Alexandra
13-09-2003, 19:00
Jag flyttar till nytt hus i december och vill gärna ta med min staketdruva Zilga till den nya trädgården. Går det att gräva upp den - jag vet inte hur stort rotsystem den har. Den är nästan 4 meter hög vilket så vitt jag förstår är väldigt stort för den sorten. Jag planterade den där den står nu sommaren 99. Går det att flytta en så stor växt?
Hälsningar
Alexandra
Åsa, mälardalen zon 2
13-09-2003, 20:02
Det är ganska svårt att flytta vinrankor de brukar ha ett djupt rotsystem. Har för mig att man brukar rekommendera att plantera vinrankor runt våren men jag grävde upp min himrod i oktober när vi flyttade och den fick spendera vintern i ett mörkt kallförråd i en stor hink där det gick ner till ett par minusgrader när det var som kallast. Det var jobbigt att gräva upp den och jag fick nog med en bråkdel av rötterna men växten överlevde riktigt bra och ger massor av frukt så vinrankor är nog hyfsat tåliga. När jag grävde upp min planta hade den stått ca 3år på sin plats.
All hård beskärning av vinrankor ska ju göras på senhösten så klipp ner den en bra bit så blir den mera lätthanterlig.
Kom bara ihåg att du måste vara överrens med de nya ägarna att du ska ta med dig vinrankan.