Full version: Tulipa tarda
Alexandra
När ska man så frö från Tulipa tarda? Nu eller först i vår? Går det att spara de över vintern och så senare?
hälsningar Alexandra
Åsa, mälardalen zon 2
Strö ut dem där du vill ha dem nu, själv brukar jag inte göra mig besväret att samla in fröerna, mina Tulipa tarda får sköta sin fröspridning själva.
Lena N
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-09-2003, 20:56)
mina Tulipa tarda får sköta sin fröspridning själva.

Det har mina också fått tidigare, med resultatet att de fleste strukit med vid ogräsbekämpningen. I våras sådde jag frön från 2002 i en kruka. Inte ett enda har grott. huh.gif

Jag tänker att de kanske behöver stratifiering så de får stå kvar ute över vintern. Hade förmodligen varit bättre att så fröna direkt vid skörden eftersom de som själv ramlar ner på marken brukar gro. unsure.gif
Betty
CITAT (Alexandra @ 13-09-2003, 19:56)
När ska man så frö från Tulipa tarda?

Tar det inte en förskräckligt lång tid innan man får njuta av blommorna om man frösår lökväxter? unsure.gif
Alexandra
Jag flyttar i december och tänkte så fröna nästa vår .... ska jag plantera de redan nu och ställa ut krukorna över vintern?
Louise i Göteborg
Betty

Det är lite olika med olika lökar. Narcisser tar lång tid, särskilt de storblommiga tror jag.

Men många små lökar som scilla, botanisk crocus och tulipa tarda går ganska fort.
Dessa "förvildningslökar" kan man knappast köpa i de mängder som behövs för att stilla vårens blomtörst så man köper en startgrupp och så får naturen, med lite hjälp, sköta resten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon