Zidane
Ja, vad hittar ni för små och stora kryp i trädgården?

Och vilka är trevligast?

Finns det några direkt otrevliga som du kanske hatar men ändå älskar...

I vår så finns det ett litet spindelnäste som är intressant, de är vackra och fina djur som håller borta oönskat pack.

Småfåglar kommer också men större djur har vi inte så gott om.

Platinum
Många olika djur finns det i vår trädgård. Trevligast tycker jag är trollsländorna. Sen finns olika fåglar, grodor, humlor, getingar, bin, flugor, mygg, knott, svartmyror, spindlar, skalbaggar, tvestjärtar, småsniglar, daggmaskar, fladdermöss och på vintrarna kommer det ett och annat rådjur.

Har säkert glömt massor whistling.gif
Myosotis
Knotten hade jag redan förträngt, var du tvungen att påminna mig. Hittils inga vildsvin. Men de är nära! Älgar är otrevliga när de äter upp äppleträden. Häckande göktytor måste väl vara bland det trevligaste jag har haft. En artlista skulle bli mycket lång!
Alexander-VG-zon3
trädgården ligger precis intill skogen ( blandskog/lövskog) på andra hållet mot väst rinner Helgeå nära som också fortsätter bakom in i skogen .

insekter är här gott om alla sorters . dock inga rådjur eller större . fåglar i massor och mullvad och sork i massor dom 2sista hatar jag .
HelenJ
Förra året var min trädgård rådjurens gottebord, med tulpaner, rosknoppar och allt möjligt annat smaskigt. Men i år passerar de bara rakt igenom utan att röra någonting (jag ser spåren efter dem...). Jag har kanske lyckats uppfostra dem? giggle.gif

Ett gräsandpar hälsade på i dammen i somras. Det var kul att de kom på besök, men fiskarna blev inte så glada, de gömde sig en hel vecka efteråt...

Här finns en koltrast som är nästan tam. Han brukar sitta i en gren eller på nåt tak ganska nära och sjunga när jag arbetar, och rensar jag ogräs sitter han ofta bara en meter bort och bevakar ifall jag får upp nåt smaskigt. Vi har blivit riktiga kompisar flirting.gif

Kråkorna använder min stenfontän som drickautomat. De bär också dit mat som behöver läggas i blöt. Det är väldigt intressant och roligt att titta på dem, även om jag brukar få gå och städa efter dem sen... Småfåglarna väntar tills det är ledigt, sedan använder de fontänen som dusch. Det syns hur de njuter av att bli rena! En del stannar länge länge.... Precis intill finns ett rejält rhododendronsnår, så de känner sig nog ganska trygga. Grodorna tittar in ibland.

Och i år har faktiskt både ekorre och igelkott varit här och hälsat på också flera gånger. Jättekul - dem ser man annars bara som lik utmed vägarna. unsure.gif

Humlor, bin, blomflugor, fjärilar, trollsländor och andra flygande vänner har här varit i mängder. Vissa växter har nästan försvunnit i moln av insekter periodvis.

Det är verkligen sant som det sägs - har man trädgård med vatten får man också liv i trädgården!

(knotten, sniglarna, liljebaggarna och getingarna försöker jag förtränga minnet av whist.gif )
Myosotis
Större vattensalamander är ju också kul förresten.
Eva 33c
Rödhaken är en så trevlig fågel, nästan tam. När man gräver nånstans dyker den upp och sitter alldeles intill och väntar på ett tillfälle att få rota runt i den nyvända jorden.
Grannens katt är också ett osedvanligt trevligt och sällskapligt djur som ofta ligger och solar på vårt trädgårdbord eller så vill hon bara vara nära (se bild). En ritigt duktig musjägare är hon occkså fast hon börjar bli lite till åren. Fast rödhaken får passa sig...
Rådjuren tillhör de mindre välkomna gästerna, fast stammen tycks ha blivit lite mindre de två senaste åren.
[attachment=25941:eva_och_...a_katten.jpg]
Jag och grannens katt, Lisa, gräver tillsammans...
Alexander-VG-zon3
massor av ödlor finns här också

vet inte vad dom heter ,. kan det vara sand eller skogsödla ?
Boxer
CITAT (Eva 33c @ 15-10-2008, 21:26) *
Rödhaken är en så trevlig fågel, nästan tam. När man gräver nånstans dyker den upp och sitter alldeles intill och väntar på ett tillfälle att få rota runt i den nyvända jorden.
Grannens katt är också ett osedvanligt trevligt och sällskapligt djur som ofta ligger och solar på vårt trädgårdbord eller så vill hon bara vara nära (se bild). En ritigt duktig musjägare är hon occkså fast hon börjar bli lite till åren. Fast rödhaken får passa sig...
Rådjuren tillhör de mindre välkomna gästerna, fast stammen tycks ha blivit lite mindre de två senaste åren.
[attachment=25941:eva_och_...a_katten.jpg]
Jag och grannens katt, Lisa, gräver tillsammans...

Åh, vad gosigt! Motverkar effektivt nackspärr. tummenupp.gif
Chamomille
Älgar, rådjur, hjortar, vildsvin ( -fear-.gif ), katter, fåglar av alla sorter, speciellt roligt är steglits och stenknäck som jag aldrig har sett innan jag flyttade hit. Mygg, getingar, flugor av alla sorter, myror, möss, fästingar, sniglar, loppor...

