnitt - om det är fler läsare i dom breda kategorierna än i dom smala... Göran och Ingemar fixar säkert allt till det bästa för de flesta - alla kan ju inte vara nöjda med allt här! Det är ju helt fantastiskt att vi har två så engaregade forumansvariga, som lyssnar på oss användare och försöker vara alla till lags! En eloge till er!
Inger GMT
01-12-2002, 10:13
Jag tycker att det räcker med de avdelningar som finns just nu. Blir det fler tror jag det blir rörigt. Ex.Pelargoner tror jag de flesta räknar som krukväxter även om man har dem både inne och ute. Nu efter en månad med nytt forum tycker jag att det fungerar bra Inger
Mariann
01-12-2002, 11:06
Jag sällar mig till "rör inte till det gruppen". Det ligger mycket i det som Cilla säger.
Inga från Närke
01-12-2002, 12:51
Håller med Berith till det mesta. Som amatörodlare blir det lättare att hitta det JAG är intresserad av med lite underrubriker eller olika index.
Jag har ett förslag: Prydnadsväxter (Utomhus som odlas...) ändras till Prydnadsväxter i trädgården och när man klickat på den hittar man t.ex. en underrubrik för endast ROSOR. De som då vill prata rosor gör det där och de som är intresserade kollar där. Sedan kan man fylla på underrubriker efter hand för de som har speciella intressen som även Trumpetblomman m.m. Även en underrubrik för allmänna prydnadsväxtfrågorna ska finnas förståss..
Krukväxter.... när man klickat på den hittar man t.ex. en underrubrik för Pelargoner, en för Hojor o.s.v och en underrubrik med allmänna krukväxtfrågor förståss så man kan prata allt mellan himmel och jord som berör krukväxter i största allmänhet.
Jag som då tycker att nästan allt är av intresse utom vissa saker kan då öppna det jag först är intresserad av.
Bra förslag med ett index för Födelsdag för där har det i Småprat tagit plats med nya inlägg m.m. inte spunnit vidare på den som lade in det först, eller så tycker jag den ska bort helt och man kan lägga grattiset i personliga brevlådan.
Men först och främst gäller diciplin när man svarar eller lägger in ett nytt inlägg att man kollar på rubrikerna först att de inte finns tidigare och spinner vidare där om de finns. Även tydliga textrubriker.
Detta är min åsikt.
Eva Swahn
01-12-2002, 13:02
Jag tycker det är utmärkt att vissa specifika avdelningar finns. Jag som inte äger en enda krukväxt (=rumsväxt) är inte alls intresserad av dessa frågor. Och jag vet att när jag får tid och råd kommer jag att vara mycket intresserad av dammfrågor och vet att dessa har ett eget forum att söka i. Att Pallkrage-klubben fått sitt eget forum tolkar jag mer som en humoristisk samförståndsblinkning.
Kanske hittar vårt nya forum först sin form när ett år har gått och alla problem vi ställs inför under växtåret har dykt upp. Jag är övertygad om forumet hade skapats under det varmare halvåret hade vi haft frågor från Webmaster om vi skulle ha ett forum för änglatrumpeter och fuchsior. För en som jag, som inte tycker om dessa växter, var det ortroligt tjatigt när dessa frågor ständigt dök upp i det gamla forumet.
Det jag saknar är en tekniksida, "Gör så här-sida": om du vill ha en bild, ha smilies, vad betyder de olika smilies-budskapen, kursiv text, vad betyder alla hus, gröna tummar, gula pilar? vad betyder alla prickar på kuvert? hur gör jag för att få citat inramade? ändra font (vet alla vad font är?)? vad är en tagg? så här gör du med en länk, hur söker du en speciell sak, speciell signatur etc.
Säg nu inte att all denna information finns redan, för det gör det nog, men den är inte lättillgänglig! Nu tycker jag den ligger på "programmera-video-nivå" Jag blir bara utmattad av allt som finns att välja mellan. Trial and error-taktik gäller för mig, jag kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag lyckades och det blir kaos och till slut tröttnar jag. (Jag har lyckats med att dubblera mina inlägg, jag har flera gånger undrat var i helsike mina inlägg tagit vägen, de har bara försvunnit.) När det gäller att ta till sig "forumhantering" är det pedagogiskt klokt att ta en sak i sänder som man lär sig behärska. Kunskapen är ju inte avhängig av att man lär sig saker i kronologisk ordning (som är ett måste när man ska lära sig baka bröd) utan man kan lära sig behärska en sak här och en annan där, vilket gör det lättare för Webmaster att göra en "handledning". Nu tycker jag det finns en anda av att Webmaster (och andra datanördar), besitter en gemensam kunskap som de tror att alla behärskar. All information ska ges på mottagarens villkor.
Jag kan tänka mig både fler eller färre avdelningar eller att kanske någon byts ut eller slås ihop med någon annan. MEN - jag tror att det inte är någon idé att försöka forcera dessa processer för att få ett "perfekt" forum direkt. Precis som det tar tid att "bo in sig" om man har flyttat och det tar några månader att acklimatisera sig på ett nytt jobb, så tar det nog ett tag innan saker och ting faller på plats i vårt nya forum. Så min åsikt i nuläget är att behålla det befintliga rubrikerna och låta det gå en tid. Att försöka utvärdera och omorganisera innan den förra omorganisationen hunnit "svalna" gör bara det hela riktigt rörigt. Ewa's tankar om datakunskap håller jag med om. Det är ganska vanligt att folk som besitter fackkunskap och har praktisk erfarenhet har lämnat nybörjarstadiet så långt bakom sig att de glömt av att det finns. Detta gäller även andra ämnesområden. Ett tips till er som skall skriva eventuella instruktioner om hur man gör med smileys, fonter och taggar - förklara ALLT, även det som ni ser som självklara saker. Terminologi, tillvägagångssätt.. rubbet! Hälsningar från katarIna
Halloj, Snälla gör inga underrubriker eller underavdelningar. Det finns redan tillräckligt många som inte klarar av att skriva inlägg i rätt avdelning, samt de som börjar med nya trådar även om det redan finns en aktiv tråd i ämnet. Till slut blir det som på en syjunta! (Ja, jag säger det igen!  ) Alla pratar i mun på varandra! Låt detta verka in ett tag och sedan kan man göra några få avdelningar till om det behövs. Det borde finnas en Avdelning där endast webmastern kan skriva och den skulle finnas högst upp. Den skulle kunna heta i stil med detta: Ny medlem? Läs detta först. Tips och trix.Där skulle "allt" stå hur man skriver inlägg Hur man använder alla finesser och hur man lägger in bilder. MM. MM. Så slipper "alla" gå in under support och hitta svar eller ställa samma frågor om och om igen hur man ändrar färg osv.
CITAT (Eva Swahn @ 01-12-2002, 01:47) Kunde vi ha en för födelsedagar? Jag har tänkt på samma banor. Det blir många gratualtioner per år, så det kanske skulle vara bra med en Grattis-avdelning?? Där kan man sedan gratta för olika orsaker, inte bara födelsedagsbarn.
Inga från Närke
01-12-2002, 19:09
CITAT (Virgo @ 01-12-2002, 13:48) Till slut blir det som på en syjunta! (Ja, jag säger det igen!  ) Alla pratar i mun på varandra! Det borde finnas en Avdelning där endast webmastern kan skriva och den skulle finnas högst upp. Den skulle kunna heta i stil med detta: Ny medlem? Läs detta först. Tips och trix.Där skulle "allt" stå hur man skriver inlägg Hur man använder alla finesser och hur man lägger in bilder. MM. MM. Så slipper "alla" gå in under support och hitta svar eller ställa samma frågor om och om igen hur man ändrar färg osv. Håller med Virgo om detta med "syjunta" Har eftersökt mer noggranhet när man lägger in nya eller svarar på inlägg. Vill bara göre ett tillägg "ÄVEN HUR MAN SVARAR PÅ INLÄGG" eller hur Virgo Sedan håller jag med Sylvia om en Gattisavdelning som sträcker sig till allt vad som skall grattas. Som jag tidigare berättade t.ex. att jag blev farmor häromdagen. Skulle då ha passat där + födelsedagar. Eller som jag skrev tidigare i ett inlägg lägg gatulationer i brevlådan till den som ska grattas.
Göran Carlsson, Odla.nu
01-12-2002, 21:05
Tack för alla synpunkterna hittills! Roligt med lite respons. Det verkar som att de flesta vill att vi ska ha de huvudkategorier vi har och inte dela upp forumet mer och då har vi det så. Visar det sig senare att det behövs fler underavdelningar är det lätt ordnat. Vill man se vad som tidigare är skrivit om tex rosor är det bara att göra en sökning på ros så hittar man alla inlägg i ämnet. Att ha en egen avdelning för gratulationer tilltalar inte mig alls. Även om det är roligt tycker jag iaf det är en onödig kategori. Gratulationer tycker jag hör hemma i småprat och när någon skickar en gratulation brukar alla svar komma i samma tråd vilket jag tycker är bra. Vill man inte läsa dessa inlägg kan man hoppa över de inläggen. Är det bara jag som tycker så? Vill alla andra ha en egen avdelning för gratulationer så fixar vi det. Det viktigaste är att det är ett forum där det är roligt att läsa och ställa frågor. Det är inte meningen att det ska vara en massa pekpinnar hur man får och inte får göra. Kommer inlägg i fel avdelning är de enkla att flytta och det är inget som behöver påpekas. Alla lär sig efterhand och ingen ska behöva vara rädd för att ställa frågor. En del är nybörjare på trädgård och en del på datorer och en del är experter på bägga delarna men alla ska vara lika välkomna att delta i forumet.
Hannele
01-12-2002, 21:09
Varför ska man läsa allt dubbelt - först som inlägg, sedan som citat??
Citatet är väl mer som en hänvisning till vad som sagts...
Jag tycker åxå att gratulationer kan vara kvar på Småprat. Sen är det upp till var och en om man vill läsa dem eller inte
Hej! Håller helt med Eva Svan, Ina ,Virgo ( och kanske även flera insändare) om att skapa en lättförståelig användarsida! I övrigt en trevlig sajt! mvh Janne
hej hopp då säger väl jag också vad jag tycker grattisönskningarna kan man väl skicka i mejlen då får den som fyller år många mejl den dagen o skulle de hampa sej att ett inlägg kommer fel så är det väl inte hela världen ,,som webbis sa Jag går alltid in på aktuella inlägg o kollar av vad som hänt under dagen då behöver man ju inte klicka så förfärligt mycke då får man koll på allt nytt  perfekt tycker jag o småprat gillar jag bra där kan man ju säga precis vasomhelst o få svar på tal me så jag är nöjd me vårat plejs
Håller med Cilla! Det är ju så bra nu ! !!!! Vi kan väl prova detta ett tag. I det förra forumet var det faktiskt mera humoristiska inlägg varvade med gedigen kunskap. Men det är vad jag tycker. Humor är en krydda i livet!
hej Tips ang gratulationer på födelsedagar. Skicka ett PM till födelsedagsbarnet. (hm... läste visst alla tidigare inlägg i ämnet lite slarvigt) @ Inga från Närke CITAT Vill bara göre ett tillägg "ÄVEN HUR MAN SVARAR PÅ INLÄGG" eller hur Virgo Visst du har rätt. Fick en massa "skäll" på ett tyskt forum, bara för att jag inte skrev "Hej, eller hallo" först. Så därför börjar jag alltid med en hälsning numera, precis som i vardagslivet. Att jag sen kan vara lite ironisk eller elak, det är en annan sak.
Eva i Skåne
02-12-2002, 04:38
Fler forum? Nej tack, det finns många nog att bläddra i nu, tycker jag.
Lotta i Gbg
02-12-2002, 09:14
Personligen tycker jag att det är alldeles för många kategorier, förvillande i allafall för mig. Men man anpassar sig. Däremot tror jag att det är viktigt med rubriksättningen. Tycker det är lite kryptiskt att ha två kategorier som heter Prydnadsväxter och Träd, buskar och häckar. Såg nu dessutom att det var aktuellt med ett Växtforum där specialkategorin rosor skulle finnas. Jag trodde att ros var en buske och alltså skulle vara placerad under Träd, buskar..men man hittar massor av rosinlägg under Prydnadsväxter, där faller ju allt man tycker är vackert i trädgården in. (Och det flesta har ju redan egna kategorier, dock ej perenner så man kanske skulle kalla denna för Perenner i stället) Rörigt tycker jag, som inte tittar i alla forumen.
CITAT (LottaG @ 02-12-2002, 09:14) ----- Såg nu dessutom att det var aktuellt med ett Växtforum där specialkategorin rosor skulle finnas. Jag trodde att ros var en buske och alltså skulle vara placerad under Träd, buskar..men man hittar massor av rosinlägg under Prydnadsväxter, där faller ju allt man tycker är vackert i trädgården in. ----- Det var nog bara exempel  för att visa att t.ex. rosor kunde fått en egen rubrik! Men nu verkar det som om forumet ska vara som det är, lite blandad kompott här och där.
Ingrid på Västkusten
02-12-2002, 09:36
Hej och hå,
Får välan lov att vara lite motvall och säga att jag tycker redan nu att det finns för många Forum :-/ men som så många kloka sagt innan - det ger sig med tiden :-) och är det traffik på alla Forum så klart att de skall få finnas kvar. Med för många innebär att jag tycker det blir för mkt bläddrande och klickande - men det ger sig här med :-)
F ö tror jag det skule bli mera överskådligt med mindre finesser ( oooops hukar mig för pajerier ) just nu blir jag mest uppretad på hela smilies-högen här till vänter i mitt fönster, kodknapparna...etc.
Hälsar Ingrid the grouchy forumist ;-)
Ingrid på Västkusten
02-12-2002, 09:46
PS
Vi har ju TVÅ krukväxtforum upptäckte jag precis ;-) wow - ett räcker!
Hälsar Ingrid
Liselotte i zon 3
02-12-2002, 11:27
Hejhopp.
Jag sällar mig till "rör inte gruppen". Har nu fått rutin på hur jag skall kolla runt. En "Födelsedagar" vore förstås inte fel, som vissa säger.
Liselotte i zon 3
Vore kul om Ingemar och Göran ville lägga ut lite läs- och skrivstatistik så att vi kunde se hur detta nya forum används.
Frågor som ofta kommer och som brukar engagera såväl pallkrage- som ros- och chilipepparvänner är de som börjar med "Jag vill ha tips för min nua trädgård i zon 4, mitt stenparti, min skuggiga baksida" mm. Dessa frågor brukar samla alla och övergå i roliga diskussioner om olika rossorter, pallkragar, kryddörter mm.
Blir det för mycket krav på "disciplin", dvs att man inte får ställa samma fråga om den råkar ha ställts förut någonstans, eller hela tiden blir hänvisad att skriva någon annan stans än där man inspirerades att skriva, så sjunker säkert engagemanget.
Och ju fler avdelningar vi har desto mer krav på att hålla sig till dessa små fack. Kan inte sökfunktioner etableras som gör att man kan få fram alla chilipeppardiskussioner på rad, men låta diskussionerna om chilipepparn komma där pepparvännerna fick inspirationen att skriva?
Cilla
Inga från Närke
02-12-2002, 19:52
Hej igen Jag förstår inte varför ni tycker det blir jobbigare med fler underavdelningar. T.ex. kunde det se ut så här Man klickar på Trädgårdsforum sedan Prydnadsväxter och där under hittar man en undermapp för ROSOR OBS! endast för Rosor. Sedan kan det vara mycket annat blandat direkt under prydnadsväxterna men de som är intresserade MYCKET av rosor behöver då bara klicka på rosor och inte bläddra på hela sidan och se om några har lagt in ett inlägg där ordet rosor ingår i avdelning Prydnadsväxter eller i småprat. Då blir det verkligen att hoppar hit och dit. Lika med nästa avdelning: T.ex. Krukväxter - Undermapp Pelargoner där pratar man bara pelargoner De som INTE vill prata pelagoner hoppar över denna undermapp och fortsätter kolla på andra frågor och tips m.m. i krukväxter Småprat ska inte tas bort efter vad jag förstå, där ska ju ventileras allt mellan himmel och jord. Men direktstyrda problem som passar under vissa avdelningar vore väl lättare att hitta om man hade det styrt. I småprat är det ett himla klickande, öppnande och letande om man inte följer en tråd. Vill man då hitta råd om det man är intresserad av tycker jag det är jobbigt. Lättare att se, läsa och lära om det vore styrt med undermappar i de stora avdelningarna. Detta är min åsikt, hoppas några mer tycker som jag. Och så detta med födelsedagar. Såg i småprat att det fanns minst på 3 olika ställen. Tänkt den som DÅ vill läsa sina gratulationer. Den måste öppna på 3 ställen för att de om det gäller Han/Henne istället för att ha då en Avdelning för födelsedagar då kan man bara öppna den och hitta det man letar efter. Men för min personliga del tycker jag man kan använda brevlådan till att gratta eller som en skrev använda PM. Vet inte hur det går till men är nog bra.
Precis så tycker jag också!  Du har beskrivit mycket bra hur det kunde vara med underavdelningar, och förklarat att det inte blir krångligare. Tack Inga!
Göran Carlsson, Odla.nu
02-12-2002, 20:56
Jag har nu tagit bort de nya forumavdelningarna igen så vi fortsätter som det är nu. Vi kan även ta bort andra avdelningar om så önskas men vilka i så fall? Det enda jag tycker man kan ta bort är: Träd, buskar och häckar men det brukar diskuteras en hel del i de ämnena så det kan vara värt att ha kvar. Varför Pallkrageklubben finns som avdelning tycker jag Ingrid har förklarat bra.
Lotta i Gbg
02-12-2002, 21:31
Fast jag förstår fortfarande inte varför Prydnadsväxter ska heta Prydnadsväxter. Eftersom jag själv räknar t ex både rhododendron och rosor till träd och busk, så blir det lite konstigt med den kategorien. Det naturliga för mig hade varit att den hette perenner. Alla andra kategorier i trädgården har ju andra rubriker de faller in under. Nu hamnar det inlägg om både rosor, växter i kruka etc. just för att det heter Prydnadsväxter. Om man nu är orolig för att det blir för många inlägg som hamnar fel......
Inga från Närke
02-12-2002, 21:40
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-12-2002, 09:46) Vi har ju TVÅ krukväxtforum upptäckte jag precis ;-) wow - ett räcker!
Hälsar Ingrid Det finns ju krukodlingar utomhus som inte är krukväxter inomhus eller hur? Många krukväxter lämpar sig inte utomhus så jag tycker det ska vara skilt. För de som då endast är intresserade av inomhusodling av krukväxter behöver ju bara kolla där och inte leta sig trötta i andra avdelningar. Därför är min förhoppning att man försöker lägga saker och ting där de ska vara så att det är lättare att hitta det man är INTRESSERAD av och inte behöver leta i flera 100-tals inlägg. När man då fått svar på det man vill kan man få tid över att kolla andra inlägg om man vill. Alla kanske inte vill kolla på fler ställen än det man själv är intresserad av. Alla är inte fullfjädrade trädgårdsfolk som någon skrev och har miljoner intressen för att bräcka av andra, utan man vill börja i liten skala och lära sig om den sedan ta itu men nästa undan för undan. Så tycker jag
hej, CITAT Man klickar på Trädgårdsforum sedan Prydnadsväxter och där under hittar man en undermapp för ROSOR OBS! endast för Rosor Varför just rosor? Varför inte hostor? eller eterneller? Nej jag tycker det är alldeles för dåligt förslag. Det räcker ett tag med dom som finns idag tycker jag. Är det nåt ämne som inte besöks så ofta kan det tas bort. Krukor inne och ute är väl i princip samma sak. Blir svårt om man har en krukväxt inne i Lappland och i Skåne så står den utomhus! Krukor mittemellan? CITAT För de som då endast är intresserade av inomhusodling av krukväxter behöver ju bara kolla där och inte leta sig trötta i andra avdelningar borde kanske stå andra forum. Finns ju för t.ex Hoyor, pelargoner you name it!! Skulle kunna skriva en uppsats här men ids inte.
Inga från Närke
03-12-2002, 07:38
CITAT (Virgo @ 03-12-2002, 00:11) Varför just rosor? Varför inte hostor? eller eterneller? Nej jag tycker det är alldeles för dåligt förslag. Krukor inne och ute är väl i princip samma sak. Blir svårt om man har en krukväxt inne i Lappland och i Skåne så står den utomhus! CITAT För de som då endast är intresserade av inomhusodling av krukväxter behöver ju bara kolla där och inte leta sig trötta i andra avdelningar borde kanske stå andra forum. Finns ju för t.ex Hoyor, pelargoner you name it!! Hej Detta jag tog var bara ett exempel om du inte förstod detta. Givetvis om det finns STORT intresse ska andra ha sin frågemapp oxå. Krukväxter. Det finns faktiskt krukväxter som INTE går att ha utomhus vare sig du bor i Skåne eller Norrland om du inte vet det. För de som är intresserade av endast....... De kanske trivs med detta forum och inte vill vara med i något annat. Efterhand så kollar de in andra frågor oxå och får upp ett intresse för andra växter. MEN JAG POÄNGTERAR DETTA VAR ETT EXEMPEL.
Eva Swahn
03-12-2002, 13:11
Kanske skulle en avdelning för TRÄDGÅRDSANLÄGGNING vara bra. Där man kan ta upp sånt som trädgårdsplanering, göra terrass, snickra rosenbåge, lägga plattor, dränering, bygga trappa, flytta gångar, sköta stenmur, putsa tegel och så vidare.
Det är ju ingenting som normala människor gör så här års men vänta bara till våren gör sig påmind!
hejsan, Mycket intressant! CITAT Det finns faktiskt krukväxter som INTE går att ha utomhus vare sig du bor i Skåne eller Norrland om du inte vet det.
Vilka är dessa ? Nyfiken så in i bengen.  Bra förslag!! Webbis se hit! CITAT Kanske skulle en avdelning för TRÄDGÅRDSANLÄGGNING vara bra. Där man kan ta upp sånt som trädgårdsplanering, göra terrass, snickra rosenbåge, lägga plattor, dränering, bygga trappa, flytta gångar, sköta stenmur, putsa tegel och så vidare
Hej Virgo! Vill bara stilla din nyfikenhet litegrann: ...Saintpaulia...  det finns säkert fler men denna var den jag först kom att tänka på när jag läste ditt inlägg!
Ingemar
03-12-2002, 15:32
CITAT Bra förslag!! Webbis se hit! Kanske skulle en avdelning för TRÄDGÅRDSANLÄGGNING vara bra. Där man kan ta upp sånt som trädgårdsplanering, göra terrass, snickra rosenbåge, lägga plattor, dränering, bygga trappa, flytta gångar, sköta stenmur, putsa tegel och så vidare Det är helt Ok med mig, jag tycker det låter som en bra ide. Men jag tycker det är lite svårt att få grepp om vad NI vill ha. Tycker att det verkar som om vissa i forumet ena dagen vill ha fler avdelningar och sen nästa dag vill ha färre
Åsa, mälardalen zon 2
03-12-2002, 15:40
Ang. krukväxtdiskussionen Visst familjen Gesneriaceae dit saintpaulia tillhör kan vara lite känslig men helt omöjligt är det inte att ha den ute på sommaren. Själv tycker jag nog den passar bäst inomhus men jag har pratat med en som odlade saintpaulia ute i kruka i skyddat läge på sommaren och hon var av den åsikten att saintpaulian mådde bättre av att vistas utomhus än vad den mådde av att vistas inomhus, så man får nog pröva sig fram. Annars så brukar en utomhusvistelse på sommaren vara en riktig hälsokur för krukväxterna, växter som ser lite halvdana ut tillfrisknar och blir frodiga, ohyran försvinner etc. Fast det gäller att ställa dem skyddat och inte inte i stark sol, solälskande krukväxter kan gradvis flyttas ut i soligare läge medans mer skuggälskande krukväxter får stå kvar i ett lite skuggigare läge. +Man får inte ställa ut dem för tidigt på säsongen och man kan inte låta dem stå ute för länge på hösten. En hel del "krukväxter" går också bra att använda som utplanteringsväxt ex. palettbladet som man förr bara såg i kruka för inomhusbruk säljs nu ofta av fröfirmor som utplanteringsväxt. Vårglöd/höstglöd fungerar även den bra som utplanteringsväxt. Palmer och andra stora gröna växter hade man ofta förr i mitten av sommarblomsplanteringar. +Den där kaktusplanteringen i Norrköping fungerar ju också. Bifogar en länk med bild på hur hemtrevnad ser ut när man odlar den ute i trädgården och av texten bredvid verkar det som om hemtrevnad övervintrar på Södra Årstalunden i Stockholm. Kanske det är värt ett försök även här hos mig hemtrevnaden kanske fungerar bättre utomhus än vad den gör inomhus för där tycker jag bara att den dör. http://hem.passagen.se/thilan/sakhemtrevnad.html
Ingrid på Västkusten
03-12-2002, 19:13
Hallon,
Jag röstar för att vi tar det lugnt och låter de nya avdelningarna sätta sig lite nu - vill ju kunna se alla olika Forum i EN skärm inte två ;-)
Sedan kan vi ju se vad andan faller på......
Hälsar Ingrid
Hejsan! Ja det här med underavdelningar låter väl fiffigt tycker jag. Det är ju många som samlar på vissa växter, rosor, pelargonier, fuchsior etc och det vore väl smart att kunna få se alla frågor och svar om sin favorit direkt på nåt sätt. Särskilt till sommaren! Födelsedagsgratulerandet tycker jag inte känns så viktigt, men det finns väl andra som tycker det är jätteväsentligt. Hälsar Sassa
Göran Carlsson, Odla.nu
03-12-2002, 21:09
Jag tycker vi har det så här ett tag så får vi se hur det blir. Jag förmodar detta är ett ämne som kommer att diskuteras många gånger. Anläggning tycker jag låter som ett bra förslag men tycker vi avvaktar. Jag antar att inte så många sysslar med det just nu. Angående krukväxter och krukordling förstår jag inte att man kan blanda ihop dem om man läser beskrivningarna. Däremot håller jag med om att rubriken på krukodling inte är den bästa men det är lätt ändrat om någon har ett bättre förslag.
Skulle jag önska något, skulle det vara att kunna gå vidare till en annan kategori direkt. Alltså inte via index. Inget viktigt, men en liten önskan.
Ingemar
03-12-2002, 22:42
CITAT (Lena N @ 03-12-2002, 21:56) Skulle jag önska något, skulle det vara att kunna gå vidare till en annan kategori direkt. Alltså inte via index. :unsure:
Inget viktigt, men en liten önskan. :wub: Det kan du! Längst ner till höger finns en meny som tar dig direkt till de olika avdelningarna utan att behöva gå via Index.
 Nej, bara en skärm, och tydligen finns det fler finesser på det nya forumet än jag lyckas se med två ögon. Tack för påpekandet Ingemar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|