|
Kajsa i Arvika
15-10-2008, 18:07
På jobbet har vi en stor trädgård att fylla och jag behöver hjälp med förslag på torktåliga perenner... Vi har väggar i söderläge där det är jättetorrt och de enda jag kan komma på för tillfället som skulle kunna trivas är Sedum.. visst finns det fler..? bara jag som lider av hjärnsläpp.. Det får gärna vara växter som är lätta att föröka då vi har stor yta och liten budget att röra oss med.. Kryddväxter, medicinalväxter.. det mesta funkar bara det inte är giftigt att äta..
Alexander-VG-zon3
15-10-2008, 18:16
sedum alla arter,taklök alla arter,yucca,lavendel,opuntia,timjan,mynta,oregano, iris en del arter,dagliljor,törel,lamöra,malörts arter,johannesört,lökar och knölväxter,stäpplilja,fackellilja, en del nävor,campanula,salvia,malva,tork tåliga gräs är några som jag kan komma på som trivs och tål torka . vattna första året och ev andra är nästan tvunget för blir det en torr sommar kommer dom flesta torka ihjäl . dom tål miljön när dom etablerat sig .
Kajsa i Arvika
15-10-2008, 19:13
Tackar för förslag flaxss! Glömde skriva att vi har zon 3-5 här, yuccan blir nog lite överkurs tyvärr, hur kul det än vore att ha en.. Törel, har inte den obehaglig växtsaft..? Har ju dementa personer boendes här så plantorna måste vara både oömma och ofarliga.. Lammöra! Javisst, det var ju den jag hade i tankarna bl a.. mjuka goa öron för gamla fingrar att stryka över.. malörten borde nog också fixa torkan.. Vi har ett knepigt läge, boendet e byggt på gammal myrmark.. ena hörnet blir alldeles vattensjukt vissa tider på året..
Alexander-VG-zon3
15-10-2008, 19:19
CITAT (Kajsa i Arvika @ 15-10-2008, 19:13)  Tackar för förslag flaxss! Glömde skriva att vi har zon 3-5 här, yuccan blir nog lite överkurs tyvärr, hur kul det än vore att ha en.. Törel, har inte den obehaglig växtsaft..? Har ju dementa personer boendes här så plantorna måste vara både oömma och ofarliga.. Lammöra! Javisst, det var ju den jag hade i tankarna bl a.. mjuka goa öron för gamla fingrar att stryka över.. malörten borde nog också fixa torkan.. Vi har ett knepigt läge, boendet e byggt på gammal myrmark.. ena hörnet blir alldeles vattensjukt vissa tider på året.. yuccan om den står väldränerat tål upp till zon 5-6( kerstin i zon 5-6 på odla har ju ute ) . japp törel har växtsaft . men alla växter jag skrev upp tål torka .
blomkronan
15-10-2008, 19:30
CITAT (flaxss @ 15-10-2008, 20:19)  yuccan om den står väldränerat tål upp till zon 5-6( kerstin i zon 5-6 på odla har ju ute ) . japp törel har växtsaft . Nu hänger jag inte mé... menar du att yucca tål minusgrader??
Alexander-VG-zon3
15-10-2008, 19:56
CITAT (blomkronan @ 15-10-2008, 19:30)  Nu hänger jag inte mé... menar du att yucca tål minusgrader?? ja neråt -35c -40c -45c skulle jag tro . väljer du bara rätt sort så tål dom frost . en del tål neråt -50c . dock vill dom ha varm sommar för att växa bra . men klarar sig här hyfsat . känsligare arter behöver skydd mot fukt men kan ändå klara kylan i zon 1-2 . måna växer vilt i kalltemperade områden i Amerika där det på vinter blir väldigt kallt . härdiga sorter Yucca filamentosa - mest odlad här . Yucca gloriosa Yucca flaccida Yucca baccata Yucca glauca Yucca rostrata mindre härdiga men som ändå tål runt -15c -20c Yucca brevifolia Yucca thompsoniana Yucca schottii Yucca elata Yucca recurvifolia alla trivs med varm sommar och ska ha väldräneradjord och varmt och soligt läge , en del måste ha fukt skydd . men en del tål vintern helt utan skydd . även den vanliga ''krukväxts'' yuccan tål om den står torrt ner till -3c -6c .
Min torra rabatt innehåller:
Trädgårdsiris Toppklocka (sprider sig som skräcken) Rölleka (utanför takutsprånget) Liljor (står utanför takutsprånget) Kardvädd Prästkrage Curryört Lavendel Kantnepeta Kärleksört Vitmalört (sprider sig som skräcken) Brudslöja (världens pålrot) Tädgårdsvallmo Trift Purpurklätt Lammöron Rysk Martorn Allium
Det finns ju mer, vårlökar till exempel, Kungsljus mm. Det är ju bra om jorden är lite fukthållande och rabatten inte för smal, hos mig är det bara purpurklätt och Iris som vill bo närmast väggen, de andra vill gärna en bit ut så att de får lite regn på sig.
Lycka till!!
//Heda
blomkronan
15-10-2008, 20:08
Flaxss. Tack så jätte mycke för dit svar... nu ska jag på "jakt". Får väll vänta till våren, men flera av sorterna måste jag ha!
Alexander-VG-zon3
15-10-2008, 20:44
CITAT (blomkronan @ 15-10-2008, 20:08)  Flaxss. Tack så jätte mycke för dit svar... nu ska jag på "jakt". Får väll vänta till våren, men flera av sorterna måste jag ha!  dessa har jag sett på plantskolor och dom tål alla under -25c . Yucca filamentosa - härdig och behöver inget skydd ( tål ner till -35c -40c ) och är den vanliogaste i sverige Yucca gloriosa - lika härdig Yucca flaccida - härdig , kan behöva fuktskydd Yucca glauca - härdig Yucca rostrata - ge fukt skydd annars härdig CITAT (Heda @ 15-10-2008, 20:03)  Curryört denna tror jag inte är härdig i zon 3-5 .
Kajsa i Arvika
15-10-2008, 23:07
Bock och tack för alla trevliga förslag...  flera av dem kan jag tänka mej skulle kunna funka alldeles utmärkt hos oss.. E det någon som har ett överflöd av fröer av någon av sorterna mottages de tacksamt... Trist att inget ska få kosta nåt helst men så e det ju när det e kommunen som står för notan tyvärr.. Stångar just nu skallen blodig för att få lov att plantera vildvin för att dölja det fula gröna trådstängslet som omger boendet.. hänger på att vaktmästaren ska kunna köra runt med sin åkgräsklippare..
blomkronan
16-10-2008, 07:23
CITAT (Kajsa i Arvika @ 16-10-2008, 00:07)  Bock och tack för alla trevliga förslag...  flera av dem kan jag tänka mej skulle kunna funka alldeles utmärkt hos oss.. E det någon som har ett överflöd av fröer av någon av sorterna mottages de tacksamt... Trist att inget ska få kosta nåt helst men så e det ju när det e kommunen som står för notan tyvärr.. Stångar just nu skallen blodig för att få lov att plantera vildvin för att dölja det fula gröna trådstängslet som omger boendet.. hänger på att vaktmästaren ska kunna köra runt med sin åkgräsklippare..  Du kan ta skott på vildvin nu på hösten, om det inte är försent... men du kan ju alltid prova Klipp av toppskott, ta bort dom nedersta bladen, tryck ner dom i en kruka eller direkt i jorden ,ställ krukan nära vägg med skydd. Till våren kan dom vara rotade. Kanske om du bygger en träram som skydd framför rabatten kan han åka runt med gräsklipparen ändå, lastpall kan du använda för att få ner kostnaden.
Kajsa i Arvika
16-10-2008, 18:22
Ska kolla om jag har kollegor med vildvin hemma som kan offra toppskott.. alltid kul att försöka föröka för billig penning.. skulle gärna vilja blanda ut vildvinet med något annat klättrande, förslag.. ? Jag vet att det finns gott om humle att få tag på, men clematis vore ännu trevligare.. kan den också förökas med toppskott? har även planer på en syrenberså men det kanske inte är lönt att kruka utan bara ta småplantor nästa vår.. ? Vaktmästaren får nog lära sej att köra runt utan träram... blir för långt område att bygga runt.. Tycker han skulle bli glad... ju mer rabatter.. desto mindre gräsmatta att klippa, eller hur... ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|