Edit: ormar
skogstroll
Inga vildsvin hos mig, de skulle nog få ont i betarna giggle.gif Annars har jag räv, rådjur, sländor, havsörn, korp, massa andra sorters fåglar, hjortar, fladdermöss, bålgetingar, ekorrar, snäckor, paddor, riddarskinnbaggar, möss, fjärilar, pälsiga oranga larver, kopparödla... och så grannens kossor när de rymmer förstås giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-10-2008, 09:24) *
Inga vildsvin hos mig, de skulle nog få ont i betarna giggle.gif Annars har jag räv, rådjur, sländor, havsörn, korp, massa andra sorters fåglar, hjortar, fladdermöss, bålgetingar, ekorrar, snäckor, paddor, riddarskinnbaggar, möss, fjärilar, pälsiga oranga larver, kopparödla... och så grannens kossor när de rymmer förstås giggle.gif

Ooops, jag skrev fel. Inte vildsvin utan grävlingar blush.gif

Kossor??? Vem har kossor där???
MariaS
Insekter i mängder. Sländor, stor och liten vattensalamander. Grodor, paddor, dykare, hatobjektet sork!, hare, vilda fåglar av alla de sorter, (roligast är nog kattugglan som bor i skorstenen till maskinhallen) rådjur, räv, grävling, älg, grannarnas katter.
Zidane
I morse såg min fru två vildkaniner, de var mycket sällsynta här i Backa när jag var mindre men nu har de nästan, kanske , ersatt fältharen.
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 16-10-2008, 09:34) *
Ooops, jag skrev fel. Inte vildsvin utan grävlingar blush.gif

Kossor??? Vem har kossor där???

på gården nedanför mig har de kossor på sommaren för bete. Tror att de lånar dem från Uddby gård! Härom sommaren rymde de och galopperade glatt ner längs vägen och upp på berget... vilket kaos... men nu kan jag valla kor i alla fall giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-10-2008, 10:02) *
på gården nedanför mig har de kossor på sommaren för bete. Tror att de lånar dem från Uddby gård! Härom sommaren rymde de och galopperade glatt ner längs vägen och upp på berget... vilket kaos... men nu kan jag valla kor i alla fall giggle.gif

giggle.gif
Myosotis
CITAT (flaxss @ 15-10-2008, 21:34) *
massor av ödlor finns här också

vet inte vad dom heter ,. kan det vara sand eller skogsödla ?

Skogsödlan är vanligast.
Lars-Olof Arvids
Igår kväll fick jag besök av en stor, trevlig padda ute på trappan. Annars är det mest fåglar jag ser nu. Talgoxe, blåmes, entita, nötväcka och koltrast är vanligast, men även nötskrika, pilfink, svartmes och rödhake ser jag emellanåt. Förhoppningsvis kommer rådjuren snart att hitta till min äppelservering också.

Olle
Chamomille
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-10-2008, 14:43) *
Igår kväll fick jag besök av en stor, trevlig padda ute på trappan. Annars är det mest fåglar jag ser nu. Talgoxe, blåmes, entita, nötväcka och koltrast är vanligast, men även nötskrika, pilfink, svartmes och rödhake ser jag emellanåt. Förhoppningsvis kommer rådjuren snart att hitta till min äppelservering också.

Olle

Ja, padda... För några år sen undrade jag vad 17 det var som lät i köket. Där hoppade en fet padda på golvet biggrin.gif
Myosotis
Paddorna är nästan lite besvärliga här, det brukar fullkomligt krylla av dem, fast de har tagit slut nu, det är mer i augusti man får gå slow-motion-padd-slalom genom trädgården när det är mörkt, man vill ju inte sparka på dem! Jag brukar faktiskt sätta upp en varningslapp (OBS! Paddor!) på insidan ytterdörren när det är som värst, det kan sitta flera stycken direkt under dörren.
skogstroll
förra året hade jag två paddfröknar som ville övernatta i växthuset smile.gif
Red Top
Vi har många djur av olika slag, både i trädgården och i skogen som hör till.
Mina favoriter är dock humlorna och bina. Vi har nämligen tambin, som slog sig ner i en ihålig lönn förra året. Det surrar runt en var man än är trädgården, men gör oss aldrig något förnär.

Vi har fixat till våra vattensamlingar me diverse stenar, så bina tryggt kan dricka vatten utan att drunkna. Det händer dock rätt ofta att jag får rädda någon klumpig lite drönare som druttat i på djupare vatten.

Vi har oxå bålgetingar, vilket glädjer mig mycket. De ger sig nämligen på de vanliga getingar, som jag definitivt ogillar. (Är allergisk)

I övrigt har vi rätt mkt skogsödlor och smågrodor. För att inte tala om alla gulliga skogs- och näbbmöss.

Tyvärr är det vildsvin på väg hit. De finns i skogarna runt om, så det ska bli spännande att se hur trädgården ser ut i vår.

I det här hålet bor bina:
[attachment=25983:b_011.JPG]

och här är en skogsödla:
[attachment=25981:Birgittas_018.JPG]

ängsvädd
Rådjur är det ganska gott om här. Jag skrämde iväg en råbock när jag öppnade dörren idag, han mumsade på en del nedfallna äpplen - jag har inte plockat alla.

Grodor och paddor finns - jag har en liten damm där yngel utvecklas - men nu har de krupit undan för vintersömn. Ringduvor finns i närheten - de är fina, ja det finns en massa olika djur - stora som små. Fasan syns till ibland - de är inplanterade av jaktlaget.

Vildsvin finns det gott om inte långt härifrån - det är väl bara en tidsfråga innen de kommer hit wink.gif
zaaritha
Sorkar o mullvadar--tyvärr!
Näbbmöss.
Harar.
Grävling.
Spillkråka.
Gröngöling.
Nötväcka.
Iller.
Mink.
Räv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon