fröhamstern
tjingeling. undrar ,förstår inte rolleyes.gif .Ser inte alla solrosfrön ut som ``fågel``-solr-frön???
Kompisen hade jättefina rödgula ca 1m frösådda solrosor som blommat klart i sept.
Jag klippte av ``frö-kronorna``o lät dom torka i pannrummet. nu lossnar de nåt ,men ser inte ut som vanliga frön utan liknar nåt mellanting prästkrage/tagetes. det är väl inte fröna? dom kanske inte hann mogna innan jag klippte av dom?! någon som vet? (förm nästan alla här utom jag) whistling.gif
Heda
Jo, dom ska se ut som "fågel-solrosfrön". Fast de kan vara lite svartare eller vitare eller brunare och större eller mindre (ofta mindre). Dom måste nog mogna "på stjälk", tror jag, det tar ett tag efter att solrosen blommat över tills fröerna är "klara".

Har hon några kvar så får du prova igen! De korsar sig hur som helst och det är inte säkert att de fröer du sår ger likadana blommor som moderblomman, men de kan ju bli finare smile.gif

Du behöver inte whistling.gif ....man kan ju inte veta allt på en gång...ju!

//Heda
Lady Hamilton
Kan det vara så att det du trodde är frön är det "översta lagret", det kan se ut som prästkrage/tagetes. Själva solrosfröna sitter som en kaka i botten ta och titta så kanske du har missat just där fröna sitter
fröhamstern
tack båda 2, det är ``ytlagret``som rasat av,men inga frön under så ja får tbx till ``brottsplatsen ninja.gif ``det fanns många flera blommor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon