sanakan
Min syster undrar lite om sin krukväxt så jag tänkte fråga åt henne här. Det är den stora på bilden och så är det en bild på den när den blommar.. Den är ju ganska vanlig men jag har totalt hjärnsläpp. Någon som vet? smile.gif

mojan
Karlebergare?
CillaM
Jo, det är en Karlbergare, Plectranthus. Här kallas den för springpojke, för den växer så det knakar
Kee
Ahh kul att se hur den ser ut när den blommar! Jag har ett par Karlbergare, någon av världens mest tacksamma växter måste jag nog påstå. Väldigt lätt att föröka, väldigt lätt att placera och väldigt lätt att få frodig, buskig och fin!
jahi
Å lik förbannat lyckas inte jag träffa på någon som har att ge mej.
Men ja ger inte upp.
DragonLady
CITAT (jahi @ 17-10-2008, 09:36) *
Men ja ger inte upp.

Jag har så många du vill ha...
Tala bara om för mig hur jag tar sticklingar så kan jag skicka dig hur många som helst.
Denna plantan på vänster sida på bilden, kommer från min farmor så jag vet inte hur gammal den är.
Kee
CITAT (jahi @ 17-10-2008, 09:36) *
Men ja ger inte upp.

Har du vägarna förbi Årsta är det bara att komma och plocka av mig. De är hur lätta som helst att ta sticklingar av. Det brukar bli ett par "ofrivilliga" sticklingar ibland när växten går av när man pillar på den. de är väldigt sköra.
DragonLady
Sätter man dem i vatten eller jord?.. sticklingarna alltså giggle.gif
CillaM
Sätt sticklingarna i ett glas vatten så att ändarna får ljus, snart finns där rötter.
DragonLady
Ok, thanks.gif då gör vi så.
Hur långa skall de vara och hur många blad skall vara kvar?
blomkronan
När det gäller DEN blomman spelar det ingen roll var du klipper, hur många blad du lämnar kvar... det kommer rötter ändå!! Det är nog den lättaste blomman att ta sticklingar ifrån...

Sätt dom i vatten, och rötterna kommer. Även om du skulle glöma kvar den i glaset... i flera veckor, skulle dom leva vidare blush.gif
jahi
CITAT (DragonLady @ 17-10-2008, 11:52) *
Jag har så många du vill ha...
Tala bara om för mig hur jag tar sticklingar så kan jag skicka dig hur många som helst.
Denna plantan på vänster sida på bilden, kommer från min farmor så jag vet inte hur gammal den är.

wub.gif Vilket underbart rum, Där vill jag sitta med en god bok o ett glas rött.

Tack för alla erbjudanden kram2.gif , jag tror dock åxå dom e för bräckliga att skickas så jag hoppas nog på att dom säljs nu i november.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon